Vi håller på att bygga ett uterum där vi tidigare hade en terass med plast-tak.
Sidoväggarna är av vit slät tegel, typ pressad betong. Den tredje väggen kommer att kläs med fiberbetong skivor, tidigare klädd med träpanel, se bild:
Nyutgjuten isolerad betongplatta för uterum med vita tegelväggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uterummet kommer att vara ett vår/höst uterum, dvs. gjuten isolerad platta med 2-glasfönster och 32mm kanalplast till tak.

Har läst på nätet om mur och putsfärg grundat med silikatprimer etc.

Mina frågor är följande:

1. Kan jag måla tegel och fiberbetong med samma färg?
2. Om väggarna är torra,rena och utan löst material behöver man primer?
3. Det pratas om att fukten i väggen måste kunna tränga ut därav färgtypen. Kommer det att vara nån risk att ha fuktiga väggar eller fukten avdunstar så pass fort att man inte märker det?
4. Fiberbetongen, kan man spackla den så man får en slät vägg eller man låter skarvarna vara kvar?
 
Fråga i färgaffären istället? Dom vet väl vad som gäller för olika färg??

//AA
 
Hej, menar du fibercement-skivor, typ cembrit? Tänker att det är mexitegel, dvs sandsten du har, eller är det verkligen betong?

1. Underlaget påverkar val av färg. Primer brukar krävas i alla system på omålad yta, om det inte är samma material. Silikat tänker jag är den färgen du är ute efter, om det är de materialen som jag tror att det är.
2. En silikatbinder ska på innan, den späs olika beroende på hur sugande underlaget är. Kolla så att det är som jag tror, men silikat går på typ allt mineraliskt omålat.

3. Med silikat får du inga problem med fukttransport.

4. Fibercementskivor går att putsa på så att du får en slät yta utan skarvar. Jag vet dock inte hur stor risken är för sprickor i putsen när trät bakom rör sig, men det kan säkert någon annan. Det måste ju gå att lösa på något sätt eftersom det är ett rätt vanligt sätt att bygga hus på. Sök på putsa på fibercementskiva så hittar du nog anvisningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.