mexitegel skrev:
Det heter väl hönshus isåfall?
Låter också exkluderande. Ett olösligt problem.
 
Nej, hela idén med en mancave är ju att den ska vara exkluderande.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Men nu var det ju 2 rum, en mancave och en kvinnacave vore tekniskt möjligt?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag säger vinkällare, vin kan man inte får för mkt av och du har ju ytor 😃
 
Tack för förslagen så här långt!

Man-cave/hen-cave/binära-kön-cave/kvinna-cave (missade jag någon?) vore såklart trevligt! Dock så har jag ett rum i den vanliga källaren, under huset, som i så fall får bli det i framtiden! Lite jobbigt att behöva klä på sig ytterkläder för att ta sig från huset till sin cave när vädret är dåligt! Dessutom så är ju klimatet där inne som en jordkällare just nu, och att göra det till ett mer eller mindre beboeligt rum som man kan ha vanliga möbler känns som för mycket jobb!

Svampodling skulle kunna vara något, men då är man ju inne på odlingslinjen och varför inte ha ett rum som är ljust och varmt där man kan odla "allt", inklusive att förodla champinjonerna, och ett som är mörkt. Frågan är dock hur mycket svamp man egentligen kan få fram, och därmed äta? Att ha det som en näringsverksamhet och sälja är knappast aktuellt...!

Någon som är kunnig och känner sig lämpad för att räkna fram om det är möjligt att få ihop ekvationen värme/ljus/strömförbrukning/solpaneler?

Vinkällare hade varit häftigt i och för sig!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Då släpper vi caves. :)

Vinkällare verkar ju rimligt, kanske kan du ta ena delen i anspråk som provningsrum och inreda lite mysigt?
Kanske med lite ljusinsläpp från taket? Ett schysst gediget rustikt träbord och inredningsdetaljer från lite vingårdar?
 
Bar/festutrymme med bastu och en biosalong. El krävs, men så svårt kan det inte vara att få ditt...
 
mexitegel skrev:
Vinkällare verkar ju rimligt, kanske kan du ta ena delen i anspråk som provningsrum och inreda lite mysigt?
Kanske med lite ljusinsläpp från taket? Ett schysst gediget rustikt träbord och inredningsdetaljer från lite vingårdar?
När det gäller vin är vi inte direkt några finsmakare, brukar sällan ha mer än 10 flaskor hemma som snurrar. Whisky har jag desto mer, men det har redan en avsedd hylla på bästa plats! ;)

Spontan tanke, om man inreder snyggt och med "rätt" hyllor och rätt temperatur, tror ni det finns potential att hyra ut platser till folk som vill lagra sina viner? Tänker mig personer som kanske bor i lägenhet och har begränsade möjligheter. Då skulle jag kunna hyra ut en meters bredd i en hylla och så kan de hyra in sig...? Galet eller funkis?
 
pacman42 skrev:
Bar/festutrymme med bastu och en biosalong. El krävs, men så svårt kan det inte vara att få ditt...
El går såklart att lösa, jag får gräva lite bara! ;) Hade dock hoppats på att slippa, men med rätt syfte så kan jag nog genomföra det!
 
Lagra öl går ju också.
Kanske inreda en bostad att hyra ut?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
När det gäller vin är vi inte direkt några finsmakare, brukar sällan ha mer än 10 flaskor hemma som snurrar. Whisky har jag desto mer, men det har redan en avsedd hylla på bästa plats! ;)

Spontan tanke, om man inreder snyggt och med "rätt" hyllor och rätt temperatur, tror ni det finns potential att hyra ut platser till folk som vill lagra sina viner? Tänker mig personer som kanske bor i lägenhet och har begränsade möjligheter. Då skulle jag kunna hyra ut en meters bredd i en hylla och så kan de hyra in sig...? Galet eller funkis?
Tja, det är väl ingen dum idé alls. Naturligtvis finns det ju redan, ett snabbgooglat exempel: http://www.grappe.se/ :)

Men öl då? En källare full med öl och tillhörande ölprovningsrum?
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Tja, det är väl ingen dum idé alls. Naturligtvis finns det ju redan, ett snabbgooglat exempel: [länk] :)

Men öl då? En källare full med öl och tillhörande ölprovningsrum?
Oj, det där var snyggt! Kanske måste mura upp nya väggar invändigt med gammalt tegel nu när jag tänker på det, lite kandelabrar på väggarna och ett rustikt bord... Jäklar vad häftigt!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp, vill du ha tegelrör för förvaringen så har jag dryga hundratalet... :)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Bor du i eller i närheten av en stad? I så fall föreslår jag att du bygger två garage och hyr ut dem till veteranbilar. Ger en bra inkomst och minimalt underhåll. Se till att skriva i kontraktet att garagen endast hyrs ut till förvaring och inte mek, så blir det inget oljud och inget spring.
 
Massproducera hembränt.
Swingersklubb.

Eller pool som många redan nämnt. Såg ett par coola lösningar i ett klipp för ett tag sedan. I det ena hade man byggt en motordriven trall som delade sig och blottade en pool. I den andra så var trallen uppdelad i sektioner som sänktes ner i poolen så att man hade en pool med reglerbart djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.