Hittat många trådar men gamla... så därför drar jag en ny.

Jag tänkte riva en gammal stuga som ligger på en ö.
Ön i sin tur ägs av min svärfar och stugan med för den delen men den är gammal och rutten, och båda är överens om att den bör förnyas.
Den nya stugan tänkte jag skulle bli en byggsats från någon byggmarknad. (Ett attefallshus)
Den kommer att ersätta den gamla med den skillnad att den kommer att bli mindre och men ligga på samma plats.
Vad gäller, vad måste jag ha för lov??
 
O
Bygger du nytt behövs bygglov. Att den nya tilltänkta byggnaden blir mindre spelar ingen egentlig roll. Men det blir tydligare att du verkligen bygger nytt.
Det bästa i det här fallet är att renovera den befintliga byggnaden! Då slipper du problem med bygglov bygganmälan
 
Vid nybyggnad så behöver du också strandskyddsdispens, vilket nog bara blir en enkel formalitet iom. att där redan finns en stuga. Men de vill titta på saker som att inte den nya stugan ger dig utökad hemfridzon mot stranden osv.
 
Sedan skall man kanske påpeka att det kan vara lite av kapitalförstöring att bygga mindre än befintligt. Det minskar värdet av tomten genom att du då "frivilligt" minskar byggrätten för tomten för all framtid.
 
Går det att spara något? Golvbjälklag eller några vägg/takreglar, takstolar? Jag skulle också försöka bygga om/renovera till samma storlek.
 
Hemmakatten
Finns det något bostadshus på ön, och ligger det i anslutning till ditt tänkta Attefallshus? Om inte så kan du inte bygga ett Attefallshus. Strandskyddsreglerna lär i vilket fall vara svåröverkomliga.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Det tål att påpekas att en förutsättning för hela diskussionen är ju att "stugan" är eller har varit avsedd för bostadsändamål. Är det ett skjul, eller ladugårdsliknande byggnad, så kommer du att få problem med strandskyddsbestämmelserna, då blir det icketrivialt att få ändra ändamål till bostad/fritidshus.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.