Hej,
jag vill bygga ett egenritat 140 kvm 1,5-plan hus med 5 tums invändig timmerstomme. Är det någon som har erfarenheter av maskintimrade stommar? Har fattat det som att denna typ av stommar (som man utformar själv) inte tillverkas i Sverige, men jag kan ha fel. Letar efter tillverkare i Baltländerna.

Stommen ska isoleras på utsidan med 200 mm eko-isolering typ icell-skivor. Hoppas få till ett varmt och rejält hus :)
 
Vet inte riktigt vad maskintimrade är men menar du laminerade stockar? Finns ett flertal tillverkare i Finland många av dom har säljare på tvåspråkiga orter som talar svenska. Annars så lär Esterna vara duktiga på stockhus fast där måste man vara väldigt noga med att kolla upp firman man köper ifrån.
 
Niq skrev:
Vet inte riktigt vad maskintimrade är men menar du laminerade stockar? Finns ett flertal tillverkare i Finland många av dom har säljare på tvåspråkiga orter som talar svenska. Annars så lär Esterna vara duktiga på stockhus fast där måste man vara väldigt noga med att kolla upp firman man köper ifrån.
Hej! Nej, inte laminat. Maskintimrat innebär att en fabrik sågar till timmerstockar och knutar automatiserat. Det är så att säga ritning in, stockar ut. Exakt hur produktionskedjan är uppbyggd vet jag inte, men kan tänka mig att man utgår från en CAD-ritning. Man får väl tyvärr inte hantverksutseendet :| , men kanske en prisvärd stomme. Tror att finnar & ester har en del maskintimrat, men någon på Byggahus måste väl ha erfarenheter av tekniken?
 
Jag har handtimrat en del och ärligt talat tycker jag att det är dålig kvalitet på de maskintimrade stommarna som man ser här i Finland.

-Oftast är "stockarna" hoplimmade av plankor som är fingerskarvade på längden. Då det har gått ett par tiotal år brukar limfogarna börja spricka. Någon enstaka gång kan man få se maskintimrade stommar av riktigt timmer men de är väldigt ovanliga.
-Det maskinfrästa draget fortsätter ut i utknutarna så då väggarna sättnar blir det ofta krosskador i de ömtåliga utknutarna. Utknutarna är ju alltid fuktigare än själva väggen. I en välgjord timra skall det vara en halvcentimeter luft mellan utknutarna.
-Inga riktiga dymlingar som håller styr på timret och ibland finns det inte ens ordentliga svärd i öppningarna.
-Mellantaksbjälkarna brukar sticka ut genom ytterväggarna och naturligtvis ruttnar de här ändorna. I ett vältimrat hus skall bjälkarna vara inlaxade så att ungefär 2 tum av väggstocken är hel på utsidan.
-Planlösningar och fönsteröppningar som inte tar hänsyn till till timrets styrkor och begränsningar med åtföljande sättningar och stabilitetsproblem.

Om du skall ha så där tjock isolering och brädslagning utanpå din stomme är det ju inte så noga med stomkvaliteten förståss..... så du får bedöma själv.

I dagens läge då man kan timra halvmaskinellt tar en traditionell timring inte så mycket tid som förr. Man kan såga timret till jämntjocka block med färdig väggtjocklek och låta bli att bila väggarna. Man kan fräsa rundningen ovanpå och draget under stockarna med timmerfräs.
Jag tycker du skall undersöka vad en sådan halvmodern timra skulle kosta i jämförelse med maskintimrat.

Hur ser planritningen ut förresten?
Går den att timra?
 
En halvmodern timmerstomme låter som något jag borde kolla upp! Har du några tips på tillverkare? Du kanske har en känsla för ca-priset?

Planlösningen är ganska ordinär: Ett 1,5-planshus med en T-formad timrad innervägg som ska "hålla ihop" byggnaden. Stommåttet invändigt 6.8x10.4 m. Inga tokstora fönsteröppningar, men ett burspråk på gavel BV där man får förstärka. En taklätta kommer att kräva lite tänk om åsar/balkar. I princip är huset ritat för en "enkel" timring, utan långa väggpartier som saknar sidostöd.

Tråkigt att de maskintimrade stommarna har så dålig kvalité! Jag tycker det hör till ett riktigt timmerhus att väggen (inåt) ska se bra ut och inte behöva döljas av skivor etc. En sågad yta känns OK, men knappast limmat skräpvirke. Som du säger så har jag ju fördelen att bygga in stommen bakom isolering och panel. Då kan man väl vända timrets ev. fula ytor utåt och välja ytterknutar som är enkla att tillverka?

Tack för svaret förresten :)
 
Tyvärr så känner jag ingen söderut i landet men det lär finnas ganska många småföretag som timrar halvmaskinellt i Dalarna.
Jag känner en i Bjurholm och en nära Umeå som håller på......
 
OK, då pratar jag gärna med dina kontakter! En stomme är ju så många kr att fraktkostnaden kanske inte är avgörande.

Vad har du för åsikter om vilka krav på timmerkvalité och fuktkvot man bör ställa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.