Hej,

Ni som följt mina trådar har läst först om mina problem med avsaknad av frånluft på övervåningen,som sedan tog sig vändningen att prioritet ett var att försöka få fart på min värmepump,så jag får upp värmen i huset.

Jag jobbade rätt hårt där en period med att få in offerter från firmor som kunde hjälpa mig med frånluften på ovanvåningen,sedan satt jag här på forumet och gnällde över att jag inte får hit någon som kan hjälpa mig.:rolleyes:

Nu har det faktiskt ramlat in två olika offerter från olika firmor som kan hjälpa mig med frånluften på ovanvåningen, i brevlådan.

Men nu hade ju ni här på forumet kommit fram till att uppvärmningen av huset måste jag fixa först.
Men jag tänker att oavsett om jag har värme i huset eller ej,behöver jag ju frånluft på ovanvåningen?
Eller tänker jag fel?

Vill ni kunniga utveckla lite varför värmen i huset går före ventilationen på övervåningen?

Mycket huvudbry här:cool:
 
Ren grundfysik, du behöver värme för att ha något att ventilera ut från huset, utan att frysa ihjäl. ;)
Värme strävar uppåt och nog finns det någonstans på övervåningen som värmen letar sig ut ur huset, även om ventilationen inte fungerar perfekt? Särskilt under vintertid underlättas självdraget, genom att det är större temperaturskillnad på inomhusluft och ute.
 
Ok,jag är med. Men en ny luft/vatten värmepump kostar typ 100 000 kr,och frånluften på ovanplan 15000 kr.
Vill gärna börja med den kostnaden som inte är så hög...:) Är jag ändå fel ute?
 
Husköpare 8 skrev:
Ok,jag är med. Men en ny luft/vatten värmepump kostar typ 100 000 kr,och frånluften på ovanplan 15000 kr.
Vill gärna börja med den kostnaden som inte är så hög...:) Är jag ändå fel ute?
Du har naturlig ventilatiin på vinter. Spara det till annat tillfälle hur går det med pumpen? Har du fått ordning på den?
 
Lars48 skrev:
Du har naturlig ventilatiin på vinter. Spara det till annat tillfälle hur går det med pumpen? Har du fått ordning på den?
Det ska komma hit folk imorgon och titta på värmepumpen. Jag hoppas verkligen att det enda felet är den röda "kulventilen" hette den så? Håll tummarna. Tack för att du frågar.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
M
Varm luft kan dessutom bära mer fukt, vilket gör att om du ventilerar ut varm luft och tar in kall och torr luft, så får du ett bättre klimat inne.

Jag har för mig att ditt hus behöver en 8kW pump, där tror jag att du bör kunna hitta t ex Mitsubishi eller Thermia för en mycket rimligare peng än 100 loppor. Dem har fått bra omdömen både här på forumet och i andra sammanhang.

Dem är båda kända märken på svenska marknaden så det borde inte vara några problem att hitta installatörer :)

Thermia har upp till 10 års garanti, dock kostar sista 4 åren en slant.

Men nu var det inte tips på pumpar du ville ha utan svar på dina frågor, lämnar därför off-topic-spåret nu :)
 
Marcussjogren skrev:
Varm luft kan dessutom bära mer fukt, vilket gör att om du ventilerar ut varm luft och tar in kall och torr luft, så får du ett bättre klimat inne.

Jag har för mig att ditt hus behöver en 8kW pump, där tror jag att du bör kunna hitta t ex Mitsubishi eller Thermia för en mycket rimligare peng än 100 loppor. Dem har fått bra omdömen både här på forumet och i andra sammanhang.

Dem är båda kända märken på svenska marknaden så det borde inte vara några problem att hitta installatörer :)

Thermia har upp till 10 års garanti, dock kostar sista 4 åren en slant.

Men nu var det inte tips på pumpar du ville ha utan svar på dina frågor, lämnar därför off-topic-spåret nu :)
Nej du behöver inte lämna off-topic spåret,jag uppskattar att få tips på bra värmepumpar eftersom den jag har nu, har förbrukat mitt förtroende helt och hållet. Tack för värmepumps tips,ska googla runt lite mer framöver:)
 
Värme går före ventilation.

Lägger du ut pengar på ventilation nu så får du ju vänta ännu längre innan du kan åtgärda värmen, (byta pump om det nu skulle visa sig nödvändigt).

Ventilationen kan du alltid sköta manuellt enkelt och billigt som man gjorde tidigare, genom att öppna fönster och vädra vid behov. Det duger utmärkt temporärt.

Att leva med 10-14C inomhus är oacceptabelt. (Det tvingades vi göra när vi var utan ström i 17 dgr efter Gudrun.)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Värme går före ventilation.

Lägger du ut pengar på ventilation nu så får du ju vänta ännu längre innan du kan åtgärda värmen, (byta pump om det nu skulle visa sig nödvändigt).

Ventilationen kan du alltid sköta manuellt enkelt och billigt som man gjorde tidigare, genom att öppna fönster och vädra vid behov. Det duger utmärkt temporärt.

Att leva med 10-14C inomhus är oacceptabelt. (Det tvingades vi göra när vi var utan ström i 17 dgr efter Gudrun.)
Ja du har helt rätt,men att leva med denna värmebrist inomhus gjorde jag ju även förra vintern,plus att resten av huset faller in över mig,vilket för med sig en stress över vad jag ska åtgärda först,så det känns som att jag har vant mig med att leva som en uteliggare i mitt eget hem,under en längre tid. Usch,vad hemskt det låter,:x men det har varit/är min verklighet,tyvärr.

Att vädra duger temporärt,absolut,men det gäller ju hus som har en fungerande uppvärmning. Mitt hus har ju tydligen haft dessa bekymmer i flera år,vilket gör mig oroad över att dessa ventilation och uppvärmningsbekymmer kanske behöver åtgärdas omedelbart,och att jag inte kan vänta längre,och det skapar ett stort stresspåslag hos mig,eftersom jag redan har lagt ner mycket pengar på andra delar av huset.(Taket och krypgrunden)

Men det är min stora förhoppning att det kan vänta och att jag inte behöver åtgärda allt på en enda gång.:)
 
Har även har fått en offert på en installation av kamin i vardagsrummet. Om jag sätter in en kamin,kompletterar den ju den usla värmepumpen? Då får jag ju värme i huset av kaminen. Kan inte detta vara en lösning,tänker jag?
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
M
Visst är det ett alternativ, men eftersom det är ett gammalt hus så är det förmodligen ingen öppen planlösning och du kommer ha problem med att få värmen att sprida sig, tyvärr :(

Risken är att du får 25 grader i det rummet och någon enstaka grad högre i anslutande rum.

Om du nu inte har med värmespridning i offerten :)
 
Marcussjogren skrev:
Visst är det ett alternativ, men eftersom det är ett gammalt hus så är det förmodligen ingen öppen planlösning och du kommer ha problem med att få värmen att sprida sig, tyvärr :(

Risken är att du får 25 grader i det rummet och någon enstaka grad högre i anslutande rum.

Om du nu inte har med värmespridning i offerten :)
Vardagsrummet är rätt stort faktiskt,så om kassetten värmer hela det rummet gör väl rätt mycket.
Dessutom värmer den ju murstocken också,ända upp till övervåningen,och det ska väl vara bra för huset?

Det krävs ju en bygganmälan innan jag kan installera kassetten i öppna spisen....vilket betyder att jag inte kan tacka ja till denna offert kom jag på nu. En bygganmälan kan ju ta flera veckor att bli klar,sen ska installationen godkännas av sotarn innan jag kan börja elda,så jag kan ju glömma denna installation med andra ord...

Fy vilket huvudbry jag har...:)
 
Att elda i kamin, innebär vedhantering och ständig passning för att uppnå en någotsånär jämn temperatur över tid.

Du har ju tydligen länge funderat på en kamin. Bortsett ledtid för godkännande och sotare så är väl detta ändå bara ett komplement och inte en huvudsaklig värmekälla.

Att satsa på kaminen är inte fel, men om plånboken är tunn nu i December så skulle jag nog satsat på en stabilare värmekälla.

Dessutom så är torr ved dyr att införskaffa, om du inte redan har ett lager som torkat minst 1 år.
 
M
Fokusera du på att få ordning på värmepumpsbiten, även om det är både ett större huvudbry och en större kostnad. Satsar du på kaminen så kommer du bara ännu längre bort från en ny värmepump rent ekonomiskt och du har ändå inte löst problemet med den huvudsakliga uppvärmningen. Man har ju även möjlighet att uttöka huslån för denna typ av investering så man behöver ju inte lägga alla pengar på ett bräde.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
roland53 skrev:
Att elda i kamin, innebär vedhantering och ständig passning för att uppnå en någotsånär jämn temperatur över tid.

Du har ju tydligen länge funderat på en kamin. Bortsett ledtid för godkännande och sotare så är väl detta ändå bara ett komplement och inte en huvudsaklig värmekälla.

Att satsa på kaminen är inte fel, men om plånboken är tunn nu i December så skulle jag nog satsat på en stabilare värmekälla.

Dessutom så är torr ved dyr att införskaffa, om du inte redan har ett lager som torkat minst 1 år.
Jag har faktiskt samlat på mig ved som ligger i vedboden.Den har legat där i ett år. Den är inte kapad och klyven,bara,utan det är fortfarande i form av träd som ligger i vedboden...men det kanske inte räknas?

Nu har han varit här,han som skulle kolla värmepumpen...han vred och vände på lite kranar,och nu hoppas jag att det var allt som behövdes göras för att värmen ska vara tillbaka i huset.. Om det han gjorde funkar,så har jag mer värme i huset om någon timme eller två?

Jag tänker att om jag slipper byta ut värmepumpen så har jag kanske råd att lägga pengarna på en kamin. Men då var det förstås detta med bygganmälan....:banghead::)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.