Här kan du läsa om hur avhysning kan gå till. Men jag skulle tro att din hyresgäst får lite mer tid på sig att lösa situationen innan du får något beslut om avhysning.

Vad du bör göra är att skicka dem ett betalningskrav, och påpeka att om det inte betalas omgående går ärendet vidare till fogden för indrivning och i förlängningen avhysning. Påtala att tillkommande kostnader kommer att avkrävas dem. Du kan så klart också tillägga att du är ok med att ni häver avtalet, men att de ändå måste betala det de är skyldiga dig, ta hand om sina tillhörigheter och återlämna bostaden i samma skick de mottog den.

Vad gäller när hyran skall betalas kan man knappast missuppfatta, det är klart och tydliget angivet förskott i avtalet.

Och ja, du har rätt att gå in i bostaden för nödvändigt underhåll, men måste informera hyresgästen om detta.

https://www.kronofogden.se/Avhysning.html
 
thomasx skrev:
Och ja, du har rätt att gå in i bostaden för nödvändigt underhåll, men måste informera hyresgästen om detta.

[/URL]
Ett intressant spörsmål i sammanhanget:

Hur ska man meddela hyresgästen "för att ha ryggen fri" ?

Och skall hyresgästen på något sätt svara OK eller ge sitt medgivande eller visa att meddelandet är mottaget.

Särskilt med tanke på att dom befinner sig utomlands :confused:

Skall meddelandet skickas en viss tid innan man ska gå in, med i detta fall, tanke på elavbrott och frostrisk dvs. risk för skada på fastigheten?
 
roland53 skrev:
Ett intressant spörsmål i sammanhanget:

Hur ska man meddela hyresgästen "för att ha ryggen fri" ?

Och skall hyresgästen på något sätt svara OK eller ge sitt medgivande eller visa att meddelandet är mottaget.

Särskilt med tanke på att dom befinner sig utomlands :confused:

Skall meddelandet skickas en viss tid innan man ska gå in, med i detta fall, tanke på elavbrott och frostrisk dvs. risk för skada på fastigheten?
Nu när du nämner det så tror jag att man måste få ett ok från hyresgästen, och om man inte får det får man nog begära handräckning hos fogden. Är det brådskande kan man begära ett interimstiskt beslut I detta fallet t.ex. för att förhindra att skada på egendom till följd av avstängd el.
 
att gå via fogden ger absolut ingenting förrän de skrivit under ett delgivningskvitto. Håller de sig undan och fogden inte får tag på dem så är man iallafall på ruta ett.
I såna här fall är det nog bättre att minimera skadan och att riskera en anmälan som troligen inte leder nånstans iallafall. personer som dessutom håller sig undan och inte betalar brukar sällan göra motanmälningar. De vet redan vad de gör och skiter i följderna, de är inte ute efter att få rätt i slutändan. De bort troligen i nåt annat hus redan och gör livet surt för den hyresvärden.
 
Att ge sig på en olaglig "egenavhysning" kan bli oerhört dyrt. Det skall man låta bli. De kan i princip kräva hotellkostnader av dig för att du ställt dem på gatan, och skador på bortforslat lösöre osv. Skillnaden är att när hyresgästen stämmer dig, så finns det troligen pengar att ta, när du stämmer hyresgästen så finns där troligen inte ens pengar för att betala dina advokatkostnader.
 
Men som påpekats så är ju första åtgärden att skicka ett kravbrev, där man också påpekar att det tillkommer kostnader för inkasso etc, om inte betalning erläggs omgående.

Jag tror (men vet inte) att det räcker att skicka det som vanligt brev, dels till adressen de hyr, men kan vara bra att skicka till alla kända adresser man har. Det är troligen bara dåligt att skicka det rekommenderat. De hämtar inte ut rek, och då får du en kvittens på att det INTE har tagit emot kravet. Vanligt brev anses i många sammanhang som en delgivning, det anses levererat och läst inom typ 2 veckor. men som sagt ett outhämtat rek. är ju bevisligen inte läst.

Men just att skicka kravbrevet ökar möjligheten att senare kunna få betalt även för extrakostnader.

Om det senare går till vräkning i kronofogdens regi, så försök få in även bilen och ev. annat på tomten i hanteringen, annars kan det bli ett elände att få bort bilen.
 
I mina hyreskontrakt står det att hyresvärden (=jag) medges att ha huvudnyckel till lägenheten.

Det står också i ordningsreglerna som finns i en lägenhetspärm att hyresvärden öppnar för ambulans,brandkår och polis på anmodan utan att inhämta medgivande från hyresgästen.
Det står också att hyresvärden tillsammans med ett vittne kan gå in i lägenheten för akuta servicebehov.
ex Vattenläcka, brandlarm som ljuder, brandskyddsinspektion etc.

Jag vet inte om det håller juridiskt om någon skulle bråka. Hyresgästen har ju inte specifikt kvitterat lägenhetspärmen och dess innehåll.

Vad tror ni?
 
Jag har uppfattat det som att hyresvärden alltid får gå in för akuta servicebehov, tror inte du behöver ha det avtalat. Samma sak gäller om myndigheter skall gå in, brandkår ambulans osv. går bara in, om du har möjlighet att släppa in dem med nyckel så räddar du din dörr. Kostnaden för uppbruten dörr hamnar på dig så länge det inte beror på ex. okynnes falsklarm från hyresgästen.

Detta med att du avtalar om att du skall ha huvudnyckel, skall man nog bara se som en information, men jag tror inte att du kan hindra hyresgästen från att låsa med ett extralås för att hindra dig från att använda din nyckel.
 
Jag har också uppfattat det som hempularen beskriver det. Nu fick jag anledning att kika närmare på det och så här står det på lawline, http://lawline.se/answers/6773

FRÅGA
Hej, Har en privat hyresvärd rätt att gå in i hyresgästens lägenhet utan att hyresgästen gett sin tillåtelse eller blivit informerad om besöket? (Bortse från "nädsituationmer" så som vattenläckage el liknade) Hyresvärden medelar varken när han ska gå in i lägenheten eller när han varit där. Är detta tillåtet eller vad har jag som hyresgäst att stödja mig på? Det enda som står hyreskontraktet är att "hyresvärden får gå in med huvudnyckel". Tack på förhand


SVAR
Hej,Frågan du ställer behandlas i jordabalken, vilken du finner här. Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån, vilket innebär att en hyresvärden genom hyresavtalet inte på något sätt kan ge hyresgästen sämre villkor än vad som föreskrivs i hyreslagen, 12:1 st 4 JB.Rörande en bostadshyresvärds rätt att beträda en hyresgäst lägenhet gäller följande.Det är hyresgästen som ensamt disponerar över sin lägenhet. Det innebär att hyresvärden inte har rätt att bereda sig tillträde till lägenheten utan hyresgästens medgivande. Dock har hyresvärden rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn över denna, 12:26 JB. Exempel på sådan situation är besiktningar som sker med vissa tidsmellanrum, eller som sker med anledning av hyresgästens förestående avflyttning.Om hyresvärden vill bereda sig tillträde till lägenheten för att utföra arbete finns tre situationer som skall särskiljas i från varandra. För det första, rör det förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada, har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten utan uppskov. För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till läggenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas. Slutligen, när det gäller övriga arbeten i lägenheten så som mindre brådskande förbättringsarbeten som orsakar väsentligt hinder i hyresrätten, exempelvis genom att hyresgästen inte kan bo kvar i lägenheten under arbetet, har hyresvärden fortfarande rätt att utföra arbetena. Emellertid har då hyresgästen en uppsägningsrätt sam en frist innan arbetet får påbörjas. Samtliga ovan nämnda situationer återfinns i 12:26 JB.Att bereda sig tillträde utan att meddela hyresgästen, eller på andra grunder än de som är redogjorda för är lagstridigt och kan under vissa förutsättningar även vara brottsligt.Slutligen skall sägas att vid nödsituationer, kan hyresvärden bereda sig tillträde till lägenheten direkt. Situationen skall vara sådan att det är nödvändigt att beträda lägenheten för att avvärja en överhängande fara.


Så av ovanstående kan utläsa att man inte alltid måste ha hyresgästens samtycke. Det är ju dock så att svaren på lawline tyvärr inte alltid är helt korrekta och jag har inte hunnit kika på den delen av jordabalken nu :)
 
hempularen skrev:
Jag har uppfattat det som att hyresvärden alltid får gå in för akuta servicebehov, tror inte du behöver ha det avtalat. Samma sak gäller om myndigheter skall gå in, brandkår ambulans osv. går bara in, om du har möjlighet att släppa in dem med nyckel så räddar du din dörr. Kostnaden för uppbruten dörr hamnar på dig så länge det inte beror på ex. okynnes falsklarm från hyresgästen.

Detta med att du avtalar om att du skall ha huvudnyckel, skall man nog bara se som en information, men jag tror inte att du kan hindra hyresgästen från att låsa med ett extralås för att hindra dig från att använda din nyckel.
Det var lite så jag tänkte, bättre att låsa upp för räddningspersonal och rädda dörren.

För att montera extralås måste hyresgästen göra viss åverkan på dörren, och det kommer jag inte att godkänna. :(
 
Gäller verkligen alla dessa regler när det uthyrs möblerat en såpass begränsad tid?
 
Anna_H skrev:
Gäller verkligen alla dessa regler när det uthyrs möblerat en såpass begränsad tid?
I förtsa inlägget nämnde inte TS något om att det hyrdes ut möblerat, har jag missat något?

TS oroade sig för värmen och han beklagade sig över att det fanns extra ugnar ???

Vilka slags ugnar pratar vi om?? Är det bakugnar så står väl inte dom också påslagna?? Då är det ju riktigt galet :x
 
Med ugn avsågs nog värmeelement.
 
Jag har en hyresgäst som jag har för vräkning och obetalda hyror via kfm socialen, men ordförande i Tingsrätten har lyckats få dom bo kvar i 1,5 år vi gör alla fel hon kan inte läsa stämpeln att brevet varit hos socialen t.ex
 
Tja, det räcker med att skicka det rekat till socialen så har du ett kvitto på det.

Men det finns många minor i processen att avhysa hyresgäster.

Jag har genom åren lärt mig, att det smidigaste är att anlita Fastighetsägareföreningen när det gäller vräkningar.

Dom är proffs och vet precis hur man gör, dom sysslar dagligen med detta.

Visst, kostar en slant att anlita dom, men hur mycket kostar inte utebliven hyra ??
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.