Har en splitterny tvättmaskin (ouppackad) som jag vill ha i ett kallförråd en månad innan den ska flyttas inomhus.

Brukar dom ha provkörts så att det finns så mycket vatten i utloppspump etc så att det föreligger frysrisk?
 
De är nog "alltid" provkörda, och det finns lite vatten kvar.

För säkerhets skull skulle jag i alla fall ta in den i uppvärmt utrymme.
Och ta av emballaget (trähäcken) så tar den inte upp så stor plats.

Ställ ut något annat i kallförrådet i stället :)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Grejjen är att jag får släpa ner den i en trappa och sen upp igen från källaren i så fall.
Den ska inte bo kvar här, utan iväg till fritidshuset.

Men jag har tänkt i samma banor som du KOW att det inte är riskfritt. Lite latmasken som kom fram ;)
 
Det finns vanligen luckor på tvättmaskinen som man kan öppna för att tömma ut allt vatten. Enda gången jag förvarat en tvättmaskin kallt hade jag inte tömt den via dessa luckor. Den frös sönder.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A
Det finns mycket utrymme för vattnet att expandera när det fryser.
Utom i inloppsventilerna
Så kan man bara få bort vattnet ur ventilerna är man säker
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Snailman
Antar du har den i kartongen? Den borde väl vara märkt om den inte tål minusgrader, annars skulle den ju kunna frysa sönder när den skickas med lastbil många mil från något centrallager vintertid.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Snailman skrev:
Antar du har den i kartongen? Den borde väl vara märkt om den inte tål minusgrader
Ska kolla en gång till på transportmärkningarna.
 
MagHam skrev:
Har en splitterny tvättmaskin (ouppackad) som jag vill ha i ett kallförråd en månad innan den ska flyttas inomhus.

Brukar dom ha provkörts så att det finns så mycket vatten i utloppspump etc så att det föreligger frysrisk?
En ny, ouppackad tvättmaskin kan absolut förvaras i ett kalt utrymme. Den mängd vatten som finns i dem från fabrik är för liten för att utgöra någon risk, se bara till att den är rumstempererad innan du startar den när det är dags för den biten.

Tvättmaskiner transporteras på kalla godsvagnar till diverse lager runt om i landet och sedan körs de i kalla långtradare till butiker. Inga problem att förvara dem kallt alltså.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.