Hej
Har köpt ett kataloghus med fristående garage. Nu visar det säg att garaget inte uppfyller brandklasserna. På planritningar står det att det inte ingår brandklassning. Dock står det i brandskyddsbeskrvningen med tillhörande situationsplanen. Jag hävdar även att de ansvarar för att följa lagar (bbr) iom att det var en totalentreprenad. Hur kan jag påvisa så jag slipper stå för kalaset? Detta dök upp på besiktningen

Mvh sven
 
Det är väl en vägg med ett lager extra gips vi pratar om va? Eller måste garaget flyttas längre från huset?
 
Var inte brandklassning villkorat i bygglovet?
 
Jo men det fanns ju med i brandskyddsbeskrvningen. Dock hävdar husföretaget det som står på planritningar.
 
Hur många pesetas bråkar ni om ? Värt att bli ovänner för?
 
Om de är väggarna så lägg på ett extra lager gips så uppfylls EI60. Max nån tusing så.
 
exeln skrev:
Jo men det fanns ju med i brandskyddsbeskrvningen. Dock hävdar husföretaget det som står på planritningar.
Är garaget isolerat? Om inte borde det räcka med rockwool och dubbla gips på väggen mot huset. Har du redan isolerat räcker det säkert med ett lager gips extra på den väggen. Du behöver inte brandklassning på alla väggar.

Är det dörr mot huset är det värre. Även den måste ha rätt klassning. IE30?
 
Brandklasserna ei30. Väggarna och dörr uppfyller ei30. Dock tak och anslutning vägg-tak som det gäller. Ca pris för att isolera + gips så tak uppfyller ei30 15000
 
Ev enkel gips direkt under takstolar men då tappar man förvaring
 
Det som står i avtalet och dess bilagor gäller. Läs där.
 
Utförande har jag stämt av med brandkonsult
 
Jag är mer ute efter råd från konsumenttjänstlagen och abs09. Då handlingarna är tvetydliga
 
Säger som Jonatan79. Entreprenadavtalet är det som gäller.
 
Redigerat:
Samt , om ni valt placera garaget så nära bostaden så att det krävs brandskydd borde saken vara biff. Tyvärr för er.
 
Nu fanns det inte så många val utan tomterna är såpass små att det är oundvikligt. Man borde kunna hävda konsumenttjänstlagen och fel på tjänsten eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.