Husägaren har erkänt att han kopplade förbi elmätaren och fick gratis el under ett par månader.

Du kan läsa artikeln här: Stal el värd 26 000 kronor
 
26.000 SEK! Det låter orimligt högt för 4 månaders sommarförbrukning.
 
Ska man tolka det som att det enda han riskerade genom att göra så var att i efterhand få betala det han ändå hade fått betala? Inga böter eller motsvarande?
 
yonna skrev:
26.000 SEK! Det låter orimligt högt för 4 månaders sommarförbrukning.
Jag tycker också det låter som en helt orimlig kostnad, om han inte körde svets eller annat energikrävande 24-timmar om dygnet. Troligen får han istället betala allt svinn i ledningarna i området omkring fastigheten, för utan mätare kan han knappast bevisa hur mycket som använts.
 
B
Eller så har man räknat på en konstant förbrukning på 10A, vilket med en kW-pris på 0,83kr hamnar på 26 000kr.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Bergsmongo skrev:
Eller så har man räknat på en konstant förbrukning på 10A, vilket med en kW-pris på 0,83kr hamnar på 26 000kr.
Vilket låter mest rimligt. Hur ska energibolaget kunna veta hur mycket kunden stulit, om det inte fanns någon elmätare inkopplad.
26000, är ju ett mindre radhusområde...
 
Jag tror man också har räknat med timkostnaden för administrationen kring det hela.
Tid för att räkna fram estimerad förbrukning, tid för att ställa i ordning underlag åt advokater/ting, tid för montör att återställa anläggningen till originalskick, resa till anläggningen mm mm.
Då plockar det på fort.
 
O
Jag tycker att oavsett om siffran känns orimlig gällande energiförbrukning, så ska det kosta att "stjäla" el. Så då är det inte mer än rätt att de räknar på ordentligt.
Han kanske har haft hembränningen igång dygnet runt under den här tiden... Då blir det ganska saftigt...
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
"Betala vad det skulle kostat"

Överslagsräknat:
26000 kr a 1 kr kWh.
drygt 8 veckor = 1350 timmar

-> 26000/1350 = 19 kW konstant dygnet runt. Knappast en vanlig "husägare" eller så är tidsspannet fel.
 
  • Gilla
eftertänksam
  • Laddar…
Sådana här brott begås ofta för att dölja andra brott, t.ex sådana som Odjuret skriver, eller storskalig odling av rökbara växter.
 
Kan vara så... jag är inte så insatt i hur mycket ström en hembränningsapparat eller röka-odling tar ;)
 
Hej

Elbolaget får oftast tips om misstänkt elstöld, och kan kontrollmäta i skåpet på gatan, alt brukar polisen ringa elbolaget, och be dem kontrollmäta, för att få en väg att komma in..

Då vet man hur mycket el som stjäls, samt att man endast får backa 3mån bakåt..
 
Hörde om att elbolaget misstänkte en odling då det gick åt så mycket el på en anläggning ute på landet. Men det visade sig att han nyligen hade separerat. Den f.d. sambon hade satt igång keramikugnen innan hon lämnade. Mannen hade varit bortrest så hon skulle få flytta i lugn och ro.
 
  • Gilla
snowsoul och 1 till
  • Laddar…
O
MagHam skrev:
Kan vara så... jag är inte så insatt i hur mycket ström en hembränningsapparat eller röka-odling tar ;)
Inte? De trodde ja alla sysslade med :p Nä jag måste erkänna att jag inte vet exakt.... :D
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Elbolagen vet väl hur mycket som går åt per central/station (eller vad det nu heter)?

Summerar man sedan de skötsammas förbrukning är det enkelt att räkna ut fuskarnas förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.