Det känns fortfarande som att det saknas info om hur turerna gått.
Vem köpte ni av, inte av mäklaren utan kontraktet är med antingen en entreprenör (Skanska, jm, Peab eller liknande ) eller en byggherre typ HSB eller annan fastighetsägare.

Fick ni göra tillval, ändringar under byggtiden,? Vanligtvis där kunden har möjlighet att påverka kök, badrum osv. Om detta gjorts så bör det finnas kontrakt o ritningar på detta.

Känns märkligt att skriva kontrakt med ett prospekt som underlag och sen vänta 10-15 månader utan mellanliggande kontakt med sin motpart
 
Jag fick Borohus att bygga om till det uppvisade huset som jag köpt enligt deras visningskatalog, fel tak fel kök felaktig ventilation, osv.osv.
bengt
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Någon nämnde "installationsutrymme" bakom köken. Detta har man aldrig i nyproduktion, möjligtvis i en villa. Det stjäl plats (BOA) som man då inte kan ta betalt för. Alla installationer går i väggarna, oavsett om det är betong eller regelväggar.
Förklara gärna ditt påstående betr. BOA.

På vilket sätt skulle BOA påverkas av att köksskåpen (underskåpen) har ett utrymme bakom bakstycket alt. inne i skåpen som används som installationsutrymme ?? :wow:
Detta märks främst av brukaren att kökslådorna inte är lika djupa som stommen.

BOA, mig veterligen, mäts från yttervägg till yttervägg inkl innerväggar (om dom inte är ovanligt tjocka), men jag kan ha missuppfattat. :confused:

Jag håller med att huvudstammar mm med fördel dras inne i väggarna, men trots allt är det inte alltid man kan pricka 100%-igt med rör att komma ut precis där dom behövs, då drar man väl de klenare rören i köksinredningen. ?

https://www.fastighetsbyran.se/Global/PDFer/Mata_bostad.pdf
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Förklara gärna ditt påstående betr. BOA.

På vilket sätt skulle BOA påverkas av att köksskåpen (underskåpen) har ett utrymme bakom bakstycket alt. inne i skåpen som används som installationsutrymme ?? :wow:
Detta märks främst av brukaren att kökslådorna inte är lika djupa som stommen.

BOA, mig veterligen, mäts från yttervägg till yttervägg inkl innerväggar (om dom inte är ovanligt tjocka), men jag kan ha missuppfattat. :confused:

Jag håller med att huvudstammar mm med fördel dras inne i väggarna, men trots allt är det inte alltid man kan pricka 100%-igt med rör att komma ut precis där dom behövs, då drar man väl de klenare rören i köksinredningen. ?

[länk]
Du menar att man skulle regla ut enbart bakom bänkskåpen? Det är klart man kan göra det, men till vilken nytta? Påståendet var att man kan ändra placeringen då avlopp och vatten oftast dras i ett installtionsutrymme. Detta är felaktigt. Man drar inte heller installationer i skåpen. Man kan såklart göra detta vid enstaka tillfällen typ vid småhusproduktion, men det görs aldrig i flerbostadshus. Ang. att installationer inte kommer ut rätt så händer detta såklart, men det är sällsynt att det är i sådan omfattning att något måste flyttas.

Ang. BOA så har du fastnat i tanken att det gäller småhus. I en lägenhet i ett flerbostadshus eller ett radhus räknas BOA:n mellan de lägenhetsskiljande väggarna. De lägenhetskiljande väggarna ingår däremot i bruttoarean (BTA). Kök och badrum som kräver installationer ligger 9/10 gånger mot en lägenhetsskiljande vägg så man kan ha schakt i anslutning till denna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
Flera tillverkare av kök har redan sedan flera år detta "installationsutrymme" och det handlar inte om att "regla ut" från vägg. Tänk "sockel"

BOA mätes precis som du säger mellan lägenhetsavskiljande väggar dvs den enskilda lägenhetens "ytterväggar".
Detta är ingen skillnad mot ett småhus.

Denna yta påverkas inte om hur köket placeras eller konstrueras inom lägenhetens "ytterväggar".

Således är det ingen BOA som "försvinner"

Men återigen, dom praktiska orsakerna och motiveringarna behöver inte TS bry sig om.
Han bör kämpa för det han beställt och köpt.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Flera tillverkare av kök har redan sedan flera år detta "installationsutrymme" och det handlar inte om att "regla ut" från vägg. Tänk "sockel"

BOA mätes precis som du säger mellan lägenhetsavskiljande väggar dvs den enskilda lägenhetens "ytterväggar".
Detta är ingen skillnad mot ett småhus.

Denna yta påverkas inte om hur köket placeras eller konstrueras inom lägenhetens "ytterväggar".

Således är det ingen BOA som "försvinner"

Men återigen, dom praktiska orsakerna och motiveringarna behöver inte TS bry sig om.
Han bör kämpa för det han beställt och köpt.
Vad är det för utrymme du pratar om? De flesta skåp har ett bakstycke som är indraget 15 mm. Knappast ett utrymme där du drar några installationer. Så nu är det i sockeln man ska dra rör? Du ändrar ju dina påståenden hela tiden.

Mitt ursprungliga inlägg dementerade kommentaren att TS problem bör kunna lösas eftersom man ofta har ett installationsutrymme/vägg bakom köket. Detta är fel när det gäller nyproduktion av flerbostadshus p.g.a. att det är en meningslös grej som dessutom stjäl BOA vilket stämmer. (Reglar du på 45 mm utanpå en betongvägg för att ha ett installationsutrymme så har du tappat den BOA:n). Tillval kommer inte så sent och oftast kan man inte påverka layouten på köket heller. Att man gör det i en villa er mer naturligt då beställaren ofta är en lekman som inte har vett att bestämma sig för hur denne ska ha det i tid.

Oavsett om man kan dra om avlopp i sockelutrymmet så kommer det knappast att göras. Just i detta fallet är dessutom sträckan troligtvis för lång.

Du missuppfattar nog dessutom tråden. TS har inte köpt varken rostfria vitvaror eller en viss layout på köket. Inget av detta nämns ju i kontraktet. TS har blivit visad en tidig rendering som troligtvis gjorts långt innan en detaljprojektering. Denna rendering är med största sannolikhet inte en kontraktshandling. Mäklaren har muntligen sagt att det blir rostfria vitvaror, troligtvis för att det var det på renderingen. Entreprenören kommer inte bekosta mäklarens missar i detta fallet.Det är möjligt att man byter till rostfria vitvaror åt TS, men mäklaren lär nog få dra det från sin provision..

Hela den här tråden har sitt ursprung i att mäklaren varit otydlig och sagt saker muntligen som inte stämmer. Någonstans i TS kontraktshandlingar finns säkerligen en byggbeskrivning som stämmer med utförandet. Det stod ju klart och tydligt vad det skulle vara för vitvaror. TS har antagligen inte läst ordentligt utan gått på mäklarens ord, vilket man såklart BÖR kunna göra. Men det är föga begåvat när det gäller stora köp som en bostad.
 
falkn: Är du part i målet på entreprenadsidan??? :eek:

Du argumenterar att entreprenören absolut inte gjort något fel och att det klart och tydligt stod skrivet vilken typ av vitvaror som ingick.

Hur vet vi detta?
Har TS bifogat alla handlingar?

Nej, det är gissningar och spekulationer, och jag upprepar, om TS blivit utlovad ett visst utförande och inte fått det så har någon motpart gjort fel.
Ur TS synpunkt är det egalt vem som varit vilseledande och vem som betalar för misstaget. Han är väl mest intresserad att få vad han blivit lovad...... :rolleyes:
 
roland53 skrev:
falkn: Är du part i målet på entreprenadsidan??? :eek:

Du argumenterar att entreprenören absolut inte gjort något fel och att det klart och tydligt stod skrivet vilken typ av vitvaror som ingick.

Hur vet vi detta?
Har TS bifogat alla handlingar?

Nej, det är gissningar och spekulationer, och jag upprepar, om TS blivit utlovad ett visst utförande och inte fått det så har någon motpart gjort fel.
Ur TS synpunkt är det egalt vem som varit vilseledande och vem som betalar för misstaget. Han är väl mest intresserad att få vad han blivit lovad...... :rolleyes:
Nej, självklart inte. Jag har inte sagt att entreprenören inte kan göra fel. Det jag främst argumenterat för är de hur beslutsgången och projekteringen går framåt. Att entreprenören skulle ha satt köket spegelvänt händer inte om det inte står så på en ritning. Man råkar ju inte sätta ett kök spegelvänt, hur skulle det gå till? Köket är beställt och levererat enligt ritning och monteras såklart så. Installationer är förberedda för detta o.s.v. Detsamma gäller vitvarorna.

Därmed är det troligare att mäklaren sålt på tidiga handlingar till TS, men sedan inte varit tillräckligt tydlig med att det kan förändras under detaljprojektering. Det kan också vara så att TS inte uppfattat detta eller läst sitt eget kontrakt tillräckligt noga. När vi säljer bostadsrätter i egen regi är det ganska tydligt i kontrakten att den typen av saker kan ändras. Dock är ju våra mäklare väldigt duktiga på att informera köparna om sådana ändringar löpande. När man väl betalat handpenningen och kontraktet är låst så görs inga sådana ändringar.

TS skrev ju själv vilka vitvaror som stod angivna i den beskrivning han fick och det stämde ju även med de som satt monterade. Dock har han muntligen fått en annan uppgift. Man kan såklart tycka att TS ska få det han blivit "lovad", men framgår det inte av något kontrakt och allt är byggt enligt handling så lär TS inte komma särskilt långt. När TS tillträder får denne troligtvis relationshandlingar där detta kan ses. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Anledning att jag över huvud taget varit aktiv i tråden är för jag tycker rubriken är extremt vilseledande och svartmålar en entreprenören som troligtvis inte gjort något fel. Det är snarare så att mäklaren inte gjort sitt jobb ordentligt alternativt att TS inte läst på ordentligt. Så länge inte TS presenterar mer information kring köpet kan vi inte anta något annat. Nu låter rubriken som att SvartBygg AB varit framme och på jävulskap vänt köket och satt in vita vitvaror istället för rostfria...
 
  • Gilla
Robby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.