Hej! Lika bra att starta en projekttråd.

Jag komner att fixa till i vinden, och vill bolla med er så att jag framför allt inte gör mer skada än nytta. Tanken är väl att ta det försiktigt och metodiskt.

*Jag har tagit ut eternitrör från gästtoan på bottenplan, som ledde till murstocken. Ersätter med spiro. Behöver jag tänka på något speciellt när jag vill ha rören under golvet? Röret kommer gå parallelt med bjälkarna så inga hål behöver tas. Jag kommer att isolera rören och fylla igen med cellulosa (spån idag). Det borde vara en ok lösning?

Gammalt trägolv med hål, spån, verktyg och en stege. Oinredd vind eller renoveringsprojekt. Otydlig orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


*Vill riva en vägg där det finns ett handfat. Allt ska bort. Enligt förra ägaren är det pluggat. Hur ser en plugg ut och var kan den tänkas ligga? Vill ju inte börja ta hand om en vattenskada...Bilden nedan är vad somjag ses nu men ska grilägga rören.

Vinkelvy under handfat med synliga rör och vattenledningar mot en vägg med träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fler funderingar på lager 😊
 
Tigersåg användes för första gången, för att såga golv. Varför skaffade jag inte en tidigare? Gjorde en skåra så jag får plats med 100mm spiro + isolerstrumpa. Vet fortfarande inte om jag ska försöka skarva golvet sen till hela vinden eller dra upp all golv, isolera bättre och nytt enhetligt golv till hela vinden.

Uppskuret trägolvvisande utrymme för 100mm spiro och isolerstrumpa, med PVC-rör och slangar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rev därefter delar av en vägg och kopplade ur handfatet. Ett PVC-rör med 4.5cm i diameter leds mot avloppsluftningen, tillsammans med två väldigt stumma, men hyffsat flexibla slangar (namn?). Jag har vissa funderingar på att i framtiden göra ett stort badrum på vinden, och undrar om 4.5 cm räcker eller om allt då måste dras om på nytt från källaren (c:a 12m) och fördärva hela kåken. Vet heller inte var de är pluggade, det borde väl bara vara inkommande vattnet men var är det brukligt att plugga dessa? De går från vindsgolvet, in i ett schakt på badrum på övervåningen, därefter ner parallelt med murstocken och in till källaren.

Del av golv med sågat utrymme för rörledning och kablar, inkluderar skarvad balk och PVC-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två ospecificerade, pluggade rör sticker upp från ett sågspånat golv, nära träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum med beige väggar och två mörka skåp, en lampa ovanför skåpen lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen måste murstocken fixas till vid den kanalen som används för fläkten. Vet inte hur dåligt skick den egentligen är, men får testa att putsa upp den med murbruk c och därefter putsa upp hela murstocken.
 
Slangarna var tydligen prisolrör. Får helt enkelt plugga och dra dem vid spåret med spirorören.

Väggen för klädkammare och handfat är nu också borta. Har lite smått börjat putsa upp murstocken, och undrar om jag ska putsa eller försöka mura (?) det jämt.

Renoveringsprojekt med rörledningar och rivna väggar, oreda med byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på en murstock med partiellt putsad yta och rör vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt. Har ett liknande i planeringsstadiet, tror våra hus har nästan exakt samma mått på vinden. Kommer murstocken vara synlig? Annars kanske täcka in den med gipsskivor?
 
Det är kul att ha något att göra när studier, jobb eller sambon tar tid. Sen är jag helt noob och det mesta sker för första gången och tar därför lite tid. Jag hade tänkt att ha den synlig, och i framtiden montera en kamin där, kanske när mina ej ännu tillverkade barn kommer i tonåren ;)
 
Ok. Hur tjock isolering och viken typ har du i golvbjälklaget?
 
Skaffa en kraftig handcirkelsåg, bra att såga upp golvet med raka snitt.
 
Just nu är det sågspån, ca 30 cm. Från takstolarna och utåt är det två lager "vanlig" gul isolering. Har funderat på att slita upp allt golv och lägga nytt, men då kommer vi dit att jag aldrig lagt golv och det hela blir ett mycket större, och dyrare projekt. I rummet längst in har det varit en heltäckningsmattan sedan 70talet, och under masonit (?) Skivor. Där tänkte jag ta bort all spån och och lägga nytt golv, då kanske jag byter hela av bara farten. Ska kika på temperatur och luftfuktighet för att se om det är värt.

Tack för tipset om handcirkelsåg. Har nu kap/ger, tigersåg, multimaskin som jag kan skära/kapa med. Aldrig använt en cirkelsåg.
 
Oj, 30 är bra. Låt det ligga. Det är ett gigantiskt skitjobb att byta ut. Blir mest onödigt jobb enligt mig. Du kommer nog lägga spånskivor som undergolv direkt på takstolarna för att stabilisera, sen trägolv på det tycker jag. Kom ihåg att dra tomrör för el, nätverk, värme, mm när du ändå kapar upp.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag kan tänka mig det. Har fyllt tre ikakassar redan och knappt gjort något. Tröttnade på spån efter det..

Vet inte allsom hur det blir när jag blandar gammalt trägolv (även om jag kommer slipa det) med nytt. Men det är längre fram. Elen ska jag planera för, det är uppdraget men ska ha fler uttag och inbyggnadsbara kablar. Kanske spottar i taket för att spara på takhöjden. Har dock 2.3 m till nock.

Värmen är svårare. Bergvärmen har inte kapacitet för vinden, men det kanske är lika bra att dra upp vattenburet även om det låter dyrt. Eller bara förbereda för elelement, eller strunta i det så länge. Vi är 2 pers på 170m2 + källare och ska jag lägga ner stora pengar så finns det de närmaste 10 åren viktigare projekt.
 
Dra upp rör till element från bergvärmepumpen/kopplingspunkt, klarar den inte några fler radiatorer menar du? Låter skumt. Spottar onödigt förutom kanske i badrum. Kör utanpåliggande , enkelt å mest prisvärt.
 
Anläggningen är underdimensionerad för huset. Elpatronen sätts in vid minusgrader skulle jag tro. Stödeldar när jag är hemma. Därför tyckte jag att det inte var så bra ide att ytterligare belasta system då det ändå blir eldrivet.
 
Ajdå, är det borrhålet som är dåligt/för grunt eller vad? Inga planer på att fixa till eller byta till tex luft/vatten?
 
Det är för grunt ja, och pumpen är anpassad för det. Ingenting jag visste när jag köpte huset, men man lär sig alltid. Jag tänkte ta in offerter för att fixa till, samt se om jag kan komplettera med tex jord/fjärr/luft/vatten, men hag har för dålig koll. Det är väl när det är 16 grader i huset man vill byta. Med elpatron nu har jag så varmt jag vill (3kw +3kw el och möjlighet att öka till 9kw. Sen kommer det hjälpa att byta/täta fönster och dörrar. Huset är trots allt byggt 1930 och lite får man tåla ��
 
Tråkigt, japp, ta in offerter på djupare / nytt hål ny pump och luft/vatten så kan du jämföra. Numera är det minimal skillnad i driftskostnad på dessa om du inte bor i djupaste Gundeland med hemska vintrar ;)
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.