Håller som bäst på med ett källarprojekt. Gammalt golv har bilats bort, grävts ur, frigolit och makadam lagts i nytt golv gjutits med vattenburen golvvärme.

Det nya golvet är 10 cm lägre än det gamla och det är en klack från sågningen av det gamla golvet

Bild innan gjutning: Nya golvet har Ök ungefär vid röda linjen.

Nyinstallation av vattenburen golvvärme med frigolit och makadam på källargolv, markerad nivåskillnad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterväggen är i hålbetong och har platonmatta på utsidan. Jag har haft ideér om att mura innerväggen med lecablock och putsa, sen har jag fått förslag av en byggare att limma en tunn frigolit på ytterväggen, vilket inte känns helt ok. Vidare har jag googlat vidare och kommit in på lättbetong av typ Ytong med bättre isoleringsförmåga. Totalt är det ca 45 kvm innervägg som ska upp.


Illustration av tvärsnitt för källargolv med betongplatta, isolering och makadam inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad har ni gjort i era källare?


Tack på förhand,

/ henke
 
  • Källargolv under renovering med nytt frigolitunderlag och makadam, intill en sågad kant av det gamla betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Platon med ett lager cellplast är ju ett tillvägagångssätt när man dränerar/isolerar. Isodrän ett annat.
Du står inför valen att låta väggen vara som den är och måla med silikat, kalk eller annan lämplig färg. Eller sätta stålreglar, ordna luftspalt och montera ny innervägg på det. O organiskt dock, även om du tar gipsskiva så är papperet i skivan likväl organiskt. Med isolerad innervägg kan det hända att du får få kondenspunkten mitt i väggen och det är inte kul.
Jag putsade upp vägarna, målade med silikat och står inför att isolera från utsidan med pordrän i samband med dränering.

Bra jobbet med att få ut massorna, riktig tungt arbete..
 
Klacken som är 10 cm upp gör att jag måste mura med ngn form av block, den är 8 cm och så tjockt går inte att putsa. Huset dränerades om 2007 av den förra ägaren i samband med det sattes en platonmatta men tyvärr snålade dom på isodrän :(

Jag har funderat på lösning med ventilerad innervägg det finns andra skivor än gips men det känns inget bra. Jag kommer/måste mura upp med ngn form av block med minsta tjocklek 10 cm och sen putsa måla med silikat på det.

Weber har ju ngt dom kallar Isoblock en lecasten med isolering i mitten man skulle kunna likna det, limma 5 cm EPS på väggen och sen mura med lecablock dikt an. Men jag tror inte det är bra under marken.

Ett annat alternativ som känns bättre är att mura med typ Multipor, putsa och silikatmåla, jag vill att väggen ska andas men också vara isolerad, inte helt enkelt.

Det blev en del massor, ca 13 kubik grävdes ur.

En grävd upp jordhög framför ett hus, med sten och kvarvarande byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår dilemmat.

Finja säger att deras isloerblock fungerar bra i källare och souterängshus så då borde ju även Webers passa. Väljer du det sättet får du en hållbar och enhetlig vägg. Bra ifall du kan sänka in el och andra kablar efter behov.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf

Annars kan du sätta upp stålreglar och med hjälp av distanser se till så den nya väggen möter den nya betongen vid golvet?
 
var det bara en slump att golvet vart lägre då eller en planerad operation?
 
Stefan1972 skrev:
var det bara en slump att golvet vart lägre då eller en planerad operation?
Nej inte alls. Huset byggdes 1992 men man behöll en del av källaren till det galma huset, den delen var 10 cm högre än ny del. Därför och att jag ville ha mer rymd är anledningen till att nytt golv är 10 cm lägre än gammalt golv.
 
En duktig betonghåltagare sågar det där dikt an väggen (y)
Men det kostar en slant..
 
Jarlingar skrev:
En duktig betonghåltagare sågar det där dikt an väggen (y)
Men det kostar en slant..
Jo det hade inte varit något tekniskt problem men huset står på den sokeln så det var inget allternativ enligt en kompis som jobbar som arkitekt och konstruktör.
 
Jag har murat med lecablock i min källare på motsvarande den klack du har på bilden, det var sedan enkelt att putsa på, jag putsade med gipsputs, har fungerat jättebra. Jag gjorde dock misstaget i ett av rummen att ha murbruk mot den ursprungliga väggen på en vägg, det skall du undvika. Hos mig har det på denväggen uppstått sprickor på ett par ställen (en spricka på varje ställe) som är hårstråtunna . På de andra väggarna är det inget problem.
 
Hur gjorde du med innerväggarna till slut? Blev det y-tong? Hur blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.