E
Jag har en liten funderingar gällande heltäckningsmattor som jag inte kan googla mig till så jag söker nu hjälp här på bh.

Funkar det att lägga en vanlig heltäckningsmatta i hallen på ett befintligt laminatgolv? Eller ska man lägga någon typ utav plast under. Tänker mig att det kommer förekomma en del blöta skot nu i vinter samt en barnvagn som ska tina upp där.

Eller ska man bara låta laminat en bli blöt och hoppas på att den torkar upp?

Jag har sett att det finns speciella mattor som har ett gummiskickt på undersidan. Dessa är givetvis lämpligare för ändamålet men nu är det så att jag hittat en snygg matta av "vanlig" modell som jag blev intresserad av.
 
Ingen heltäckningsmatta är väl lämpad för hallar? Dom är gjorda för rena rum, typ sovrum, barnrum. Det finns säkert någon annan typ av matta för dig.
 
  • Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om jag uppfattar dig rätt vill du em heltäckningsmatta för att skydda golvet under småbarnsåren.
Jag skulle satsa på en större måttanoasdad dörmatta som stora företag brukar ha i sin entree
 
  • Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
E
Jag tänker mig att det bör funka med heltäckningsmatta såvida den är av en lämplig färg och inte allt för långhårig så den är lätt att städa. Men tror ni att det funkar om man lägger åldersbeständig plast under eller en billig plastmatta under.
 
Tror mattan kommer bli grisäcklig på bara nån vecka, dom är inte gjorda för slaskiga skor.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
På vintern kommer mattan att ständigt vara blöt mer eller mindre. Det är ej att rekommendera med plast under ej heller att lägga direkt på laminaten.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Nej, du behöver en matta avsedd för ändamålet, med skyddande gummibaksida.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
harry73
Det finns bra heltäckningsmattor som kan användas i en hall. Det finns många länder med en tradition av heltäckningsmattor som bevisar det
men eftersom du förväntar dig mycket smältvatten ska du ha något som skyddar laminatgolvet och som inte möglar
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
Låter som att jag får styra om planerna för helgen het enkelt . Tackar så mycket för alla åsikter. Här får man som alltid bra hjälp!
👍👍
 
Jag bodde 24 år i ett hus med heltäckningsmatta i hallen (ovanpå en plastmatta).
Under 18 år hade vi barn där, från nyfödda och uppåt.
Det var inga problem. Stövlarna borstar/sparkar man rena utanför dörren.

Men det var visserligen inte i Norrland utan i Göteborg.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Och det var framförallt en platsmatta under som inte behöver skyddas från fukt.
 
Jag köpte en trasig afghan-matta på loppis för 30 kr. Klippte den i passande mått för dotterns hall. Sicksackade kanterna på maskin. Dottern har 3 småbarn med barnvagn som körs in i lägenheten dagligen. Stövlar, dojor och allt annat som småttingarna hamnar också i hallen.

Eftersom jag livnär mig på renovering av handknutna mattor kan detta inlägg betraktas som väldigt oseriöst ... men afghanmattor är väldigt tåliga, har avstötande ullugg och är i övrigt otroligt bra. Att jag över de maskinsydda kanterna langetterade kanterna med ullgarn är ju inte nödvändigt. De korta småbarnsåren man behöver extra skydd behöver alltså inte bli dyrt.

Jag använder samma princip i bilens baklucka där jag har hunden. Varmt och gott på vintern.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.