Lasse Suzican skrev:
Dessvärre inte ett alternativ för mig.
Putsat hus med gesimser runt hela taket där dom yttre takpannorna funkar som "vindskivor".
Se bilden. (OBS inte mitt hus på bilden)
Om ni är inne på att lägga om taket samtidigt så spelar det i princip ingen roll. 10 cm höjning trollar man lätt bort. Däremot har jag full förståelse om ni inte hade tänkt er att riva taket!
 
Sökt på PIR, vill inte använda det. Undviker helst "plast" om möjligt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Inga åsikter om det här med att "blanda" olika sorters isolering???
 
Det kan säkert ställa till det ibland, men i detta fallet har du en orsak för att blanda, och om du utför isoleringen ordentligt/noggrant så kan inte jag komma på ngn direkt orsak till varför det inte skulle fungera.

Om ångspärren är tät och heltäckande, liksom yttertak & undertak, och isoleringen är vindtätad och skyddad mot insekter och gnagare så bör allt vara frid och fröjd.
 
Tomture61
I ytterväggar skall man aldrig använda 2 st ångspärrar (plast) med olika monteringsdjup.Detsamma gäller all isolering om en ångspärr används.
Glasull och stenull har nog likvärdig genomsläpplighet av vattenånga ,tror inte cellplast har lika värden dock !
Även om cellplast tillslut släpper igenom vattenånga ,men mycket tätare dock.
Vad som är rätt/fel har jag ingen aning om ang just detta , enbart teorier !
 
Jag skulle absolut kört med luftspalt om takfotsventilation finns. Viktigt är dock att ventilera nocken med. Antingen hela eller i varje takstolsfack.

Blanda isolering skulle jag undvika. Cellplast är sämre mot diffusion och svårt att få tätt mot takstolar med möjligt kallras som följd.

Anledning till luftspalt och inte förlita sig på diffusionsöppet material är för att INGET hus byggs 100%tätt. Du bygger då en ensteg tätning vilket inte är lämpligt. Samtidigt eventuellt värmetillskott medför lättare istappar vilket i sin tur kan bidra till läckage genom tak vid framtida smältning då en vall bildas vid takfoten.

Så min konstruktion skulle sett ut som följande:

Takpannor
Bär/strö-läkt
Underlagspapp
Råspont
Luftspalt
Masonit eller vind folie.
Glasulls eller stenull.
Ångspärr
Gips?

Beprövad konstruktion som fungerar och borde nog även följa HUS AMA.
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Hej.
Håller på med en tidsmässigt lååång renovering av övervåningen på mitt hus. :surprised:
Taket består idag av 150 mm höga takstolar, brädbeklädnad, papp och utanpå detta ligger betongpannor...
Huset är byggt 1923-1927, hela övervåningen är rensad och består bara av en stomme idag.
Och nej. Fönsterna är inte flyttbara.

Har väldigt begränsad möjlighet till en tjockare isolering på grund av takstolarnas tjocklek samt avstånd till fönster. (takstol = 150mm + avstånd till fönster = max 200mm) [bild]

Funderar på att sätta distanser på brädtaket så att jag får en luftspalt på 5-10mm, därefter 100 mm cellplast mellan stolarna och sedan glasull så man "täcker" stolarnas tjocklek.
Ny uppregling (horisontel) och så 75-95 mm glasull igen, och så ytbeklädnad.

Ordningen utifrån och in blir alltså:
Betongpannor - papp - brädtak - 10mm luft - 100mm cellplast - 45mm glasull - (ny uppregling innanför takstolar) - 75/95 mm glasull - ångbroms - OSB - gips....

Har hört att man inte ska blanda olika sorters isolering. Stämmer detta?

Och vad tror ni om att göra såhär?
Hur blev det tillslut?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.