Hello,

har efter några års sökande efter lämplig sommarstuga hittat den perfekta tomten med ett inte så perfekt hus på. En relativt billig sjötomt i området vi har letat i med en sommarstuga byggd på femtiotalet, 35 m2.
Stugan beskrivs som enkel sommarstugestandard, el men inget vatten. Jag inser att det i princip endast är tomten man kommer betala för.
Men då jag pluggar och har ett par år kvar har vi råd med tomt och hus men inte så mycket mer ännu.
Tanken är väl att bygga ett nytt hus om cirkus 4-5 år, men jag vill kunna åka ut på sommrarna fram tills dess och njuta av sjöutsikten ;)
så länge inte hela huset är totalt fuktskadat borde det väl fungera som sommarstuga i ett par år, eller?
Är det troligt att jag som amatör kan upptäcka stora fuktskador?
Det känns lite "avancerat" att ta in en besiktningsman för ett hus som förmodligen inte är värt något i realiteten.
Långt blev det men jag vore jättetacksam för tips och tankar så fort som möjligt (vi ska dit på lördag och kolla)!

 
loveley skrev:
Är det troligt att jag som amatör kan upptäcka stora fuktskador?
Med de förutsätningarna tycker jag du kan sköta besiktningen själv.

Använd näsan till att börja med och kolla framför allt under huset (antar att det är plintgrund eller torpargrund) samt vinden och att taket verkar hyfsat tätt. Spana efter konstiga fläckar och ta med en kniv som du sticker in i träet under huset och på vinden.

Ta hjälp av någon i bekanskapskretsen eller någon släkting som kanske har lite erfarenhet av fuktproblem. De flesta verkar känna någon som har eller har haft fuktproblem.
 
precis, plintgrund. Ingen vind, vilket ju förenklat. Nu hör jag brevbäraren i trappen, så det borde ligga ett prospekt i min låda nu :D
O tack förresten!
 
Ska du riva, varför bry sig om skador? Har det stått i femtio år så står det väl ett par år till.
 
Undersök bara vad det är för planbestämmelser som gäller för tomten, dvs om du får bygga ett enfamiljshus för åretruntboende, hur stor byggyta mm.

Tråkigt om du köper tomten med skurtthuset och det visar sig du inte får bygga annat än det som stod där tidigare.. :-/
 
det är inte detaljplanerat område, men tanken är ändå att endast bygga sommarstuga. Visserligen större än 35m2 men inget 200m2 hus. Men att det redan finns ett hus på tomten måste väl underlätta att få bygga större eller? Annars är de ju lite kinkiga med strandtomter och bebyggelse numer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.