Har köpt ett fritidshus utan el mitt ute i skogen.
Lite av hela idén med det hela är att det skall vara lite av en fristad från buller och teknik. (Då tänker jag på teknik typ vrålande teveapparater. Teknik typ elverktyg är helt ok)
Men jag kommer ändå att vilja köra lite andra elprylar ibland. Och så tycker jag det är kul och intressant att undersöka vad man med enkla medel kan uppnå när man är frånkopplad från elnätet.
Det ska alltså inte bli ett svindyrt och fullt utbyggt system.
Utan något skapligt plånboksvänligt för att till nöds kunna köra lite maskiner och dylikt.
Tänkte i denna tråd fråga den samlade expertisen om tips och råd.
 
Redigerat:
rocking_ghost skrev:
Lite av hela idén med det hela är att det skall vara lite av en fristad från buller och teknik. (Då tänker jag på teknik typ vrålande teveapparater. Teknik typ elverktyg är helt ok)
Jag väljer att börja med att ta fasta på den här meningen. Se till att för allt i världen inte vara beroende av ett bränsledrivet elverk om du är bekymrad över buller. Om det är fråga om att just köra lite elverktyg ibland kan du komma ganska långt med ett bilbatteri eller ett bättre batteri samt en växelriktare och en solpanel. Det fungerar även utmärkt till lite belysning om du bara kommer ihåg att släcka när du inte använder den. Det är när du skall börja ha kylskåp som det börjar bli problem med tillgänglig energi. För större elmaskiner kan det även bli ett effektproblem om du inte har en stor växelriktare. En angreppspunkt är att ha ett enkelt system för batteriel med solladdning som täcker de små behoven och eventuellt komplettera med ett elverk som man vid behov av mer effektkrävande maskiner kan starta i några minuter, men det behöver inte gå långa stunder.
 
Det enklaste vore kanske ett mindre elverk som man startar när behov uppstår. Men det tröttnar nog snabbt på. Och lite jobbigt att ha ett bullrande elverk igång om man bara ska ladda mobilen. Så jag tänkte mig istället ett system uppbyggt kring batterier med växelriktare för att få 230v. Batterierna tänkte jag ladda med solpaneler och kanske ett elverk när solpanelerna inte räcker till.
 
Funderar på ett 48v-system bestående av 4st 12v batterier. Dels för att ha lite mer effekt och kapacitet när så krävs och dels för att jag har en 48v växellriktare liggande. Fråga: om jag har 4st seriekopplade 12-v batterier, kan jag då koppla in förbrukare ex. mobilladdare på ett av batterierna? Eller blir det nån typ av obalans om man bara tar ut ström ur ett batteri? Laddningen kopplas ju in över alla 4.
 
Försök att köra så mycket som möjligt direkt på 12 V eller vad du nu har för spänning in batteribanken. Det finns en tomgångsförlust i växelriktaren. Skall du ladda en mobil via växelriktare kommer det troligen att gå mer energi till förlust i växelriktaren än till att ladda mobilen.
 
rocking_ghost skrev:
Funderar på ett 48v-system bestående av 4st 12v batterier. Dels för att ha lite mer effekt och kapacitet när så krävs och dels för att jag har en 48v växellriktare liggande. Fråga: om jag har 4st seriekopplade 12-v batterier, kan jag då koppla in förbrukare ex. mobilladdare på ett av batterierna? Eller blir det nån typ av obalans om man bara tar ut ström ur ett batteri? Laddningen kopplas ju in över alla 4.
Så bör du inte göra. Då kommer batterierna att få olika laddstatus varvid du förkortar livslängden på alla batterierna.
 
Hur länge ska du vara där åt gången? Mobilen och radio kan du driva från bilen (om du inte har en modern Volvo som tydligen gör slut på batteriet på nolltid).
Elmaskiner brukar ju ha en akku så om du har två-tre fulladdade med dig ut det kanske räcker.
Annars kan du läsa mycket om temat i båttidningar. Båtar har samma frågeställning.
 
Avemo skrev:
Så bör du inte göra. Då kommer batterierna att få olika laddstatus varvid du förkortar livslängden på alla batterierna.
Hade nog det på känn men hur stort är problemet i praktiken och varför är det ett problem? Om ett batteri laddas ur mer än de övriga så jämnas det väl ut igen vid laddning, hur påverkas de övriga batterierna negativt? Är en dc/dc omvandlare 48-12v ett bra sätt att komma runt detta? Ex: https://www.elfa.se/sv/dc-dc-omvand...=40...64+VDC&page=1&origPageSize=50&simi=96.5
 
Thomas_Blekinge skrev:
Hur länge ska du vara där åt gången? Mobilen och radio kan du driva från bilen (om du inte har en modern Volvo som tydligen gör slut på batteriet på nolltid).
Elmaskiner brukar ju ha en akku så om du har två-tre fulladdade med dig ut det kanske räcker.
Annars kan du läsa mycket om temat i båttidningar. Båtar har samma frågeställning.
Är främst följande apparater som jag vill kunna köra som utesluter cigguttaget: (om den 13 år gamla Volvon är modern eller kan man ju diskutera ��)
-Dammsugare
-Pumpautomat (vattenpump för att få upp vatten ur den grävda brunnen.)
-Kap & gersåg

Blir nån enstaka övernattning. Men ovanstående maskiner är den huvudsakliga anledningen till projektet. Och att det är kul!
 
Redigerat:
rocking_ghost skrev:
Är främst följande apparater som jag vill kunna köra som utesluter cigguttaget: (om den 13 år gamla Volvon är modern eller kan man ju diskutera ��)
-Dammsugare
-Pumpautomat (vattenpump för att få upp vatten ur den grävda brunnen.)
-Kap & gersåg

Blir nån enstaka övernattning. Men ovanstående maskiner är den huvudsakliga anledningen till projektet. Och att det är kul!
Ska du köra det där kan du glömma solpaneler. De räcker till att ladda mobilen, lite lampor och på sin höjd en laptop. Solpaneler är intressanta men tyvärr leksaker. Det är ett elverk du behöver.
 
Avemo skrev:
Det fungerar även utmärkt till lite belysning om du bara kommer ihåg att släcka när du inte använder den. Det är när du skall börja ha kylskåp som det börjar bli problem med tillgänglig energi.
Njae, det är inte min erfarenhet om man går ner lite i storlek. Jag körde kylbox 30L i båten på en ynka 50W solpanel och ett batteri i många år. Så det går. Men ett så litet system är på marginalen, det skall erkännas.

I båten nu så har jag en 80W panel med två förbrukningsbatterier, och då tar energin i stort sett "aldrig" slut. Så man klarar sig med mindre än man tror. (Då har jag panelen på en ful stång och kör manuell solföljning, dvs vrider på den när det är läge, skall sägas).

Så om TS tittar på båt/camping marknaden så finns det många lösningar som inte kostar (hela) skjortan idag.

De mer effektkrävande apparaterna som pump, kap/ger-såg, osv. de är nog dock helt uteslutet att köra på ett litet billigt system. Då krävs det rejäla off-grid lösningar, med rejäl batteribank och invertrar. Det finns, men då talar vi helt andra pengar. Det är då mycket mera realistiskt för TS att köra TV osv. som finns bra och strömsnåla för 12V i vilken båtaffär som helst. Och belysning med LED är för 12V är också billigt (särskilt direkt från Kina) och strömsnålt, så det går också bra på ett helt annat sätt idag.
 
  • Gilla
Jacoph
  • Laddar…
Ett Makita kitt med Dammsugare, kap & Gersåg samt skruvdragare hade varit coolt.
Då är det bara vattenpumpen kvar. Kan du driva den med skruvdragare för att fylla en dunk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.