Hej,

Under min Nibe f470 ser framledning och retur för värmebärarslingan ut såhär:
Blåa PEX-rör anslutna till mässingskopplingar och shunt för golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De blåaktiga rören är 15mm plast (pex?) som går till en LK minishunt för ett väldigt litet golvvärmesystem.

Jag vill koppla in 20mm LK PAL med en T-koppling på vardera framledning och retur, men jag är osäker på exakt var och med vilken sorts koppling jag lämpligen gör påsticket.

Alla tips mottages tacksamt :)
 
T-kopplingen i förgrunden på bilden är en klämringskoppling för 22mm rör. Kan man anta att det gömmer sig en kort rörstump mellan den och kopplingsdelen med (stor) vanlig 8-kantig mutter?
 
Varför inte visa ett bättre foto? och inte enbart halva rörkopplingen.
Det skulle underlätta för att du skall få svar
 
Arnodt skrev:
Varför inte visa ett bättre foto? och inte enbart halva rörkopplingen.
Det skulle underlätta för att du skall få svar
Jag är itne säker på att det blir tydligare, men såhär ser det ut om man backar lite:
Rörinstallation med mässingskopplingar och röda ventiler mot en etikett som varnar för kontroll av säkerheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
corre skrev:
Det ser ut som PEXen går in i R15 klämringskoppel, som i sin tur sitter i en R15xR20 bussning.

Så ett T, R20xR20XR20 utv, en muff invR20xR15inv samt en halvkoppling till PAL20


[länk]
[länk]
[länk]
Tack! Men visst måste det vara ytterligare en grej som bussningen sen är skruvad i och tätad med lin, som i sin tur ansluter till 22mm klämrings-T:et?
 

Bästa svaret

Du borde kunna dela efter andra klämringsdelen. Där det är lin synligt på bilden ovan.
Det ser ut som en R20 till R15 bussning, som klämringen med PEX slangen sitter i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.