Hej! Jag har en Nibe EVC 240 värmepanna (elpatron) i mitt radhus som börjat krångla. Jag upptäckte för nån månad sen att det börjat rinna ut vatten undertill.

När jag kikar i manualen så talas det om 2 säkerhetsventiler, en för värmesystemet och en för varmvattenberedarens. Det står i manualen att "ibland släpper ut vatten efter en varmvatten tapp ning. Utsläppet beror på att kallvattnet som tas in i varmvattenberedaren expanderar vid uppvärmning, varvid trycket ökar och säkerhetsventilen öppnar."

Jag har ställt en bunke under rören och det rör sig om ca 1-2 dl per dygn, beroende på hur mkt varmvatten man använder. Vi köpte huset förra julen, och den tidigare ägaren säger att det inte låter normalt att den släpper ut så mycket vatten.

Manualen nämner också underhållsrutiner, då man skall öppna säkerhetsventilerna, verifiera att det kommer ut vatten och sen stänga och titta att det är tätt. Detta har jag gjort och det ser bra ut.

Trycket i pannan ökar över tid. Troligtvis är det säkerhetsventilen som kickar in vid 2.5 bar och börjar nödsläppa vatten, annars hade den nog exploderat? Jag har testat detta genom att öppna säkerhetsventilen till värmesystemet så att trycket sjunker, sen lät jag pannan stå ett dygn, och då hade trycket gått upp igen. Den enda rimliga förklaringen till en sådan tryckökning måste väl vara att det läcker in vatten i pannan så trycket i tanken ökar? Det finns en påfyllnadsventil, men den är stängd (jag har kollat).

Vad kan vara orsaken till att trycket i pannan ökar över tid, och tillslut släpper ut vatten undertill? Är det vanligt att påfyllnadsventiler pajar? Hur byter man en sån?

Här är manuelen till min panna (jag har en äldre modell av EVC 240, men denna manualen verkar vara ungefär samma som den jag har utskriven för min egna panna):
http://www.nibe.se/nibedocuments/16583/331691-2.pdf
 
Finns risk att väggen mellan pannkärlet och varmvattenberedaren har läckage, isåfall troligtvis av rost. Trycket i panndelen är ju högst 2.5 bar, vanligtvis 1 bar och trycket i inkommande kallvatten kan vara dubbelt så mycket.
Alltså att inkommande kallvatten helt enkelt letar sig in i pannkretsen.

Du kan prova att stänga av inkommande kallvatten till pannan ett par dagar (och duscha kallt :( ), slutar då trycket i pannkretsen att öka så har du felet. Och då är det dåligt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi har en Nibe VVM300 elpanna och hade samma problem. Trycket på radiatorkretsen ökade lite varje dag och till sist öppnade säkerhetsventilen om man inte själv sänkte trycket.

Visade sig att påfyllnadsventilen läckte så beställde en ny och efter bytet var allt OK.
Så testa byta den innan du gör något annat. Kostade ca 200:- har jag för mig och bytet var ganska enkelt på vår.
Glöm bara inte stänga inkommande vatten innan du börjar ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för svar! Jag har prövat att byta påfyllnadsventilen nu, återstår att se om det hjälper. Än så länge verkar trycket hyfsat stabilt, men ökat lite sen den nya ventilen kom på plats. Men så har sambon duschat också, så lite tryckökning får man väl räkna med :)

Expansionskärlet var också helt utan tryck, så nu är det förtryckt till 1 bar. Vad kan vara orsak till att trycket i expansionskärlet faller?
 
Att expansionskärlet tappar förtryck betyder att luften antingen läcker ut i vattnet eller via påfyllningsventilen.
Expansionskärl är inga evighets grejer. det brukar stå tillverkningsår på kärlen.

Observera att när du kollar trycket i expansionskärlet så ska vatten "sidan" vara trycklös, annars får du knasiga värden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.