Jag ska lägga ett enkelt trägolv på vinden till ett uthus och undrar vilken dimension man skulle behöva ha på virket om det är cc1200 mellan takstolarna?
 
Du kanske kan hänga reglar mellan takstolarna så att du får ner CC-avståndet till 60 eller mindre? Isåfall minst 15mm på en vind.

Jag har kört byggmax tunnaste golv i en lekstuga och valde cc60 och det funkar bra.
 
Ja, kanske inte slipper undan att lägga i extra reglar...
 
  • Gilla
xely
  • Laddar…
23 mm råspont går att lägga cc 120 cm, men det sviktar, och det är viktigt att sponterna inte torkar isär.
På ett vindsgolv där man inte är mer än ngn gång om året kan det vara ok.
 
  • Gilla
hama65 och 1 till
  • Laddar…
Det är nog enklast att kapa upp lite 120-regel eller liknande och montera mellan takstolarna. Då kan man gå ner på den klenaste dimensionen av råspont också.
 
Ja, frågan är ju vad som är billigast och enklast? Och samtidigt hyfsat stabilt...
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
På taket har jag 17 mm råspont. Inget jag ville ha på ett golv inomhus, men på ett uthusloft funkar det.
Jag är säker på att det känns mer än stabilt nog om du använder 22 råspont.
 
Ja, precis. Det måste ju hålla att gå på!
 
Handritad skiss av en vägg med röda linjer som anger placering av reglar, märkta "trappa" och "fönster".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska reglarna ligga som de röda strecken på bilden eller åt andra ledden, @pelpet?
 
Du kan nog välja båda alternativen. Kör på längden som på bilden så välj lika höga reglar som takstolarna. Det är nog minst jobb att göra på det sättet och ger mindre svikt i bjälklaget som helhet.

Gör du istället kortlingar mellan takstolarna förbättrar du inte bärigheten något men du kan använda lägre reglar.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Ja, det låter rimligt.
 
Fäll in reglar mellan takstolarna sen råspont.
 
Kom på en sak. Jag har 1200 cc på mitt garageloft. Har 22 mm råspont på dem och dit tänker jag köra mc'n för vinterförvaring nästa vinter.
behövs alltså inga extra reglar.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Spontade 11/2 tums granbrädor (ca 35 mm tjocka) fungerar alldeles utmärkt på c/c 1200. Jag har själv använt sådana på ett garageloft. Mina kom från ett sågverk i Västergötland som jag köpte via garageleverantören. Billiga dessutom.
 
  • Gilla
Micro553 och 1 till
  • Laddar…
Ja, tänk om man kunde få tag i nåt billigt från en bondsåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.