Fråga:
Jag har en vägg som är platt mot fönstrena och jag vill skapa ett djup - en nisch. Kan jag regla upp stålreglar och sätta någon form av isolering mot den befintliga innerväggen (dvs inte riva ned allt) och avsluta med gips för att skapa fönsternischer?

Jag är orolig att skapa en luftspalt där fukt sätter sig och gror.


Kontext:
  • Har ett stenhus byggt 1962 med innerväggar av tretex.
  • Förra ägaren bytte till isolerglas för 10 år sedan och tog då bort fönsterbrädorna/nischerna. De nya fönstrena sattes in direkt mot innerväggen (bild 1). Vy av ett fönster utan nisch monterat direkt mot en platt vägg, med utsikt över trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder


    Det finns alltså ingen nisch för fönstrena och därmed inga fönsterbrädor.
  • Mitt mål är att få fönsternischer som ser ut såhär (bild 2) Fönster utan nisch monterat direkt mot en slät, beige innervägg med utsikt mot träd och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jag gör detta främst av estetiska skäl även om sidan är i söderläge och det blir väldigt varmt om sommaren just i detta rum.


Annat:
  • Jag skulle tekniskt sätt kunna sätta upp fönsterbrädor med konsoller men jag är tveksam till att de håller för tunga marmorskivor som dessutom ska ha katter och plantor på sig så jag vill ha det som plan b.
  • Jag kommer flytta på eluttagen (eller en elektriker kommer det).
  • Tanken är att ha kvar elementen på sin plats ungefär såhär. Fönster utan nisch med platt innervägg, radiator och provisorisk träfönsterbräda, mätsticka ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Fönster som sitter långt in i fasaden brukar man kunna flytta ut. Att öka ytterväggens tjocklek, tex. genom att regla upp extra vägg på insidan, bara för att få en nisch/fönsterbänk gör att du förlorar rumsyta i mitt tycke helt i onödan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alla fönsternischer i vår lägenhet hade marmorskivor på konsoler, så det ska inte vara något bekymmer.
Visst, de var inte mer än 15cm djupa, men ändå.
 
Det går alldeles utmärkt att regla ut tex med en 45x45 regel. Lägg i isolering. Sätt en OSB skiva samt en Gips skiva. Det kommer bygga ut nischen med ca 70mm. Sedan sätter du in en fönsterbänk som hänger ut över kanten med ca 7 cm. Dvs du har ett totalt djup på fönsterbänken om 15 cm. Tänk på att du får göra om dragningen för elementet. Ser ut som ett elelement, dvs jobb för en elektriker. Kanske finns det också andra eluttag i den väggen? Detta är ett ganska lätt och tacksamt jobb att göra själv. Inte speciellt dyrt heller kanske några tusenlappar plus elektriker. Jag tycker inte förlusten av golvyta är något du ska oroa dig för. Väggen och fönstret kommer att bli mycket snyggare.
 
  • Gilla
tobjan
  • Laddar…
Hej!

Tack för alla svar. Jag uppskattar verkligen eran hjälp.

@Per. Tack för ditt svar. Jag var inne på som du skriver men orolig att fukt kan vandra in men inte ut så blir det en ny jästfabrik därinne. ^^

Jag är inte så orolig över den förlorade golvytan. Det blir så mycket snyggare tänker jag. Precis som du säger :)

En elektriker ska flytta på alla uttagen i förväg men elementen är vattenburna och får sitta kvar. De får helt enkelt sitta djupare i väggen som på bild 3 i mitt första inlägg och sen får vi troligen ha träfönsterbrädor med hål i.

En följdfråg är vilken isolering jag bör ha. Är det Glas, Sten, eller något annat?

@microkatten vi tänkte på det men det skulle bara röra sig om 2-3cm längre ut fönstret kan sitta för att stanna kvar i varmzonen. Bild2 är på en utbyggd del av huset. Där sitter fönstrena lika långt in fast ytterväggen är tjockare på insidan.
 
Redigerat:
Vi har också ett stort fönster byggt på liknande sätt som er , utan fönsterbräda i v-rummet. Skulle aldrig komma på tanken att regla upp hela väggen. Vi hängde upp blomkrukor i snören från taket istället, kostade oss 3 st krokar och några snörstumpar och tog ca 30 minuter ;)
 
mutalisken skrev:
Hej!

Tack för alla svar. Jag uppskattar verkligen eran hjälp.

@Per. Tack för ditt svar. Jag var inne på som du skriver men orolig att fukt kan vandra in men inte ut så blir det en ny jästfabrik därinne. ^^

Jag är inte så orolig över den förlorade golvytan. Det blir så mycket snyggare tänker jag. Precis som du säger :)

En elektriker ska flytta på alla uttagen i förväg men elementen är vattenburna och får sitta kvar. De får helt enkelt sitta djupare i väggen som på bild 3 i mitt första inlägg och sen får vi troligen ha träfönsterbrädor med hål i.

En följdfråg är vilken isolering jag bör ha. Är det Glas, Sten, eller något annat?

@microkatten vi tänkte på det men det skulle bara röra sig om 2-3cm längre ut fönstret kan sitta för att stanna kvar i varmzonen. Bild2 är på en utbyggd del av huset. Där sitter fönstrena lika långt in fast ytterväggen är tjockare på insidan.
Det blir inga fuktproblem om du tilläggsisolerar så pass lite som 45mm. Jag antar att det redan finns en ångspärr (plast) i den befintliga väggen. Då ska du inte tillföra någon ny plast i din tilläggsisolering. Bara OSB och gips. Du kan använda vanlig glasull.

Du behöver inte ta bort den gamla väggskivan. Utmaningen är att identifiera var de bakomliggande reglarna finns så att du kan skruva fast de nya reglarna i något.

Du kan överväga att sätta de nya reglarna vågrätt och även OSB skivorna vågrätt (kottla där OSB skivornas kortsidor möts). Gipset sätter du förstås stående.

Jag har gjort detta i 3 sovrum med precis samma förutsättningar som du. Det blir ett helt annat intryck av rummet. Om man ändå ska göra om ytskiktet så tycker jag absolut att det är värt att göra som du planerar.

Lite synd med ett element inbyggt i en nish. Men det går. Du kan kanske täcka hålet med en perforerad skiva. Blir dock lite sämre cirkulation av värmen.
 
Tips:
Om elementen är i nisch är det bra (oavsett om man täckt för eller inte) att ha ventilationshål i fönsterbrädan, inte minst för att undvika kondens på rutan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.