Hej,

Ny på forumet.
Men förstått att det här är ett kanonforum.

Vi har precis köpt ett hus ifrån ca 1900.
Vi har ännu inte tagit över huset men planerar för vad vi ska göra. Och det Vi tänkt börja med är följande :

-Byta ut taket. (Lertegel).
Även byta ut den råspont som är i dåligt skick.

-Byta ut samtliga fönster och dörrar.
Kommer sätta in kulturfönster som passar huset med spaltventiler. Samt montera paxfläkt med kontinuerlig drift i badrum och tvättstuga.

Vår tanke är även att tilläggsisolera vinden, men funderar lite över hur detta görs på bästa vis.
Läst lite om cellulosa isolering som en del säger går att spruta direkt på gammal kutterspån och att en ångspärr ej behövs..
Men vad säger ni här på forumet ?

Tacksam för svar!
 
Om du menar isolera bjälklaget ovanpå innertak så går det bra att lägga på tex lösull/cellulosa & låta gamla spånet ligga kvar, många kör 30-40cm totalt. Är det en råvind?
 
TF83
Hej!

Roligt med ett gammalt hus! :)

Du kommer märka att det finns mycket "känsliga" diskussioner om bland annat isolering överlag i just timmerhus (Vilket jag antar att det är), och även mycket "synpunkter" på vad man bör göra och inte göra med ett äldre hus.. :)

Kan lägga mina 5 öre, men ta det för va de är; mina egna tankar och hur jag tänker, det finns som sades massa olika synpunkter på detta ämne :)

Iaf, vi själv väljer att köra på cellulosa isolering i golv och tak, vilket som du skrev är en organisk träfiberisolering. De flesta har säkert bra koll på detta, men till skillnad mot "vanlig" isolering så samlar inte cellulosa isolering fukt så som mineralull (tex gulfiber) gör, men isolerar ändå lika bra.

Detta gör då att man inte måste ha plast i konstruktionen och behovet av diff.spärr försvinner vilket man annars lär ha till minerallull för att hålla fukten ifrån den, annars riskerar den att bli blöt som en tvättsvamp, och isolerar då inte bra samt då ger upphov till mögel. Och i just gamla hus kan det vara en omöjlighet att åstadkomma en tät fuktspärr på insidan..

Cellulosa har istället förmågan att andas liksom timret i stommen tack vare att det är organiskt vilket är viktigt för att tillåta fuktvandringen, Den uppför sig helt enkelt lika som timret och därmed samverkar satt timret kan andas åt bägge håll, vilket inte tillåts med mineralull med diff spärr.
Sen kan man såklart inte använda cellulosa isolering precis hur som helst heller, även den har sina begränsningar för att kunna funka optimalt :)

Å andra sidan så har ju många just mineralull i sina timmerhus och får det att funka problemfritt (sägs det), Men min personliga åsikt är att använda organisk isolering då det ändå känns väl beprövat i just timmerhus då man har använt sig av organiska isoleringar som bla sågspån,flis m.m sedan minst 100 år bak i tiden, och då känns det bra att tänka över vissa materialval i just gamla timmerhus då det förmodligen är materialvalet som har gjort husen så pass gamla ifrån början :)

Och vill man tänka steget längre ändå så finns det ju till och med en miljöaspekt med cellulosa isolering om man tycker sådant är av vikt när man bygger :)
Detta då den oftast är tillverkad av återvinningsprodukter eller av material som ingår i ett kretslopp.
Mineralull däremot är energikrävande i tillverkning samt icke återvinningsbar..
Detta lägger jag inte som huvudfokus då jag använt och gillar mineralull i många andra typer av byggnader med bra resultat, här använder vi cellulosa främst för att det skall "följa" huset bäst :)

Till tak rekommenderas ju att isolera så mycket man bara kan i gamla hus då värmen gärna tar sig ut uppåt, golv och tak överlag skall väll vara hyfsat tilltagna och främst golv och väggar skall vara vindtäta framför "överisolerade" då draget gör mycket för hur man upplever inomhus klimatet.
Om det går så ta kanske och fundera på att byta ut all gammal spån isolering mot typ sprutbar ekofiber då "modern" träfiberisolering har bättre isolerings värde en tex sågspån. Lerteglet kan du ju, om det är i bra skick plocka ner, rengöra och lägga tillbaka, jag antar att de en gång bytt taket eftersom det är råspont och inte spåntak?

Sen ang isolering av gamla hus överlag så är det kanske som så att man får lov att acceptera en viss högre energiförbrukning, dels pga att gamla hus inte är konstruerade för att vara tät som ett grod arsel helt enkelt :) Och för att det kostar kanske betydligt mer en man spar in om man skall försöka sig på att isolera precis allt till fullo, och har man ändå lyckats isolerat till max, men "fel" så kan också det göra att man drar på sig skador på huset, vilket kanske inte är så där super skoj :)
Och är det inte bara pengar det handlar om så påverkas också utseende på huset nämnvärt om det tex blir 15 cm isolering utvändigt (huset ser ut som en svamp tex) om man också bortser ifrån kulturhistoria m.m. Ang dörr och fönster så beror det ju såklart på skick men vi har renoverat okopplade fönster och de håller värmen riktigt bra, satt där tror jag det hade dröjt lång tid för oss att få igen pengarna för fönsterbyte, men som sades det kan ju vara att man vill byta ändå :)
Hur som så de 2-3 månaderna per år det kan vara över -20 grader hemma så får man kanske leva med ett par sköna tofflor, bubba in en vedkorg extra per dag och kanske inte ligga och rulla sig på golvet naken i onödan, Men vad vet jag, som sades mina egna tankar och funderingar :)
 
Bara nyfiken varför ni vill byta fönster och dörrar? Är de bytta till nyare så ni vill tillbaka till gammalt useende (så har jag i vårt hus nämligen) eller tänker ni att ni av energiskäl vill byta?

Har varit många trådar, fönsterbyten lönar sig sällan och nytillverkade fönster "saknar" ofta mycket av det gamla "munblåsta kärnvirkesfönster" har, alternativt blir de nytillverkade väldigt dyra. Att gå in i ett hus som har originalfönster och ett som har nytillverkade och känna känslan - ljus, reflektioner etc är nåt jag tycker man ska göra innan man bestämmer sig.

Likaså takbytet, undrar jag om ni vill byta bort lerteglet eller att ni behöver åtgärda undertaket? Jag har ingen egen erfarenhet av gammalt tegel, men jag tycker det är synd när man ser jättefina kåkar få betongpannor. Trots att tidigare ägare av vårt hus bytte ut fönster, tilläggsisolerade mm så la han om taket med lertegel - de flesta gamla hus runt oss har betongpannor. Jag tycker skillnaden är stor och är tacksam för att vi har kvar teglet.

Om jag själv haft ett gammalt tegeltak som behövde åtgärdas så hade jag försökt att göra jobbet med att rädda det gamla teglet själv (låta en firma plocka av det men sen själv gå igenom och trava upp pannorna inför återläggning).

Annars säger man väl att isolera mot vindsplanet i rimlig omfattning med tex cellulosa är en av de åtgärder som ger stor effekt, liten kostnad och ingen påverkan på utseendet. Nästa är väl att se till att ha ett riktigt effektivt värmesystem. Då kanske övriga frågor som har med värmekostnad kommer väldigt långt ned på priolistan - eftersom de inte kommer vara så jättelönsamma efter detta... ;)
 
Jonatan79 skrev:
Om du menar isolera bjälklaget ovanpå innertak så går det bra att lägga på tex lösull/cellulosa & låta gamla spånet ligga kvar, många kör 30-40cm totalt. Är det en råvind?
Ja det är en vind man idag inte kommer upp på. Kan endast titta in på "kattvinden". Så jag tänkte ta upp en lucka till vinden och i samband med det isolera den bättre.
 
Tack för era utförliga svar :)

Ja antagligen är taket bytt för många år sedan. Men anledningen att jag tänkt gå igenom och byta tak är för att det finns mikrobiell tillväxt på insidan av en del råspont och känner då att vi går igenom allt ifrån ventilation till att byta ut dålig spont och när man ändå gör det så byter vi ut teglet mot nytt tegel som passar huset.
Känns lite halvgjort att inte byta pannor när man ändå gör jobbet.

Två anledningar till att vi vill byta fönster. Fönsterna som idag sitter monterade är i dåligt skick, tycker även att karmen såg ut att vara murken på vissa ställen.
Så då tycker vi det är lika bra att försöka hitta passande kulturfönster med både bättre u-värde samt möjlighet att välja med spaltventil i för att förbättra ventilationen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.