Campar skrev:
Vill ändå bara lägga till att hon tidigare sagt att det är helt okej att lägga snön på hennes tomt, tills nu...
Hon kanske fortfarande är ok med det, bara du inte gör sönder hennes staket? En snöslunga borde ju lösa saken. Hur skottar du idag?
 
Tragiskt med all energi som går åt fel håll....

Skotta nu som du borde gjort från början dvs på din egen mark....lös uppgiften så som varje intelligent människa ska göra dvs ordna jordvärme och avlopp kopplat till ditt dagvattensystem...
Har du ingen yta kvar för snö så måste du ordna borttransport eller smälta bort snön...

Finns nu en automatisk snöröjare som http://thekobi.com/
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Okej, känner att det blev en del fel i den här tråden...

Jag tror inte att hon längre vill att jag skottar snön åt hennes håll, så som dom som bodde här innan oss gjorde, det är alltså inga nybyggen.
Problemen grundar sig i en havererad grannrelation som jag faktiskt trodde att vi hade "lagat", men så var tydligen inte fallet....

Grannsämja hit eller dit i tråden, den är förmodligen inte så mycket att göra något åt längre. Tanken är väl dock att försöka att inte göra den sämre.
Så vi kommer med största sannolikhet att sätta upp ett eget staket som tål att man skottar/snöslungar mot det.

Det är inget alternativ att skotta snön uppåt/neråt över 50m utan det är sidan som gäller. Och ja, det skulle nog gå åt andra hållet, men är lite bättre att skotta det åt samma håll som tidigare.
Men jag misstänker att de flesta förstår att man blir lite irriterad när saker och ting plötsligt ändrar sig, dessutom pga något som egentligen är så larvigt så man inte förstår...

Och det här med att skotta på sin egen mark, ja självklart, men det är ju rätt svårt att skotta utan att det vartefter ramlar "över" i högen...och ja jag tycker att man bör bygga något i tomtgräns som håller för ett svenskt klimat....
 
Du berättade hur du upplever skaftets problematik....

Folk behöver förstå att hur de känner o hur de ska göra är två helt olika saker...Om inte du slutar ha tankar mot din granne hur tror du hon har det?

50 meters skaft på 4 m bredd?
varför kan du inte nöja dig med att skotta åt andra sidan??? vad finns där???

En radikal lösning är att gräva ur ett dike som du lägger ett stålgaller över sedan lägger du elvärme som två hjulspår och så vips har du löst skottningen med rimliga snömängder i stockholm
 
Jäms med andra sidan finns framför allt en hög häck samt den grannens garagevägg.

Jaja, jag löser problemet på min egen tomt.

Och jag hade gärna lyssnat på vad hon känner och tycker, men hon verkar inte vara speciellt intresserad av det längre...
 
I grund och botten är det intressant att man gjort en skaftväg som inte går att underhålla vintertid. Skaftet är ju alldeles för smalt....
 
4m är inget extremt smalt utan tvärtom en ganska vanlig skaftbredd. Men en vanlig bil är ju inte mer än knappt 2 m bred, så du bör ändå ha plats för snön om det inte kommer ovanligt mycket. Och gör det det, ja då ÄR faktiskt 50 m snötransport ett alternativ. Annars borde du inte köpt en skafttomt.
 
Bjud skrället på kaffe å småkakor
 
  • Gilla
Anthrax84
  • Laddar…
Tycker det vore en dröm att då ha ett sådant skaft. Då hade man ju ett legitimt skäl till att skaffa en Honda 970....
 
Som sagts tidigare; med en vettig snöslunga så är det inga problem att skjuta snön framför sig. Att förvänta sig att grannen ska anpassa sitt staket efter dina behov att bli av med snö är ju inte rimligt.
Däremot håller jag med om att det är helt orimligt att den som planterar ett träd intill sin tomtgräns inte har något som helst ansvar att ta hand om den del som går ut över grannen. Har samma problem själv.
 
Jag har en liknande skaftväg som är något bredare och snöar det normalt kan jag hålla snön på min mark, men de år då det snöar mer blir vallarna så stora att de når grannarnas mark. Jag är tacksam för att ingen har sagt något hittills. (vallarnas storlek har kanske en viss pedagogisk effekt:)
 
Du skottar snö på grannens tomt,
förstör dennes egendom.
På grundlösa skäl vill du bilda opinion på ett annonymt förum för att rättfärdiga dina handlingar och desutom svensonhotar att du minnsan ska utkräva hämnd.

Glad som inte har dig som granne :)
 
  • Gilla
L.s och 1 till
  • Laddar…
Ok. Han fattar. Nu fokuserar vi på Hondan istället. Band eller hjul? Är inte en 970 lite pjuttig?
 
  • Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Vi har 30 meter skaft på 4-6 meters bredd. Snöslunga är det som gäller.
 
Var och en förväntas hålla sig på sin egen tomt. Att din granne någon gång tillåtit dig att lägga snö på hennes tomt betyder inte att hon måste fortsätta med det. Tydligen har hon av någon anledning bestämt sig för att inte längre acceptera att du lägger upp din snö på hennes tomt och markerar det genom att hägna in sin tomt. Orsaken kan man bara spekulera om. Det kan t.ex. vara så att hon tycker att det blir fult.

Oavsett vad orsaken är så måste du acceptera det. Det finns inget att ifrågasätta här.

Man förstår att du har ett problem. 50 m långt skaft är inte lätt att skotta och det blir stora mängder snö som ska flyttas på. Man får ju heller inte skotta ut snön på vägen. Att flytta den inåt den egna tomten innebär mycket arbete och resulterar i en stor ful snöhög som inte smälter förrän i juni.

Att salta, som någon föreslår, skulle jag inte rekommendera. Efter några år skulle växtligheten i området vissna.

Du skriver själv att det du skulle behöva är ett staket som tål att lägga upp snön mot. Det tycker jag är ett utmärkt sätt att lösa problemet på. Varför gör du inte så? Placera ditt rejäla staket strax innanför tomtgränsen. Det kan ingen hindra dig från. Då har du fortfarande gott om plats för bilen att köra när du skottat upp snön mot staketet.

Visst kostar staketet en slant att sätta upp men det måste du acceptera. Snön på din tomt är ditt problem. Inte kommunens och inte grannarnas. Klart att det är lättare och billigare för dig om du och grannen har en bra relation där ni hjälps åt och underlättar livet för varandra. Du får lägga upp snö på hennes tomt och hon får hjälp av dig med något annat. Men nu har ni tyvärr inte den relationen och då måste både hon och du leva utan varandras tjänster och gentjänster. Sånt är livet!

Om du tror att det finns en chans att ni kan bli goda grannar så tycker jag att du ska bjuda över henne på en fika och förklara för henne att du vill att ni blir goda grannar. Tala om för henne vilka saker som skulle underlätta ditt liv med hennes hjälp och fråga henne vad du kan göra för henne.

Annars är det bara att sätta upp staketet. Det här är ju ändå ett problem som med en rimlig insats går att lösa.

Dan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.