Jag ska ägna det en tanke :)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Eller om köket är tillräckligt för en slinga så starar du bara med att släppa upp en anslutning mot den framtida shunten och hänger upp en ring med slang på väggen innan du river upp andra halvan!

Provtrycka slangen för varje delmoment är bra!
 
  • Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde det enkelt för mig idag. Proppade med en koppling ifall nått inte går som det ska med dragningen av PEX. Nu finns möjligheten att koppla där vid kris. Inte som fast installation utan som en temporär lösning :)

Först bröt jag kallvattnet i källaren och satte på duschen. Sen provade jag att såga med mitt fängelsevapen.
Hand håller ett improviserat verktyg, liknande en fil, med handtag omslutet av silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen åkte multiverktygen fram med ett nytt blad. Mellanfart och stadig hand gav ett väldigt fint snitt som putsades med fil.
Rostiga metalrör och PEX-rör klippta och förberedda för en temporär koppling, med verktygssnitt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från vänster
Mutter
Propp
Klämringskoppling
Stödhylsa
Klämring
Mutter
Hand håller en rörkoppling nära koppar- och mässingsrör med klämringskoppling och muttrar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart :) Tydligen så var lutningen emot mig på rören. Fick dammsuga ca7-10 liter vatten. Smidigt att grovisen med sig.
Rör med klämringskoppling och propp för temporär PEX-dragning på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hejhejho och 1 till
  • Laddar…
Sådär nu var avloppet kapat. Notera djupet på bjälklaget :) Det ni ser är en flaska Gromme tvättsåpa. Fört är det bjälklag och sen en "krypgrund" med blandat bös (grus och kol?) för att sen 5-10cm betong innan källarrummen kommer. Ca 70 cm mellan innerbetongtaket i källaren och golvet i hallen.
Bjälklag med kapade avloppsrör, Gromme tvättsåpa och synlig krypgrund under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ja, tidigare i tråden visade jag när vi sågade av ett 70mm gjutjärnsrör vilket förbrukade 5 stycken Bosch metallblad. 5-pack från England kostade ca 150 kr. Idag satsade jag allt på det beryktade Carbide-bladet Bosch har. 300mm långt och samma prislapp per blad på Dahl ink. moms. Finns dock att köpa för 180-200kr på diverse näthandlar och kampanjer i butiker. Förväntningarna var skyhöga ska jag erkänna.
En tigersåg ovanför ett kapat avloppsrör med synligt bjälklag och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nå, var det värt det? Ja, det var det. Jag kommer aldrig vilja ha något annat blad igen. Dyrt, men fy f*n vad bra det var. Att såga tre snitt på det 110mm stora gjutjärnsröret tog uppskattningsvis totalt 90 sekunder. Helt sjukt. Det var som att såga i hårt smör.
Ett kapad avloppsrör i ett bjälklag med synligt grus, kol och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen satte jag på en jetkoppling som har en gummiring i sig, en 90-graders och sen i med en ventil så att jag inte får vakum i systemet. Och kom ihåg, allt detta är en temporär lösning så att jag kan dra nytt till kök och badrum. Tänk att allting får plats under golvet :p
Närbild på en jetkoppling monterad på avkapad rör-del bland spån och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysågat avloppsrör med jetkoppling under bjälklag, omgivet av grus och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avkapad avloppsrör i krypgrund med Gromme tvättsåpa och rörkoppling, omgivet av grus och kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avkapad avloppsledning i öppnat bjälklag med flaska Gromme tvättsåpa, grus och kol på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Chrissofsweden skrev:
och sen en "krypgrund" med blandat bös (grus och kol?)
Kolstybb!

För övrigt är det kul att se att du jobbar med "riktiga" jobb. Eller hur var det nu? ;)
 
  • Gilla
David Fogsvans och 1 till
  • Laddar…
Kolstybb? Vet du vad det är och varför man gjorde så??
 
Så, nu vet jag vad Kolstybb är för något. Det få ligga kvar :) Inte en muskit så långt ögat når och 20cm isolering räcker gott.
 
Då var det dags att börja skotta undan lite kolstybb :cool: Dagens agenda var att förbereda för håltagning till avloppsröret, inspektera hallgolvet och krypgrunden under köket samt planera avloppet som ska gå till nya köket. Framgångsrik och positiv kväll blev resultatet :)

Spade och byggsäck blev en smidig och enkel lösning. Har som mål att lägga tillbaka kolstybben.
Öppet golv med synliga rör, grus och ett spett, förberedelse för avloppsrörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bortgrävt. Här ser ni även min luftrengöringsanordning. Ställde dit ett mjölkpaket för att visa på djupet.
Upptaget golv i hall med uppdikad jord, rör och verktyg syns vid husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syllpapp.. eller nej, näver!
Tittar in i en krypgrund med gammalt träbjälklag och en hög med spån och bark längs väggen, indikerande renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trossbotten? Blindbotten? Det är i hallen i alla fall. Har inte riktigt lärt mig namnet ännu. Men torrt och fint är det i alla fall. Blev lite nervös först när jag såg det mörka men det visade sig vara bark efter närmare undersökning.
Vy under trägolv med spån, kolstybb och en synlig del av grundstrukturen i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fanns ett gammalt hål så att man kunde inspektera krypgrunden. Filmade och tog massor av kort. Detta är ett screenshot från en av filmerna och det enda jag reagerade på var högen med spån längs den västra väggen. Hur som helst var det väldigt frisk och härlig lukt, träet såg torrt och fint ut samt att jag nu bestämt mig för att dra avloppet där istället för i bjälklaget.
Insyn i krypgrund med stenar, isolering och träbjälkar, närbild på öppning och djupindikator med mjölkpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur tror ni jag lättast tar mig igenom grunden till krypgrunden för att dra ett 70-rör? Ska man bila upp hålet eller borrar man massa små och bilar bort? Diamanthålsåg? Ska man dra vattnet där också om man isolerar rikligt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hyrde en Hilti borrhammare som gick kanon att borra och bila med. På schemat stod det håltagning för vatten och avlopp till kök och badrum. Det gick sådär..
En Hilti borrhammare på ett golv med ett långt borr i förgrunden och en mätsticka bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra hål för rör-i-rör från LK. 37mm borrhål var inte ens en utmaning. Eller jo, det var utmanande att lyckas borra dom i rad vilket inte gick pga sten.
Vy underifrån av en krypgrund med synliga kängor, borrhål i betong och sparsamt med arbetsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skulle ta upp hål för avloppet till köket gick jag tyvärr bet. Jag skulle borra ur ett hål på 80mm men det var så mycket och stor sten att jag inte hade en chans. Däremot så ser det ut som att just där avloppet skall gå så är inget bärande. Tankarna är därför att bila upp 15x15 (20x20)-ish. Som ni ser på bilden var det lite trångt. Först tog jag mig inte ens ner för att det var för trångt. Handgrävde lite och lyckades pressa mig ner med exakt noll marginal. Sen när jag låg där så började jag fundera på hur jag ska ta mig ut... Hur som fick jag krypa ner på mage då jag inte kunde vända mig där under och handtaget till maskinen fick inte alls plats. Magiskt moment i renoveringen :)
Person i trånga utrymmet undergolv med borrhammare, kablar och sågspån synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som arbetar i en trång utrymme under golvet med håltagning för VVS-installation, omgivna av byggavfall och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite irriterande då jag tog massor av bilder från håltagningen men alla verkar borta. Tänkte visa hur min perforerade källare ser ut. Jag gick bet fem gånger i en vägg där stenarna var för stora.

Imorgon står städning på schemat och borttagning av de sista rören i badrummet.
Synliga rör och avloppsinstallationer i ett öppnat golvområde med träbjälkar och trång arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Får man sätta en 90° istället för två 45°? Jag har inte fått kläm på reglerna riktigt när det gäller avlopp. Det är väl i landningen man inte får ha 90°?

Avloppsrör med en 90 graders böjning installerad under träbjälkar vid en genomföring i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ja det får du men det är inte fel att ha dubbla 45or där heller.

Där röret är ståendes och övergår till liggandes i fallriktningen är det ett måste med dubbla 45or, precis som du skriver.

Bra val av tillverkare på avloppet, Wafix från Wavin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huspappan
  • Laddar…
Dubbla 45or byggde lite mycket neråt för att få plats med t-korsningen till köksavloppet :)

#amatörensjulafton
 
Hej
Trevligt med lite renovering bland sågspån och sten :)

Jag undrar over om det är lämpligt eller ens tillåtet att skarva vattenrör inuti golv?
Men jag kanske ser och/eller förstår fel?
 
Workingclasshero skrev:
Hej
Trevligt med lite renovering bland sågspån och sten :)

Jag undrar over om det är lämpligt eller ens tillåtet att skarva vattenrör inuti golv?
Men jag kanske ser och/eller förstår fel?
Du har helt rätt. Det du ser är dock de gamla rören :) Dessa skall sitta kvar tills nya köksdelen är klar så att vi under byggtiden har ett fungerande kök. Alla vattenledningar dras nya i form av alu-Pex (PAL). Därav de fyra hålen i betongen :)

Tack för omtanken annars! Detaljer är lätta att missa när man är mitt uppe i en renovering.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, vad ska detta bli? För den aktive så har bilder setts i någon tråd för en månad sen.
Makita cirkelsåg vid skivklippning för ett byggprojekt på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan man börja ana något.
Grundmålad högtalarhylla av trä under konstruktion i verkstad med mått 244x60 cm och inbyggda element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hög välsnittade skivor.
Välplanerad arbetsyta i verkstad med hörselskydd och en hög av välsnittade träskivor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vuxen lego i sitt bästa format :) (bortsett från rörmokeri)
Delar av pågående byggprojekt med träskivor, elverktyg och byggmaterial på ett vardagsrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådärja! Nu börjar det växa fram något.
Ett stort, obehandlat träbord i konstruktion med en borrmaskin och ett måttband på toppen, del av ett hemmaprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär blev tanken med högtalarhyllan. Även om det kanske inte syns så sitter den i vinkel.
Trähylla under konstruktion med integrerade högtalare och vinklad högtalarhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


#spackel
#grundmålad
#barnarbete
Träskiva på en ställning under arbetet, med barn i rummet och målarverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ser ju så liten ut... ändå är den 244cm bred och 60cm djup :eek: Håll koll på facket till höger!
Tv-bänk i vitt med högtalare och TV, fack till höger anpassat för en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Facket till höger rymmer en person som är 187cm lång och väger närmare 90kg. Anledningen till att jag suddade ut ansiktet var för att jag såg i det närmaste påverkad ut..
Person liggandes i en stor vit hyllsektion med suddat ansikte för att visa dess storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkla ramar som betsades.
Två träramar för högtalarhyllor som ligger på ett staffli, olika stadier av betsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähörn och skivor under konstruktion med skruvar och synlig trästruktur, byggprojektdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad roligt, helt fantastiskt...
Hembyggd högtalarhylla under tv med högtalare och dekorativ lykta, på ett ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.