Vi har en Daikin luft värmepump som vi bytt fläktmotor på för ett par år sedan. Nu har det smugit sig på ett vinande ljud när fläkten går. Det låter inte som ett lagerljud eller nåt sånt. Någon som har nåt förslag på vad det kan vara??
 
Gjort rent den regelbundet enligt konstens alla regler? Vår viner när maken varit för lat...
 
Anna_H skrev:
Gjort rent den regelbundet enligt konstens alla regler? Vår viner när maken varit för lat...
Ja det tycker jag allt att vi har gjort, gör ren filtren var 14 dag och torkar av försiktigt det som går. :)
 
Antingen lager, eller kanske damm, partiklar, hår etc som fastnat någonstans och gör luftpassagen trängre, vilket resulterar i ett vinande ljud?

Rengöring av filter är bra men inte tillräckligt i det långa loppet. Efter några år måste värmeelementet med kylflänsar blåsas rent. Filtren tar inte allt.
 
  • Gilla
Monica Skoglund
  • Laddar…
Hej jag har också haft vinande ljud men vid rengöring så smörjde jag med 556 på fläktens lager då försvan ljudet så vid varje service/rengöring så smörjer jag lager i innedelen är verkligen att rekommendera blir mycket tystare
 
Blir till att utföra en grundligare rengöring. Tack för alla tips. :D
:)
 
Chaly
Lurven3 skrev:
Hej jag har också haft vinande ljud men vid rengöring så smörjde jag med 556 på fläktens lager då försvan ljudet så vid varje service/rengöring så smörjer jag lager i innedelen är verkligen att rekommendera blir mycket tystare
5-56 är inget vidare smörjmedel och sprutar man det på friska, smorda lager så förkortar man livslängden om du frågar mig...
 
Lagerna i innedelen har inget fett/olja från fabrik så varför skulle det vara skadligt? Jag blev själv rekommenderad av en pump installatör att smörja med 5-56
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.