Hej

Jag har installerat kamin och ska boka tid för brandskyddsbesiktning.

Problemet är att jag inte har någon stege monterad i taket där skorstenen är.
Jag kommer naturligtvis montera dit en men just nu under vintern när taket är fullt i snö så känner jag mig inte jättesugen att börja med det

Så..... finns det någon provisorisk lösning på detta så att jag kan klara besiktningen och montera en stege i sommar istället?
 
Hyra en skylift?
 
Fast när jag hade besiktning på min skorsten vid installation ingick det kontroll av stegfäste och fotsteg. Antar att det ingår på nåt sätt?
Det står med som punkter i protokollet i alla fall.
 
Ahapp då finns det väl ingen annan utväg än att installera nu då
 
Var hittar man dom billigt och bra? Såg ingen på byggmax eller k-rauta
 
Varför inte vanliga taksteg om ditt hus inte har mer än 4 meter i fasadhöjd, de skall vara godkända, dock inte så populära bland olika sotare, tänk på att hålla sotarns arbetsplats säker.
Mvh P-A
 
Silly Bear skrev:
[länk]

Sånna du menar?
Om du har plåttak så ja, annars finns det andra till tegel.
Det bästa är att berätta för sotaren att du avser att sätta upp sådana, han kan ha invändningar på hur fastsättningen utförs, de system som följer med produkten är inte alltid godkända, så konferera med sotaren, den som utför arbetet, se till att få skriftligt på vad som diskuteras, för att det inte skall bli problem vid besiktning av taksteg.
Mvh P-A
 
Det är nog ingen ide att fråga detta här. Enligt regelboken är det njet på att elda om den inte kan besiktigas ordentligt, och det kan bara ske om det finn taksäkerhet enligt instruktionsboken. Men, den person som gör kontrollen hos dig kan ju välja att acceptera ett provisorium och ge eldningsförbud om det inte är fixat till nästa inspektion eller rensning => fråga den person som du bokar tid med hur du ska göra detta, det är det enda sättet att veta vad som kan accepteras som inte är enligt regelboken.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.