Wifi vs kabel är en helt egen diskussion. Vad är det för fasta installationer som behöver kabel? Att fördra rör är såklart bra men jag ser bara TV, Larm och Router som egentligt behov.
 
Johannes Carlsson skrev:
Wifi vs kabel är en helt egen diskussion. Vad är det för fasta installationer som behöver kabel? Att fördra rör är såklart bra men jag ser bara TV, Larm och Router som egentligt behov.
Behöver eller inte behöver, är väl en smaksak. Jag skulle säga att allt, behöver kabel före wifi. Wifi för mig är en nödlösning eftersom jag bor i ett gammalt hus där det inte går att snyggt och smidigt dra kabel överallt.
Hade jag byggt nytt, hade jag dragit nätverkskabel, överallt där jag kunnat tänka mig.

Plus ett behov av smidigt placerade uttag för beslysning, fönsterbrädan, uppe under tak, ute m.m. som styrs av antingen brytare eller via något automationssystem. Just belysningen och dess behov hade jag sett över vid ett nybygge, så mycket enklare att få till bra belysning när det går att undvika sladdragning kors och tvärs.
 
Jag skulle säga kabel framför trådlösa lösningar alla gånger! Vi byggde hus för 4 år sen och drog nätverk + koax till alla sovrum. Idag skulle jag dock säga att koax var helt onödigt. Det är inget vi använder idag, då vi har TV genom fiber, och knappast något vi kommer använda i framtiden heller. Hade hellre dragit extra Cat 6 istället. Nätverkskabel känns väldigt allround och framtidssäkert om behoven ändras framöver. Håller med vad som tidigare sagts om trådat larm. Hellre det än trådlösa sensorer. Tänk därför på magnetbrytare i alla dörrar och trådade deckare där det så behövs. Kanske dra ut extra rör i tak för en eller ett par glaskrossensorer.

Har du förråd/carport/garage eller dylikt? Se till att dra _ordentligt_ med rör dit. Vi tyckte vi tog i när vi byggde men tyvärr är det redan fullt :(

Slumpa inte ut vägguttag utan fundera ungefär vart de gör sig bäst. T.ex. minst ett uttag vid fönster för lampa. Om du inte kör KNX eller annan typ av styrning så är det rätt smart att koppla en brunn till väggströmbrytaren om möjligt, som tidigare föreslagits.

Är hemautomation ett stort intresse kan det vara smart att fundera på vilken möjlighet det finns att kommunicera med eventuell värmepump och ventilationssystem. Även om det inte är något man nyttjar dag 1 kan det vara skönt att veta att det går om man vill i framtiden. Inte minst på de dyra, stora inköpen som just värmepump.

Bygger ni carport, garage eller av annan anledning gjuter en separat platta. Fundera på att lägga in värmeslinga där även om ni inte planerar använda den inledningsvis. Vi struntade i det för carporten. Carporten blev garage och nu håller vi plusgrader med elelement. Hade mycket hellre kopplat det till bergvärmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.