Vädurspump som jag byggt och använder i jaktstugan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
rocking_ghost skrev:
Hade nog det på känn men hur stort är problemet i praktiken och varför är det ett problem? Om ett batteri laddas ur mer än de övriga så jämnas det väl ut igen vid laddning, hur påverkas de övriga batterierna negativt?
Små skillnader kan jämnas ut vid laddning genom att de celler som blir fulladdade står och småputtrar och blir varma medan de som har sämre status laddas klart. Det förkortar livslängden på cellerna. Det går att ha en extern balansering på cellerna för att inte överladda några celler innan alla är fulladdade. Så har man för det mesta på litium jon-batterier eftersom det där blir farligt att överladda. På blybatterier som bara får förkortad livslängd skippar man det oftast.

För maskinerna du föreslår tror jag inte att energin blir ett problem även med måttliga batteribankar. Det är effekten du skall titta på. Invertern måste klara maskinens startström. Tigersåg har jag utan problem kört med bilbatteri och 600W inverter. Cirkelsågen gick med ett nödrop, men där borde jag ha haft högre effekt. Vad är det för effekt på invertern du har liggande?

För större energibehov lär man ha svårt att komma ifrån elverket, men man kan ju ha båda så behöver man för det mesta inte bråka med bullerapparaten.
 
Jarlingar skrev:
Vädurspump som jag byggt och använder i jaktstugan.
Cool anordning! Men antingen är jag trög eller oxå var det för att ungarna gastade när jag kollade på klippet, men jag hajade inte hur det funkar��
 
Finndjävel skrev:
Ska du köra det där kan du glömma solpaneler. De räcker till att ladda mobilen, lite lampor och på sin höjd en laptop. Solpaneler är intressanta men tyvärr leksaker. Det är ett elverk du behöver.
Kanske har du rätt. Men jag vill ändå testa. Jag skall ju inte köra alla förbrukare samtidigt. Jag kanske åker och sågar lite en helg. Sen får batterierna laddas under veckan. Sen kanske jag åker dit och kör dammsugaren nästa helg o.s.v.
 
Ska man nörda in sig så blir det ett väldigt långt svar..
Det enkla svaret är att den använder energin från en större mängd vatten för att lyfta en mindre volym vatten.

Fallhöjden in i pumpen är ca 3-4 meter, det räcker för att pumpa upp vatten 50 meter högre! (y)
 
  • Gilla
rocking_ghost
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Ett Makita kitt med Dammsugare, kap & Gersåg samt skruvdragare hade varit coolt.
Då är det bara vattenpumpen kvar. Kan du driva den med skruvdragare för att fylla en dunk?
Visst hade det varit nice med en arsenal med nya batteridrivna verktyg. Men det blir ganska dyrt. Och långsiktigt så är det kanske möjligheten till rinnande vatten som lockar mest. Och kanske att få experimentera lite.
 
Du kan inte hitta någon pump för båt eller husvagn? Det finns en risk att det inte fungerar med pumpen och invertern du föreslår eftersom pumpen kortvarigt drar mycket mer ström i startögonblicket.

För inverterns del är det säkert fördelaktigt med 48V, men nackdelen är att det inte finns lika mycket prylar avsedda för 48V som för 12V. För mindre effekter är det enkelt att lösa med en DC-DC-omvandlare, men skall det vara större effekter kan det bli klurigt.

En vädur förutsätter att du har lite självtryck på vattnet. Du kan inte pumpa upp vatten ur en brunn med en vädur, men däremot ur en bäck med strömmande vatten.
 
En vanlig handpump till vatten, pumpa i en hink vid behov?
Sop istället för dammsugare och handsåg istället för kap? :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
nino hann före, det är bara 100 år sedan alla levde offgrid.
Jag hajade till när svågern som har stuga på en ö skulle borra ett hål i ett plattjärn, tog fram borrsvängen och en vanlig spiralborr och visst så blev det ett hål. Tog bara lite längre tid.

Om det är vrålande tv-apparater som är problem så finns det volymkontroll.

Protte
 
nino skrev:
En vanlig handpump till vatten, pumpa i en hink vid behov?
Sop istället för dammsugare och handsåg istället för kap? :)
Köper detta rakt av. Egentligen handlar tråden om att jag hittat på en anledning till att få leka lite med batterier, elverk kanske solfångare mm.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Väduren var intressant! Aldrig hört talas om den förut. Kan man med denna teknik använda energin ur en intilliggande bäck för att pumpa upp vatten ur en brunn?
 
Nej. Väduren kan bara pumpa vatten från bäcken, men till en högre höjd än bäcken. För att pumpa vatten ur brunnen behövs en annan lösning. Är det något fel på bäckvattnet? Det kanske går att ha vädur och bäckvatten till tvätt, disk och matlagning även om du inte tror att det är drickbart utan kokning. På så vis blir det mycket mindre vatten att bära från brunnen.
 
Avemo skrev:
Du kan inte hitta någon pump för båt eller husvagn? Det finns en risk att det inte fungerar med pumpen och invertern du föreslår eftersom pumpen kortvarigt drar mycket mer ström i startögonblicket.

För inverterns del är det säkert fördelaktigt med 48V, men nackdelen är att det inte finns lika mycket prylar avsedda för 48V som för 12V. För mindre effekter är det enkelt att lösa med en DC-DC-omvandlare, men skall det vara större effekter kan det bli klurigt.

En vädur förutsätter att du har lite självtryck på vattnet. Du kan inte pumpa upp vatten ur en brunn med en vädur, men däremot ur en bäck med strömmande vatten.
Det är möjligt att det går att hitta en 12v pump men det måste vara en skapligt kraftig då brunnen ligger några meter under husets nivå. Ska testa om växelriktaren klarar att försörja pumpen vid tillfälle. Hur gör man med jordning av ett sånt här system, jordspett? Hur vet man att jordningen blivit tillräckligt bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.