Mitt bästa och utan tvekan mest använda verktyg håller på att ge upp, tror att den hette 15+3 när den skaffades för 6-7 år sedan. Festool 15+3 batteridriven skruvdragare med utbytt chuck och extra borrchuckar.
Förutom batterierna så är växellådan kass och i princip oanvändbar på växel 1, men 2:an funkar än så länge fint. Så det ska bli ett nyinköp...

Jag har alla tillbehören till maskinen, vinkelchuck, nära-väggen-chuck, bitshållarchuck och 13 mm vanlig borrchuck.
Vore fint att kunna använda dem även framöver.

Är det 18 +3-modellen som har ersatt denna?
Användningområdet är all form av skruvning, plus en del vanlig borrning.
Den ska inte vara för tung och ligga rätt i handen. Slagborrning och sånt får tyngre maskiner sköta.

Några tips från Festool-fantasterna på forumet?
 
Visste inte heller att C / T15 hade utgått. såg att verktygsproffsen har kvar några T15set, men känns onödigt med dubbla uppsättningar av chuckar osv, samt en utgående modell.. Dina tillbehör ska passa till C/T18
 
Frågan är väl om det finns nån annan modell som skulle passa mina behov bättre? Borde ju vara många som har provat årets modeller nu med tanke på mängden Festool-idioter här på forumet... ;-) Inklusive mig själv alltså!
 
Enda som skiljer på sista uppdateringen är väl att det är Air Stream batterier och -8 laddaren som är för AS batterierna (med vissa kit!). I övrigt har jag inte sett att det gjort någon uppgradering av C/T18.
 
T15+3 finns fortfarande kvar. Däremot bytte den artikelnummer i och med att batterierna byttes ut till Airstreambatterier. Så gillar du T15 är det bara att köpa en likadan!
 
P
Robert-san01 skrev:
Enda som skiljer på sista uppdateringen är väl att det är Air Stream batterier och -8 laddaren som är för AS batterierna (med vissa kit!). I övrigt har jag inte sett att det gjort någon uppgradering av C/T18.
En liten uppdatering har dom iaf, C/T18 har bälteshållaren på maskinen nu istället för på batteriet..
 
  • Festool skruvdragare med bälteshållare på kroppen och bit i chucken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Tipsar ingen om festool Skruvdragare längre... Är inne på 4e växellådan på två år på 15+3an... Kvaliteten saknas i nya festool dragarna.

martinradbo skrev:
Mitt bästa och utan tvekan mest använda verktyg håller på att ge upp, tror att den hette 15+3 när den skaffades för 6-7 år sedan. [bild]
Förutom batterierna så är växellådan kass och i princip oanvändbar på växel 1, men 2:an funkar än så länge fint. Så det ska bli ett nyinköp...

Jag har alla tillbehören till maskinen, vinkelchuck, nära-väggen-chuck, bitshållarchuck och 13 mm vanlig borrchuck.
Vore fint att kunna använda dem även framöver.

Är det 18 +3-modellen som har ersatt denna?
Användningområdet är all form av skruvning, plus en del vanlig borrning.
Den ska inte vara för tung och ligga rätt i handen. Slagborrning och sånt får tyngre maskiner sköta.

Några tips från Festool-fantasterna på forumet?
 
pleqtiz skrev:
En liten uppdatering har dom iaf, C/T18 har bälteshållaren på maskinen nu istället för på batteriet..
Ah! Det stämmer givetvis!
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Daniel Östberg skrev:
Tipsar ingen om festool Skruvdragare längre... Är inne på 4e växellådan på två år på 15+3an... Kvaliteten saknas i nya festool dragarna.
Beror det inte mer på att man valt fel maskin för uppgiften? Skall man dra/borra grovt och tungt är det väl en PRC, DRC eller Quadrive man skall ha? C/T har jag fått förklarat är montagemaskiner.
 
Cheesen
Det är montage vi håller på med.... Trappor och kök.
 
Robert-san01 skrev:
Beror det inte mer på att man valt fel maskin för uppgiften? Skall man dra/borra grovt och tungt är det väl en PRC, DRC eller Quadrive man skall ha? C/T har jag fått förklarat är montagemaskiner.
Kan du utveckla? Det är just sånt som är svårt att läsa sig till på Festools hemsida...
 
C/T maskinerna är mycket lättare och har ex inget fäste för extra handtag så det är rätt uppenbart när man håller i de olika serierna att PRC, DRC är heawyduty maskiner. De är ett arv från Protool divisionen som även bidragit med Reno och timmerman maskinerna. Sedan finns inga vinkelväxlar mm till de sistnämnda, de skulle inte hålla. Så när man tittar närmare på dem blir det tydligt att C/T är montage maskiner för medeltung skruv/borr, P/DRC för grövre och CXS/TSX för fin-lir.
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Jag har alltid gillat min 15 +3 men har ju inte provat nåt annan från Festool.
Är det samma känsla och tyngd m.m. i 18-modellen, med enda skillnaden att det är 18-V batteri och möjligen något mer kräm i den?
 
Och jag har aldrig hållit i en 15+3... Skulle dock tro att den nya 18 är likvärdig en äldre 15 i tyngd och känsla men snurrar lite snabbare eller är lite starkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.