D09
Hejsan

Är inne på att bygga en ishockeybana till grabben hemma. =)

Tanken är att bygga en enklare. Någorlunda ekonomisk. Sargen får gärna vara/bli återanvändningsbar.

Planen är att använda ålderbeständig plast som man viker ut och lappar över samt upphäng över kanten. Erfarenheter?

Först var jag inne på att använda panelbrädor för att göra en form men har man ingen sarg och grabben åker utanför så blir det spring med skridskor på gruset =/

Underlaget / placeringen är inte lätt att hitta hemma eftersom allt lutan och det är garaget är placerat mitt i tomten. Men har hittat en yta på ca 4x8 meter med grusunderlag.

Kan man på något bra sätt hantera mindre lutningar så kan den bli betydligt längre.

En tanke var att använda 45x220 som man skär ut trianglar ur och sedan någon playwod (felstavat ) som sarg.

Några tips på vägen?

Hur får man den bästa isen?

Ska man lägga ut tunn cellplast i botten?
 
Finns ju färdiga att köpa, ex denna

http://www.hockeypractice.se/ishock...r/hockeyrinkar-naturis/rink-in-a-box-6x12-m-1

Den är ju lite större, men de verkar använda nån slags liner, eller plastmatta. Men det borde ju gå att bygga en en egen ram och fixa nått vitt underlag om det är viktigt. Mindre ojämnheter fixar väl vattnet till. Om man läser på den tillverkarens hemsida så finns det sarger som klara 60 cm vattentryck, vilket borde innebära att man kan ha uppåt 50 cm höjdskillnad på underlaget. Blir lite tjockare is på ena sidan bara.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
D09
carlbanan skrev:
Finns ju färdiga att köpa, ex denna

[länk]

Den är ju lite större, men de verkar använda nån slags liner, eller plastmatta. Men det borde ju gå att bygga en en egen ram och fixa nått vitt underlag om det är viktigt. Mindre ojämnheter fixar väl vattnet till. Om man läser på den tillverkarens hemsida så finns det sarger som klara 60 cm vattentryck, vilket borde innebära att man kan ha uppåt 50 cm höjdskillnad på underlaget. Blir lite tjockare is på ena sidan bara.
har varit inne på deras sida och när jag jämför prisena så är dom inte så dyra =)

Framgår inte helt vad det är för tjocklek etc men träsargen för 3200 är ju inte helt tokig.

Funkar det med byggplast tro?

edit. de är 15mm
 
Redigerat:
D09
Att sikta på lite större sarger var nog inget dumt tips =)

Det löser ju ojämnheter/ lutningar samt att man kan hålla isen vid liv längre =)
 
Redigerat:
Jag har väl egentligen ingen aning, men tänkte att det kan vara smidigt att köpa färdigt istället för att bygga själv.

Dock så tror jag att det inte behövs mer än en träram och lite (mycket) vatten. Allt annat är väl bara för att snygga till det. En ram är ju trevligt så man kan passa pucken till sig själv och öva lite teknik och direktskott och så. Sen är jag övertygad att ett nät på ena sidan över målet räcker. Ett tips där är kolla med nå åkeri som sysslar med soptransporter, om de har nå gammalt lastnät du kan byta till dig mot lite fika. De är ca 6,5x3, 5 meter och borde funka bra.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Varför använder man sig inte av en stor billig presenning från byggmax?

Blir isen för mörk och det är svårt att se pucken?

Kollade lite bilder och den där linern är med och det är väl främst en nyspolad is som man ser linjerna...
 
D09 skrev:
Varför använder man sig inte av en stor billig presenning från byggmax?

Blir isen för mörk och det är svårt att se pucken?

Kollade lite bilder och den där linern är med och det är väl främst en nyspolad is som man ser linjerna...
Det var faktiskt ingen dum idé, det finns ju vita presenningar också (kanske inte på Byggmax men på många andra lågprisställen) och en sån kan du ju t.o.m måla röda och blå linjer på, tekningscirklar och sånt, om man vill...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Börja med att köpa en pressenning i lämplig storlek. Jag hade en 6*9 meter förra vintern men barnen ville ha större så i år är den 8*12 meter. Köp virke och bygg en ram, gärna ganska hög. Min är byggd av 28*145 mm. Gör ramen något mindre än pressen.

Lägg ut pressen över ramen. Den ska gå över hela kanten. Håll fast pressen provisoriskt med stenar eller liknande. Fyll med vatten, gärna 10 cm eller mer ju tjockare is desto längre håller den. Justera pressen efter fyllning och häfta fast med häftpistol.

Vämta tills det fryser. Men eftersom det är en tät bassäng så gör det inget om det blir plusgrader. Vattnet försvinner ju ingenstans.

Lycka till och mycket nöje!
 
  • Hemmagjord isrink med pressenning över ram i en trädgård, omgiven av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
T.. och 8 till
  • Laddar…
Tänk på att om vattendjupet är mer än 20 cm måste det finnas skydd mot barnolycksfall.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
b8q skrev:
Det var faktiskt ingen dum idé, det finns ju vita presenningar också (kanske inte på Byggmax men på många andra lågprisställen) och en sån kan du ju t.o.m måla röda och blå linjer på, tekningscirklar och sånt, om man vill...
Byggmax har en vit presenning men lite oklart hur vattentät den är.

Har mailat dom :)
 
D09
HusköpareS skrev:
Hej,

Börja med att köpa en pressenning i lämplig storlek. Jag hade en 6*9 meter förra vintern men barnen ville ha större så i år är den 8*12 meter. Köp virke och bygg en ram, gärna ganska hög. Min är byggd av 28*145 mm. Gör ramen något mindre än pressen.

Lägg ut pressen över ramen. Den ska gå över hela kanten. Håll fast pressen provisoriskt med stenar eller liknande. Fyll med vatten, gärna 10 cm eller mer ju tjockare is desto längre håller den. Justera pressen efter fyllning och häfta fast med häftpistol.

Vämta tills det fryser. Men eftersom det är en tät bassäng så gör det inget om det blir plusgrader. Vattnet försvinner ju ingenstans.

Lycka till och mycket nöje!
Snyggt 😄👍🏼

Vad gav du för presenningen ?

Undrar om det funkar med två presenningar med överlapp 🤔
 
Jag köpte en ordentlig på båtaffären för dryga tusenlappen. Den kan man använda flera vintrar.

Tveksam till överlapp. Den här metoden bygger på att du skapar en liten bassäng som håller kvar vattnet. När det är kallt får du is. Blir det mildväder så smälter isen, men det fryser på när det bli kallt igen.

Om du inte får tätt rinner vattnet bort vid mildväder och du får börja om igen. Satsa på en bra press är mitt råd. Den är nyckeln till framgång.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Sant =)

Nu jagar jag stora vita presenningar. Smärtgränsen får gå runt 1000kr

På vilken sida sargen viker man upp duken?

Insida. Risk för skador på duk

Utsida. Sargen tar stryk. Om isen trycker ut sargen så kan duken ta skada.

Tänker att sargen ska vara ca 60 cm hög. Troligvis konstruktionsplawood. Vilken är den bästa konstuktionen inkl stopp.

Finns det risk att sargen går sönder om man skruvar ihop den dvs isen expanderar och trät spricker
 
Isen(vattnet) expanderar nog uppåt...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.