Jag har gjutit en liten rektangulär betongplatta som den nya värmepumpen (L/V) ska stå på. Placerade den 10 cm från husväggen så att inte vibrationer skall kunna fortplanta sig.

Jag vill köpa motorkuddar eller liknande och ställa värmepumpen på. Vad ska jag skaffa för prylar då?
 
Fjädrar!
 
Du behöver ju ändå köpa ett markstativ, då ingår det oftast alla kuddar du behöver.
Att ställa pumpen direkt på plattan är olämpligt på flera sätt.
 
Eller mura upp i Leca och fästa direkt i stenen
 
Peter2400 skrev:
Du behöver ju ändå köpa ett markstativ, då ingår det oftast alla kuddar du behöver.
Att ställa pumpen direkt på plattan är olämpligt på flera sätt.
Många LVVP utedelar är så stora att stativet ingår i konstruktionen inkl. justerbara fötter. Även om det kanske ser lågt ut i utrymmet under kan det finnas förberedd plats för t.ex. droppskålar som orginaltillbehör.
 
Josth skrev:
Många LVVP utedelar är så stora att stativet ingår i konstruktionen inkl. justerbara fötter. Även om det kanske ser lågt ut i utrymmet under kan det finnas förberedd plats för t.ex. droppskålar som orginaltillbehör.
Jag läste lite slarvigt LV pump som luftvärmepump, altså ingen luft/vatten.
Om det är en luft/vatten värmepump så behöver du inte bekymra dig över gummidämpare, stativet levereras väl komplett som den har tänkt att installeras.
 
A
Ja det behövs knappast några speciella dämpare när man ställer utedelen på marken
 
Jag har inte köpt något stativ utan kommer montera pumpen direkt mot den lilla betongplattan. Och även om det kanske inte är helt nödvändigt så vill jag ha något som dämpar.

Har köpt de där fjädrarna som jag visar ovan, och kommer fästa dem i plattan och sen direkt i värmepumpens små metallfötter. Tror det blir riktigt bra, återkommer med bilder.
 
martinradbo skrev:
Jag har inte köpt något stativ utan kommer montera pumpen direkt mot den lilla betongplattan. Och även om det kanske inte är helt nödvändigt så vill jag ha något som dämpar.

Har köpt de där fjädrarna som jag visar ovan, och kommer fästa dem i plattan och sen direkt i värmepumpens små metallfötter. Tror det blir riktigt bra, återkommer med bilder.
Fjädrarna som du köpt är inte dimensionerade för en luft/vatten, den väger mångdubbelt mer än en luft/luft.

Hur långt kommer du ha mellan underkant på pumpen och plattan?
 
A
Okay
Den måste stå på ett stativ
Den måste stå stumt
Och den bör verkligen stå längre ifrån väggen än10cm
 
electroluxaren skrev:
Och den bör verkligen stå längre ifrån väggen än10cm
Det kommer den göra. Det är själva betongplattan som börjar 10 cm från väggen vilket enbart är en fråga om att jag inte ville ha den i direkt anslutning mot huset.
 
Peter2400 skrev:
Fjädrarna som du köpt är inte dimensionerade för en luft/vatten, den väger mångdubbelt mer än en luft/luft.

Hur långt kommer du ha mellan underkant på pumpen och plattan?
Jag fick besked om att de var lämpliga även till en tyngre pump, men det kan så klart vara fel. Jag får väl skaffa ett par standard motorkuddar annars, borde väl finnas nån variant som går att skruva på en M8-skruv.

Avstånd mellan pump och platta blir väl nån decimeter med pumpens fötter och fjdärarna inräknade.
 
Tänk på att avfrostningsvattnet fryser till is när det är kallt ute. Det kan bygga på snabbt & vara tiotals liter per dygn. Så det är verkligen lämpligt att få upp den en bit. Passa på att göra rätt innan installationen.

Jag har min ena L/L med ca 45cm markfrigång. Den är underhållsfri på vintern. Men har även en med bara ca 20cm, den kräver "daglig" tillsyn när det är minus. Så en L/V skulle jag nog inte vilja ha på mindre markfrigång än ca 50cm om jag ser till hur mycket vatten en grannes L/V producerar.

Tänk även på att vattnet ska ha någonstans att ta vägen. Se till så det inte rinner in mot väggen.


I övrigt är fjäderdämpare effektiva oavsett temperatur, om de är avpassade för vikten i fråga. Gummidämpare blir hårda när det blir kallt, så då dämpar de sämre.
 
frav skrev:
Tänk på att avfrostningsvattnet fryser till is när det är kallt ute. Det kan bygga på snabbt & vara tiotals liter per dygn. Så det är verkligen lämpligt att få upp den en bit. Passa på att göra rätt innan installationen.

Jag har min ena L/L med ca 45cm markfrigång. Den är underhållsfri på vintern. Men har även en med bara ca 20cm, den kräver "daglig" tillsyn när det är minus. Så en L/V skulle jag nog inte vilja ha på mindre markfrigång än ca 50cm om jag ser till hur mycket vatten en grannes L/V producerar.

Tänk även på att vattnet ska ha någonstans att ta vägen. Se till så det inte rinner in mot väggen.


I övrigt är fjäderdämpare effektiva oavsett temperatur, om de är avpassade för vikten i fråga. Gummidämpare blir hårda när det blir kallt, så då dämpar de sämre.
Med nån form av tråg samt en näst intill horisonell avledning via slang av vattnet ner i ett avlopp, tillsammans med värmekabel, så tror jag det kommer funka fint. Då behövs inte så värst stor höjd över marken för att få till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.