Morning,

har ett hus med källare, entreplan, övervåning och vind. I skorsten har jag 6 kanaler i bredd.
Den kanal som jag vill rensa upp är den längst till vänster, går ner i källaren till imkanalen i taket. Säg 10 meter från källaren till taket.

Jag skulle testa ifall det är fritt flöde i kanalen och tände lite papper i hålet i källaren vilket visade på att det är stopp i kanalen och inrökta väggar.

Mitt dilemma är att när jag står på taket och tittar ner, då ser jag absolut ingenting förutom att kanalen böjer ytterligare till vänster långt, långt ner. och efter böjen har jag ingen sikt.

Nu är det väl läge att ringa sotaren men de är såna där roliga personer att de aldrig dyker upp, trots påringningar, email och samtal direkt till sotaren. När de sotar pannans kanal så har jag bett dom titta efter men.. det uteblir.
Så jag frågar er här, hur hade ni gått tillväga för att komma åt efter böjen? Eller hade ni öppnat upp i skorsten?
Finns det några solskenshistorier därute?
 
det finns inga genvägar, inte ens för sotare. Är det stopp, alltså fullt av skit som kanske har legat där i en herrans massa år så återstår oftast bara att öppna upp på väl valda ställen för att få ur skiten.

De man kan börja med är ju att skaffa lina och tyngd och mäta och se var stoppet är alternativt släppa ner sotarviska med tyngd och se vad som händer.
 
Suck, det var min största farhåga att öppna upp men samtidigt bästa alternativet.
Stort tack för svar, lina och tyngd har jag liggande i uthuset så det är bara att sätta igång dårå..
 
jag hade ett ordentligt kajbo i min ena kanal i min skorsten. funkade faktiskt med avloppsrensare underifrån (en sådan med bred plåt).. testade med kula och allt möjligt uppifrån men utan resultat.. Hade 2m gängstänger som jag gängade ihop i skorstenen så kunde man stöta lite med dem. Men min kanal var rak så kanske inte funkar.
 
fantastiskt, ska testa!
tack
 
gängstängerna tog jag uppifrån. var smidigt att kunna skruva ihop dem i skorstenen så slapp man ha så långt ovanför skorstenen. kunde stöta sönder boet endel med det. men det som funkade bäst var just avloppsrensaren underifrån
 
M
möjligtvis att du kan gå nerifrån med något som har något hullingliknande i toppen (vad det nu skulle kunna vara), typ som ett spjut. Dvs det kan penetrera genom skräpet och sedan fastna i det så att du kan rycka sönder det.
 
Två skarvade VP-rör med spetsig ändknopp till gardinstång använde vi med succé för att demontera kajbo underifrån. Också rak kanal dock. Mvh, Magnus
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Hyr en industridammsugare.
När jag skulle gräva ur under en grund för att gjuta så köpte jag en industridammsugare och gräva med.
Grävde 4 meter I timmen.....
 
Workingclasshero skrev:
Hyr en industridammsugare.
När jag skulle gräva ur under en grund för att gjuta så köpte jag en industridammsugare och gräva med.
Grävde 4 meter I timmen.....
Va? Verkligen..? Låter kraftfullt och snabbt förvisso.. Kanske ska ha den när jag dränerar istället (y)
 
M
axn skrev:
Två skarvade VP-rör med spetsig ändknopp till gardinstång använde vi med succé för att demontera kajbo underifrån. Också rak kanal dock. Mvh, Magnus
Det var nog den jag hade läst om här tidigare och tänkte på :)
 
Thiasvovve skrev:
Testa med detta först
[länk]
En sådan har jag idag men fjäderviskan tar upp och stoppar farten i böjen, tror det smalnar av samtidigt. Fjäderviskan ska bort, först då märker jag ifall den kan fortsätta ner med enbart tyngden. Till att böra med.
 
Stort tack för alla snabba svar, uppskattas enormt. Ska testa samtliga tillvägagångssätt innan jag tar hål i skorstenen men om det är det som krävs så tvekar jag inte.
(y)
 
Hade nyligen samma problem. Tog dit sotaren som konstaterade att det var tvärstopp i pipan. Dom använde sig av en nåt som såg ut som en grov plastklädd vajer (den gick iaf att böja) med kedjor i änden. 3-4 kedjor med ca 3-5 länkar på varje kedja som dom körde med en vanlig skruvdragare. Dom använde flera "vajrar" i olika längder. Fick ut ett kajbo och ca 40 liter sot :/ Blev milt uttryckt lite rökigt i rummet men pipan fick dom upp å det drar rejält i den nu. Nu hade ju du problem att få hjälp av sotaren men det kanske går att låna eller köpa liknande verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.