Jag håller på och byter golvbrunn i tvättstugan. Jag har bilat bort den gamla och fått en ny installerad. Nu är det dags att gjuta fast den nya golvbrunnen. Golvet är en betongplatta och jag ser ingen isolering under den förutom några tussar mineralull som dök upp när jag bilade.

Jag bilade igenom betongplattan till grus som ligger under. Jag undrar om jag borde lägga någon isolering i hålet under golvbrunnen? Isåfall vad?

Jag har läst att man bör använda snabbbetong för att undvika att man måste vänta länge tills det härdat så man kan fortsätta med eventuell spackling och tätskikt. Finns det någon speciell snabbbetong ni rekommenderar? Hålet är ca 20 cm djupt.

Bör man först gjuta fast brunnen med lite betong i botten och sedan fylla i resten, eller gjuta allt på en gång?

Det är några vattenrör som går upp genom golvet. Nu för tiden ska man inte ha det men att ta bort rör i betonggolv och dra om dem i väggarna låter som mycket jobb och det vill jag undvika.

Jag tänkte lägga en tätskiktsfolie på golvet och dra upp den en bit på väggarna som är gipsskivor. Det var plastmatta på golvet förut. Nu tänkte jag lägga klinker. Hur gör jag med rören som går upp genom golvet? Behövs det manschetter på dem? Eller kan man täta på något annat sätt? På en del av rören går det inte att trä på manschetter utan att kapa/ta bort rören.
 
Redigerat:
Tror vilken snabbetong som helst går bra. Kontrollera bara så du inte överskrider max skikttjocklek. Du kan gjuta allt på en gång bara du fixerar brunnen i hålet på något sätt.

Till vattenrören kan du gjuta en klack med tex flytspackel. Då kommer du åt att tätskikta på golvet ordentligt.
 
Är det här i en källare? I sådana fall ska du inte ha tätskikt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Säger detsamma, gammal källare inget tätskikt. Har du en dusch kan du tätskiktsbehandla den golvdelen så vattnet rinner ned i golvbrunne och så runt annan golvbrun med en yta av ca 0,5*0,5m.
 
Vi har ingen källare. Tvättstugan är på bottenvåningen. Det var en plastmatta på betonggolvet tidigare och jag såg inga fuktproblem när jag tog bort den. Det är ingen dusch. Nu är brunnen bytt och jag har lagt folie på golvet.
 
  • Gilla
HandySmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.