Jag ska montera skivor tak i källare och en skiva på källardörren. Vilken typ av skivor är bäst använda? Det är ofta fuktigt i källaren. Är det någon skillnad på fukttåligheten för tex byggplywood, OSB-skivor, spånskivor och MDF-skivor? Jag funderar även på skillnaden i användningsområden för byggplywood respektive OSB-skivor?
 
Vad ska skivorna ha för funktion?

Om det är så fuktigt i källaren att du behöver välja skivmaterial efter detta, så tror jag du gör klokt i att åtgärda fuktproblemet istället för att köpa fukttåliga skivor......?
 
  • Gilla
blomfluga
  • Laddar…
Det gäller en ouppvärmd sommarstuga.
 
Jag håller med MathiasS. Om du har ett stort fuktproblem så ä det kanske bättre att fixa det först. Men om jag skall ge mig på att svara på din fråga så är det ingen av de skivor du nämner som är särskilt fukttålig. MDF och spånskivor är sämst och sen kommer OSB och byggplywood. Dock finns det byggplywood för utomhusbruk som är mer fukttålig. Vad skall skivorna ha för funktion? Skall de sitta under trossbotten och hålla upp isolering? Eller hålla folk ute? Eller vad?
 
  • Gilla
ChrisBo
  • Laddar…
Skivorna i källartaket håller upp isoleringen. När det gäller källardörren så har jag isolerat den eftersom temperaturskillnad ute och i källaren ger kondens på dörren. Skivan ska sitta över isoleringen. Jag har gjort åtgärder som minskar fukten men vill ändå välja något som ger lite marginal utan för stora kostnader.
 
Plyfa är bra, men det är ändå trä, och om det är fuktigt som du beskriver så är ju risken stor att det kommer att växa mögel på skivorna.

Fibercementskivor är mer fukttåliga, men även de kan nog få mögelpåväxt om det är för fuktigt för långa tider.
 
Är det någon skillnad på OSB-skivor och vanlig byggplywood när det gäller fukttålighet? Eftersom utseendet inte spelar någon större roll i källaren så funderade jag på att montera OSB-skivor och måla med silikatfärg avsedd för trä. Silikatfärg släpper ut eventuell fukt och är dessutom antiseptisk.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Det kanske är bättre med plywood? På en står det att den är avsedd för utomhusbruk. Då borde man ha god marginal för montering i källartaket.

Jag hittade spårad 9 mm plywood där det står att den är avsedd för utomhusbruk med vattenfast WBP-lim.
http://www.jemfix.se/plywood__11566/spaarad-plywood_9000218

Här är 12mm P30 plywood med vattenfast WBP-lim. Det står inget om den även fungerar utomhus.
http://www.jemfix.se/plywood__11566/konstruktionsplywood_9029981

Byggmax P30 plywood. Det står inget om vattenfast lim eller om den även går att använda utomhus.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/konstruktionsplywood-p30-p1005

Vad är bäst att välja? Eller räcker det med OSB-skivor? Jag har nära till Byggmax så det vore enklast.
 
Jag läste någonstans att skivorna ska monteras med ett par mm mellanrun pga rörelser i trä. Behövs det? Det ser lite bättre ut utan mellanrum. Temperatur i källaren brukar ligga mellan noll och plus 18 grader.
 
Det är nog hugget som stucket vilket lim de använt. Det skulle kunna innebära att skivorna börjar laminera i kanterna, men först efter många år. Om du har så hög luftfuktighet att det inträffar så har du nog problem med mögel långt innan dess. Men avsedda för utebruk är ju såklart säkrast.

Troligtvis fungerar även OSB.

Variation i luftfuktighet över året styr hur skivorna/trä krymper/sväller. Du bör definitivt lämna ngn cm svällmån i alla kanter mot golv/vägg/tak. Trä kan spräcka murar och puts. Lämnar du inga springor mellan skivorna så bör du i så fall tätspika/skruva eftersom de kommer att vilja buckla sig då de inte kan sträcka ut sidledes.

Om du låter skivorna ligga 1-2 mån i källaren, (uppläktat med mellanrum mellan skivorna), när det är som fuktigast så minimerar du risken att de kommer att svälla, eftersom de då acklimatiserat sig efter fuktigheten.
 
Redigerat:
Tack för bra svar. Jag har nu även lärt mig att det är skillnad på byggplywood och konstruktionsplywood. Konstruktionsplywood har högre kvalite med mer beständigt lim. Det stod någonstans att OSB-skivor är ett mellanting mellan plywood och spånskivor. Men det kanske duger med OSB eftersom skivorna ska målas? Plywood kostar dubbelt så mycket som OSB så jag får försöka välja det som är tillräckligt bra.

Här hittade jag lite information om plywood.
http://www.moelven.com/PageFiles/311157/V_nerplyP30_Konstruktionsplywood_Rek_201509.pdf
 
Om utseendet inte spelar någon roll så spelar det ingen roll vilken skiva du använder ut fuktsynvinkel. Är det så fuktigt att det blir problem med någon av skivorna kommer du ha enorma problem med mögel ändå, så skivorna kommer vara ditt minsta problem. Välj således det billigaste.
 
Behöver jag montera kortlingar vid skarvarna mellan skivorna? Vilken dimension kan vara lämpligt för kortlingarna?
 
Det underlättar alltid. Vanlig 45 x X regel blir bra.
 
  • Gilla
valle67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.