När man tittar på bilden och ritningen så ser man att sidan mot grannen är längre och man får på så sätt nog en större och mer praktisk arbetsyta istället för små döytor som det annars kanske hade blivit. Dock är ritningen mer estetiskt tilltalande med mer öppenhet istället för denna förlängning av kyl/frys. En annan aspekt är om man vill titta på eventuell disk på diskbänken eller kylen när man sitter i soffan.
Påtala för mäklaren det stämmer trots allt inte med ert köp, någon form av kompensation måste ni ju få!
 
Byggaren har inte gjort fel, däremot mäklaren/säljaren/arkitekten som inte förmedlat nya underlag för presumtiva kunder...
 
magnre skrev:
Som jag förstår det borde kylen/frysen varit placerade mot den bortre väggen. Håller med om att det vart en försämring när sidan på kylen står rakt ut i rummet och förlänger väggen i onödan. Men förstår att byggaren ville dra vattenledningarna i väggen mot grannen ..
Men det är väl så det är på bilden från prospektet? Och så de ville ha det?

Nä, jag förstår inte.
 
Ska se om jag kan förtydliga lite, läser att vissa inte förstår riktigt vad jag menar.

När vi pratade med mäklaren när vi skrev under förhandsavtalet så sa hon att köket var ändrat till det spegelvända.
Alltså inga mått mellan vitvaror eller vask är ändrade utan köket skulle bara spegelvändas (det skulle byggas spegelvänt mot prospekt bilden, enligt ritningen alltså). Nu är det byggt enligt prospektet (alltså när du kommer in i kök/vardagsrum får du kyl/frys så det blir som en väg) och så vill vi inte att det ska vara, utan vi vill ur snygghets och praktisk synpunkt ha över och underskåp när man kommer in i rummet. Känns både luftigare och smartare.
Var ikväll och tittade på dom andra 11 lägenheterna och han har byggt alla likadant. Alltså inte enligt ritningarna. Är detta något man ska ta med mäklaren eller byggaren ? Det är första gången vi köper något nytt och färdigbyggt så vet inte riktigt om byggaren har rätt att ändra utan att fråga ?

Väldigt tacksam för alla svar. Det hjälper när man ska ta fighten med dom, man har lite kött på benen liksom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men menar du att byggaren har byggt efter den ritning som du har fått se? Men sedan har mäklaren förmedlat en "muntlig" ritning om hur det skall se ut, men byggaren har byggt efter den faktiska ritningen, inte efter den muntliga?
 
Det där med rostfria apparater är lite överreklamerat. Jag har haft vita i 40 år och aldrig haft problem med rost.
 
  • Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
streetlab skrev:
Hejsan!

Vi var hos mäklaren för några månad sen för att vi blev intresserade av att köpa nybyggnations marklägenheter (ska stå klara den 16 december). På mäklarens annons både står det och visas (animerade bilder) klar

t och tydligt att det är rostfria vitvaror som ska sättas in. Igår var vi och kollade hur det såg ut i lägenheten och ser att byggaren har satt in vita vitvaror. Vi gick hem och kollade i pappren vi fick med när vi bestämde oss för att köpa och där står det bara:

Vitvaror:
Kyl: Cylinda A+
Frys: Cylinda A+
Diskmaskin: Whirlpool A+
Fläkt: Gorenje
Häll: Witt

Har vi rätt att kräva rostfria vitvaror ?

Mvh Marcus
Vem vill ha rostfritt :cool: Det är bara ett evigt putsande på dessa dörrar.
Det räcker att gå förbi kylen för att det ska bli fläckar på den och minsta lilla SYNS.
Hur tråkigt som helst. Jag kan inte förstå de som väljer rostfritt.
Kanske om man är pedant och endast tar i handtaget med bomullshandskar.

Vitt är klokare val ur hanteringssynpunkt...:beer:
 
streetlab skrev:
Ska se om jag kan förtydliga lite, läser att vissa inte förstår riktigt vad jag menar.

När vi pratade med mäklaren när vi skrev under förhandsavtalet så sa hon att köket var ändrat till det spegelvända.
Alltså inga mått mellan vitvaror eller vask är ändrade utan köket skulle bara spegelvändas (det skulle byggas spegelvänt mot prospekt bilden, enligt ritningen alltså). Nu är det byggt enligt prospektet (alltså när du kommer in i kök/vardagsrum får du kyl/frys så det blir som en väg) och så vill vi inte att det ska vara, utan vi vill ur snygghets och praktisk synpunkt ha över och underskåp när man kommer in i rummet. Känns både luftigare och smartare.
Var ikväll och tittade på dom andra 11 lägenheterna och han har byggt alla likadant. Alltså inte enligt ritningarna. Är detta något man ska ta med mäklaren eller byggaren ? Det är första gången vi köper något nytt och färdigbyggt så vet inte riktigt om byggaren har rätt att ändra utan att fråga ?

Väldigt tacksam för alla svar. Det hjälper när man ska ta fighten med dom, man har lite kött på benen liksom.
Det är nog varken första eller sista gången som byggare inte följer ritningen.
Man kan ibland undra vem det är fel på?
Den som ritar eller den som bygger?:banghead:
 
Förklaring till processen med status på ritningar:
Bygglovsritningar är inget man bygger efter. Bygglovsritningar är endast till för att till exempel kommunen ska kunna ganska och godkänna. Dessa får ändras ganska mycket invändigt utan att behöva ansökas om nytt bygglov. Det är på bygglovshandlingar man försöker sälja lägenheter eller hus för att få in kapital och kunna starta projektet. Många större företag har krav på kanske 50%-80% sålda bostäder innan man får fortsätta/starta med bygget.
Efter Bygglovsritningar görs oftast granskningshandlingar som projektörerna gör och granskar (VVS, konstruktör, arkitekt, el etc, EJ mäklare). Efter godkända granskningshandlingar görs bygghandlingar och det är dessa byggaren bygger efter. Det är alltså inte enbart byggaren som ändrat utan alla projektörer som varit berörda av ändringen.

Tycker man det är för stora avvikelser skulle jag rekommendera att ta det med mäklaren. I vissa (kanske alla?) kommuner finns det konsumentrådgivare och -jurister som eventuellt kan hjälpa till om man anser att det varit kontraktsbrott.
Om inte byggaren/entreprenören är schysst och frivilligt ändrar så tror jag det kan vara svårt att få dem att göra det.
 
Mr9 skrev:
Det där med rostfria apparater är lite överreklamerat. Jag har haft vita i 40 år och aldrig haft problem med rost.
Fast kritvita vitvaror mot ett creamvit kök är inte fint! Ser faktiskt riktigt gräsligt ut
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Oavsett om vissa tycker att vita vitvaror är snyggare/mer praktiska eller vad nu argumenten kan vara, så är inte kärnfrågan vad andra tycker utan vad TS blivit lovad och accepterat i sitt köp.
Om TS blivit lovad rostfria vitvaror, om han blivit utlovad en viss planlösning i köket så skall han banne mig också få detta.
Det är väl helt ointressant för TS vem i bygg- och försäljningsprocessen som gjort fel. TS skall få vad han blivit utlovad.

Den som har gjort affären med TS får lösa problemet, via monetär ersättning eller bygga som avtalat.

Var ligger problemet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Intressant att just vatten och avlopp är flyttat från bygglovsritningen. Det får man ju göra, men det måste godkännas av kommunen vid det tekniska samrådet innan byggstart. Och nya ritningar ska bifogas bygglovet i kommunens akter. Om inte detta har skett så kan en nitisk byggnadsinspektör vägra slutbesked... Värt att kolla med kommunen hur deras ritningar ser ut?
 
BirgitS
Eftersom det gäller radhus eller liknande grupp av hus kan det vara bra att försöka få kontakt med övriga köpare, för en gemensam aktion har mycket större effekt än om vissa enskilda köpare klagar.
 
Micke_Ju skrev:
Intressant att just vatten och avlopp är flyttat från bygglovsritningen. Det får man ju göra, men det måste godkännas av kommunen vid det tekniska samrådet innan byggstart. Och nya ritningar ska bifogas bygglovet i kommunens akter. Om inte detta har skett så kan en nitisk byggnadsinspektör vägra slutbesked... Värt att kolla med kommunen hur deras ritningar ser ut?
Den här typen av mindre ändringar tar man oftast i systemhandlingsskedet efter bygget är klart.

Jag jobbar själv i byggbranschen på entreprenadsidan och bygger i princip enbart bostäder åt vårt egna fastighetsbolag. Såväl hyres- som bostadsrätter. Det här är ingenting "Byggaren" har gjort fel eller på eget bevåg. Mäklaren har haft ritningar som verkar ha varit från ett programhandlingsskede d.v.s. t.o.m. innan bygglovshandlingarna. Denne har sedan sålt lägenheten på dessa premisser och utlovat rostfria vitvaror. Under projektering har sedan köksritningarna ändrats. Med största sannolikhet för att man vill ha vask mot vask mellan lägenheterna. Oavsett om det är en prefabricerad betongstomme eller en bärande träregelvägg så är det betydligt enklare att ha avlopp och vatten på samma ställe. Mäklaren skulle självklart ha hållit sig uppdaterad om eventuella ändringar och meddelat detta till kunder. Det kan varit så att mäklaren fått denna informationen, men inte vidarebefordrat den. Det kan också vara så att mäklaren aldrig blivit informerad om ändringarna.

Det kan inte vara så att rostfria vitvaror är ett tillval? Det är nämligen väldigt vanligt.

Någon nämnde "installationsutrymme" bakom köken. Detta har man aldrig i nyproduktion, möjligtvis i en villa. Det stjäl plats (BOA) som man då inte kan ta betalt för. Alla installationer går i väggarna, oavsett om det är betong eller regelväggar.
 
  • Gilla
Jo1234 och 3 till
  • Laddar…
Besiman skrev:
Vem vill ha rostfritt :cool: Det är bara ett evigt putsande på dessa dörrar.
Det räcker att gå förbi kylen för att det ska bli fläckar på den och minsta lilla SYNS.
Hur tråkigt som helst. Jag kan inte förstå de som väljer rostfritt.
Kanske om man är pedant och endast tar i handtaget med bomullshandskar.

Vitt är klokare val ur hanteringssynpunkt...:beer:
Numera är många rostfria vitvaror klarlackade så fingeravtryck och liknande är inte mycket besvärligare än på vita.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.