Jag köpte en pryl från ebay.de för ca ett år sedan, prylen kostade mig ca 1300kr. Samma dag beställningen gjordes kollade jag valutan på min bank för att se aktuell kurs. debiterat på mitt konto var ca 80kr mer än vad det borde ha kostat. Ingen big deal men en principsak som retar gallfeber för mig, för jag tror det handlar om systematiskt saltande för att någon skall dra in mångmiljonbelopp. Jag ringde min bank, o de kunde inte se varför säljaren på ebay drog 80kr mer. Han pratade om att det är komplicerat betalningssystem med olika dagskurser hej o hå, men han tyckte som jag att 80kr på köpebelppet inte kan beror på avvikande dagskurs då det mkt stabilt dessa dagar. Om en vara säljs för x kronor så är det x kronor jag skall betala oavsett. Jag skall bara bekymra mig över min egna banks växelkurs, o den hade jag koll på. (jag betlade då med kontokort, vet inte om betaltjänsten Paypal är bättre?) Någon med insikt i detta? :|


(Liknande story när jag köpte flygbiljetter från Bravofly, brittiskt skojeribolag med support i London. I beställningsprocessen av biljetter passerar man x antal sidvisningar, o summan visas i svensk valuta. På sista sidan skall man bekräfta själva beställningen, där visas valutan i Pund, märkligt tänkte jag men summan stämde till synes bra utan att jag tog fram miniräknaren.

... Kollar in min bank senare o ser att man dragit 200-300kr mer än vad det svenska beloppet visade. Kollar beloppet i Pund o där ser jag att man saltat beloppet, utan någon som helst motivering. Noga som jag är o av tidigare lärdomar så gör jag numera printscreens i beställningsprocessen, men även detta hjälpte inte när jag kontaktade den extremt otrevliga supporten i London. Jag lyckades dock via min bank göra en reklamation o fick den saltade summan tillbaka.)
 
Bravoflyg brukar väl ha som regel att alltid lägga på 250kr gör kortavgifter. Det är inte den som spökar? Gällande resebokningar försöker jag uteslutande alltid välja att boka direkt med respektive flygbolag annars finns risk att flygbolaget bara hänvisar till Exempelvis bravoflyg vid problem men det är lite OT
 
Första caset kan bero på att du fick betala svenska moms. Helt enligt lagstiftningen, om företagen har stor försäljning inom EU skall man betala mottagarlandets momssats.
 
fast allt låter mycket besynnerligt, oavsett vad man köper så går man igenom flera steg där man bekräftar köpet och dess summor. Jag har aldrig någonsin blivit debiterad för mer än vad dessa kvittenser säger iallafall så troligen har du väl bara missat nånting på vägen. Dessutom har din egen kurs på banken ingen som helst betydelse om omräkningen sker hos nån annan. Valutakurserna kan skilja över hela världen och betalar man med paypal så har ju de en kurs de tjänar på tex. Betalar du med kreditkort så har Visa och Mastercard egna kurser för att de ska tjäna pengar osv osv. Kursen som du ser på banken som du tex kan växla pengar för har inte ett dyft med andra köp att göra.
 
Ja som sagt valutakursen som du ser hos banken behöver inte vara den kurs som gäller vid köp med kortet. Nu tycker jag att 80 kr på 1300 är lite väl mycket för att förklara med bara valutakursen.
 
Just skillnaden i valutakurs mellan kortföretag och officiella bank-kurser kan bli fatal. En släkting var för ett antal år sedan VD för ett större svenskt bolag. Vid ett tillfälle blev han tvungen att betala en större privat utgift utomlands med firmakortet (lång historia), hans egna privata kort underkändes som betalningsmedel. Han ringde genast hem till banken och sin sekreterare, och ordnade betalning, så allt var återbetalt inom 5 minuter.

Det året utsattes bolaget för skatterevision. Revisorerna upptäckte kreditkortstransaktionen. Och upptäckte även att eftersom han hade betalat tillbaka innan kortföretaget hade skickat sin faktura, så hade man använt bolagets banks valutakurs. Och därmed hade han betalat ca 200 kr mindre än vad kreditkortsnotan senare blev.

Skatteverket valde att lämna till åtal för brott mot aktiebolagslagen (en företagsledare får inte stå i skuld till bolaget). Bolaget omsatte några miljarder... Det hela löste sig genom att man räknade ut att eftersom kreditkortsnotan kom med totalt 90 dagars kredit, och han hade betalat in pengarna 90 dagar innan fakturan skulle betalas, så hade bolaget gjort en räntevinst på ca 250 kr. Alltså så stod han aldrig i skuld till aktiebolaget.
 
Du borde väl kunna logga in på eBay (alternativt Paypal) för att se exakt vad säljaren debiterat dig och i vilken valuta? Det ger mer än att titta på dit ditt kontoutdrag.

Rent allmänt så brukar både svenska banker och Paypal ge riktigt dåliga kurser vid valutaväxling.
 
Jag måste varna för köp via PayPal. Sedan några månader tillbaka så gör dem så att du inte kan välja själv att betala i den aktuella valutan utan en valutaväxling sker alltid via deras egna växlingskurs samt att de lägger på 4% i kostnader. Så om du betalade med PayPal har du anledningen till kostnaden där.

Använd sedan gärna ett kort som Santander där det inte finns någon avgift på varken kortet eller växlingskurs. Det gör att det blir ännu billigare att beställa från tex kina.

Och sista tipset är, skit i ebay och köp via aliexpress.com istället så slipper du PayPal.

/Robert
 
har aldrig märkt nå konstigt med paypal? Hur menar du att man inte kan betala i den aktuella valutan? Eller menar du att du vill betala i SEK för att du är ifrån sverige? Att de har en egen växlingskurs är ingen överraskning, det är ju hela affärsiden om man tjänar pengar på transaktioner.
Har aldrig sett nå 4% påslag på rena "ebayköp" heller. Däremot har de ju ett påslag om du vill betala en paypal faktura som någon skickar till dig.
 
Hej,

Låt säga att du köper en sak för 10 dollar. Du betalar och köpet står som 10 dollar, du tror du faktureras i 10 dollar men så är inte fallet. Det blir numera alltid så att de gör en valutaväxling och 4% kostnad på köpet när de drar det i sek från din bank.

Betalar du samma sak men har valt att ebay ska göra valutaväxling en och du ser en summa i sek så är det ju redan färdigt antar jag. Jag säger nu där du ser allt i en annan valuta än sek.

Anledningen till att du inte ser någon om 4% är ju att de inte specificerar det i någon faktura och skickar ut. Det står dock på deras hemsida om man letar.

Sedan så ser du nog inte heller vilken valuta som faktureras din bank från PayPal (ebay) när du loggar in i din bank utan mest troligt bara den summan i sek som försvinner från kontot. Men om du ser det så ser du att även om du väljer att ringa PayPal och de hårdkokta in att alla ens köp ska ske i tex dollar så dras det i sek.

Har varit i många kontakter med både min bank, PayPal och ebay för att reda ut detta, så därav konstaterandet.

/Robert
 
Ja de där 4% måste du ha missuppfattat. Jag har gjort hundratals ebayköp med paypal utan nå påslag annat än deras växlingskurs och den framgår ju när man betalar. Det som dras i SEK syns ju när du betalar och innan du bekräftar.
Däremot så har de ju en avgift på rena fakturor som företag skickar och som du betalar manuellt i paypal.

Gör man ebayköp eller liknande så är det ju säljaren som betalar en avgift på försäljningssumman till paypal, den drabbas ju aldrig köparen av annat än om säljaren valt att skicka fakturor istället. Då läggs avgiften på köparen istället.
 
Jag antar att du alltid valt att göra dina köp I sek isf. För om man gjort köpen i säljarens valuta så står det inte en summa i sek. Det står i valutan man handlar i. Och då är det ju klart att du inte får någon valutaavgift då den redan har växlat för dig. Detta är dock dyrt och inte att rekommendera. Du får naturligtvis välja att göra den själv om du känner att du vill se priset i sek innan du bekräftar ditt köp.

Då jag är ute på vägarna nu kan jag inte se exakt. Men har för mig att denna ändring gjordes den 13 augusti i år. Innan dess kunde man vid varje betalning välja om man ville göra betalningen i sek som fu nu verkar göra där man ser summan som dras med alla kostnaden eller i den aktuella summan i valutan säljaren annonserar produkten. Att du gjort 100-tals köp innebär att du betalat mycket pengar i onödan.

Jag talar inte om någon faktura eller företagskunder utan om när vilken person som helst gör vilket köp som helst via PayPal.
 
nä jag tror fortfarande att du missuppfattat något. Nej jag har inte betalat i SEK från grunden och jag har inte märkt nån förändring från den 13aug. Köper jag nåt på ebay, låt oss säga i dollar i usa. Då öppnar paypal sidan automatiskt och det står köpesumman i dollar, exakt vad säljaren har begärt inkl allt. Sen när jag godkänner betalningen så räknar paypal om det till SEK efter sin kurs och jag ser vad jag kommer att bli debiterad på kortet eller kontot. Inga avgifter eller nånting och att paypals kurs är som den är vet jag ju. Men det är ju knappast nån överraskning. Inga dolda avgifter och jag vet redan där vad som dras hos mig. Så jag vet faktiskt inte vad du far efter
 
K
Att ebay och Paypal tjänar duktigt med pengar är inte något nytt.
Jag har aldrig sett ett 4% påslag på PP vid köp, däremot har dom för oss konsumenter en riktigt dålig valutakurs.

Dock, om man säljer något, så ta PP 4% i transaktionsavgift. Om man väljer "send to a friend" så är det den som skickar pengarna som står för 4%.

Och säljer man något på ebay så är det först kostnaderna för att lägga in annonsen med alla extra funktioner man vill ha, sedan tar dom upp till 10% av totala auktionssumman och vidare så tar Paypal 4% av hela transaktionen inkl fraktavgiften, plus att man får skitdålig valutaväxling.

Paypal ägs väl av ebay om jag inte minns fel, så allt hamnar i samma påse.

Det är smidiga, men dyra tjänster! :D
 
Att man tycker paypal är dyra är ju bara för att avgifterna visas öppet och att man kan jämföra? Hur många är det som i detalj studerar växelkursen på köp gjorda på Visa eller Mastercard? Även om de säkerligen är mindre påslag där så finns det ju på en mängd tjänster man kanske inte ens tänker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.