Var nere i källaren och bankade loss lite lös puts från en vägg, men jag vet dock inte vad för typ av puts det kan vara som lossnar så därför tänkte jag fråga forumet om hjälp.

Det som lossnar är torkad puts, troligen från år 1939 då huset byggdes, som känns som sand och är väldigt porös.
Tegelstenarna i väggen har murats upp med samma material.

Bitvis lossnar alltså putsen. Men bör jag riva ner all puts på just denna väggen och putsa om hela eftersom materialet är desamma i hela, eller gör man mer rätt i att låta det som sitter sitta och bara bättra på? För det går ju att dra ner all putsa med en hammare då det pulveriseras sönder.
Givetvis har en felaktiv färg använts på väggen, och därför tänker jag slipa ner färgen med betongslip vid tillfälle för att få bort den.

Så.. Jag vill ju laga min vägg, och det beror sig ju på vilken sorts puts det är..

Bild på en skadad källarvägg med lossad, porös puts och synliga tegelstenar från 1939.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en variant av kalkputs eller kc puts och det stämmer väl ganska bra överens med tidsperioden för ditt hus.
Det finns dock några ledtrådar för att bedöma putssort;. En puts med mycket cement i har mörkare grå färg jämfört med rent kalkbruk, men om cementhalten är låg kan det ändå vara svårt att se skillnad. Du kan prova att smula sönder en bit puts mellan fingrarna. Går det lätt att smula sönder består putsen av kalkbruk (k-bruk) eller en blandning med cement och kalk (kc-bruk). Detta prov ger dock bara en antydan om vad som använts.

Lagas genom att:

Ta bort löst sittande puts, jag brukar dra av med stålborste det sista jag gör.
Fukta underlaget, och borsta rent med stålborste.
Grunda håligheter med tunt utspätt putsbruk.
När grundningen är torr, lägg på ordentligt med puts (slå på med brukslev) och raka av med regel eller liknande.
Låt torka så pass mycket att du med en rivbräda drar bort överflödigt puts. Försök åstadkomma samma ytstruktur som på den omgivande fasaden.
låt torka väl, måla med färg passande ändamålet, silikat eller kalkfärg. Finns säkert fler.

Detta har fungerat för mig, men ett bra grundarbete ger ett bra och hållbart resultat. Jag hade slagit bort allt som har bom bakom sig, för att förhindra framtida puts släpp.
 
Tack för ditt svar. Det var ett utförligt svar :)

Putsen jag bankat ner går mycket riktigt att smula mellan fingrar och känns då i princip som sand/grus och visst märks det att det är gammal puts med lite cement eftersom det går att bryta och smula den mellan fingrarna.

Vad för typ av bruk bör man använda om det är så pass lågt cementinnehåll? GIssar utifrån din beskrivning att det kan vara K-bruk som använts för det är ju väldigt ljust och så.
 
Det rekommenderas ju att det nya putsen ska ha samma egenskaper som bruket innan, så ifall huset rör sig, så rör sig den nya putsen samtidigt. Ett hårdare puts rör sig mindre och kan ge upphov till sprickor. sägs det.
Jag lever inte som jag lär dock, jag putsade hela min källare (4 rum, 3 -4 väggar) med Puts/handbruk C. Dels för att det var så stora partier, dels som jag verkligen ville ha stadga i väggarna. Jag hade inga sprickor innan och idag 2 år senare har jag inga sprickor heller.

Hade jag gjort om det idag kan jag ärligt säga att jag hade tagit hydraliskt kc bruk faktiskt från weber eller Combimix hade lite bråttom på den tiden.
 
Intressant!

Vad innebär egentligen hydrauliskt kc?
 
Jag fick förklarat att hydrauliskt kalkbruk används vid renovering av äldre byggnader där högre hållfasthet krävs, än vid putsning med vanligt luftkalkbruk. Därav anser jag själv att det bruk jag skulle haft är H kalkbruk istället för c bruk vilket är avsevärt mycket hårdare, då mitt hus är från - 27 och min puts smula lika lätt som din mellan fingrarna.
 
Tack för dina tips!

Faktiskt, så verkar det omöjligt att läsa sig till vad ett hydrauliskt bruk egentligen är, utan definitioner som restaurering och användning på äldre byggnader är mer populärt att använda istället för att direkt skriva ut vad det innebär med hydrauliskt.

Men det låter ju som om det är hydrauliskt jag bör använda när det väl är dags att ta tag i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.