Hej!

Har möjlighet att köpa en Emco BS2.
Emco BS2 bandsåg placerad på en arbetsbänk med märkningen 'Metall Wood' och ett stycke trä nära sågbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har erfarenhet av den bandsågen? Det verkar inte som den finns att köpa längre. Hur gammal kan en sån vara, och vad kostade den som ny?

P-O
 
Redigerat:
Den bör nog kosta väldigt lite nu oavsett vad den gick på som ny. Små trehjuliga bandsågar verkar ha mycket problem med bladen som gärna vill gå av (materialutmattning pga kraftig böjradie vilket kräver väldigt tunna blad. Bladen är dock rätt billiga så det kan ju i viss mån kompensera). Har jag läst.
 
Jag hade undvikit köp. Förutom det som nanowire skrev så ska det även vara rätt omständigt att få till blad-trackingen på dom där 3-hjulingarna. Har jag läst.:)

Incorna dyker ju upp titt som tätt runt 1000-lappen och det är en beprövad liten bandsåg.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Man begär 500:- för den. Den har ett lagerfel. Ska åka och titta på den nu.
 
Det blev affär. När jag kom hem sprayade jag lite 5-56 på lagren som kärvade. Dom lossnade direkt. Ska ändå ta loss dom och rengöra dom ordentligt. Det får bli i morron.
 
pools skrev:
Det blev affär. När jag kom hem sprayade jag lite 5-56 på lagren som kärvade. Dom lossnade direkt. Ska ändå ta loss dom och rengöra dom ordentligt. Det får bli i morron.
Grattis :)
Rapportera gärna mer senare när du sågat med den. Många som är intresserade av att skaffa bandsåg men osäkerheten är stor kring vad olika storlekar på maskiner duger till så jag tror det är intressant att se vad en sån här liten modell klarar. Att den kan stuvas undan på en hylla när den inte används kan nog vare en avgörande feature för vissa.
 
Jag tipper på att den klarar mkt mer än man tror. Det brukar bandsågar göra:)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
fahlis skrev:
Den fanns i produktion 1983 – 1992.
Bruksanvisning finns på nätet:

[länk]

Eric Maier & Co tillverkar tyvärr inte längre maskiner för hobbybruk …
Tack för länken! :)

/P-O
 
nanowire skrev:
Grattis :)
Rapportera gärna mer senare när du sågat med den. Många som är intresserade av att skaffa bandsåg men osäkerheten är stor kring vad olika storlekar på maskiner duger till så jag tror det är intressant att se vad en sån här liten modell klarar. Att den kan stuvas undan på en hylla när den inte används kan nog vare en avgörande feature för vissa.
Hej!

Jag lovar att komma tillbaka med ett omdöme. :)

/P-O
 
Några bilder från renoveringen.


Renoverad bandsåg märkt 'EMCO BS-2' på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad bandsåg i arbetsrum med drivremmar, kontroller och sågbord redo för lagerbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en maskin med rattar demonterade för renovering i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar jag bara att få låna en avdragare av en kompis för att få av dom två kvarvarande hjulen, så kan jag byta alla lager sen. Det är vanliga standardlager. 6000 ZZ och 6002 ZZ. Jag har lagt alla rostiga skruvar och andra rostiga detaljer i en rostlösning. Dom blev som nya. Återkommer med fler bilder eftersom. Men nu tar jag ledigt över helgen.

/P-O
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Nya lager på plats.

Delvis ihopmonterad mekanisk anordning med hjul och lager på en arbetsbänk omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hopmontering.

Monterad maskin med nya lager och remmar, verktyg spridda runt på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och första testet!
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Jag har testat lite mer i kväll med det 6 mm. breda 14 tänder per tum sågblad som jag fick med sågen. Sågade i plexi, mycket nöjd med resultatet! Har nu beställt ett 10 mm. blad med 6 tänder per tum för lite grövre sågning. Jag är mycket nöjd med sågen. En liten bordssåg som fyller mina behov. Jag har inte plats för en fullstor golvstående bandsåg. Den här kan jag placera på en hurts med "flip-top" översida, och ha kap och geringssågen på andra sidan. Kommer att bli hur bra som helst!

/P-O
 
  • Gilla
Hedens och 2 till
  • Laddar…
Då har jag även testat med 10 mm. bladet. Funkar hur bra som helst. Även om bladet har en tendens att gå lite fel på hjul nr. 1 (hjulet efter motorn) Men jag har ju bara vanliga gummiband på hjulen. Alltså vanliga gummiband som man köper på ICA eller Konsum. (nu är jag ju pappaershandlare, så jag levererade åt mej själv:D) Dom är 9 mm. breda och 15 cm långa. Utsträckta över hjulen blir dom lite smalare, kanske 7 mm. Men det funkar. Nya gummin och drivrem finns på e-bay för c:a 600:-, mer än vad sågen kostade.:mad: Jag ska testa med att lägga två gummiband sida vid sida efter "hjulhelgerna" :surprised:

Till sist vill jag önska er alla på detta forum en RIKTIGT GOD JUL!!!

/P-O
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
pools skrev:
Till sist vill jag önska er alla på detta forum en RIKTIGT GOD JUL!!!

/P-O
Tack detsamma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.