Jag funderar på om det går att mura upp lecablock mot ytterväggarna i källaren, för att det inte ska vara snorkallt att ligga emot väggen (vi ska ev göra gästrum där). Det är en torr och fin källare, men jag oroar mig för att det ska ställa till med just fuktbesvär om jag gör så. Jag vet ju att man inte ska sätta upp träpanel eller gipsskivor.. Någon som vet?
 
Vad har ni för uppvärmning av rummet och hur ser det ur för övrigt? Oavsett om ni murar så måste värme tillföras. Har ni redan element eller annan lösning så hade jag kortsiktigt sett efter att höja temperaturen. Mer långsiktigt är att isolera ytterväggar och eventuellt golv.

First things first, berätta mer om rummet, uppvärmning och källaren i övrigt, så kommer ni får bättre svar.
Välkommen till Byggahus !!
 
Hej och tack!
Uppvärmningen består av vattenelement + att vi har planer för att installera en gjutjärnskamin där nere. De som bodde här före hade sovrum men jag känner att det är taskigt att låta våra gäster ligga emot en iskall vägg även om värmen är på i övrigt. :) Var en vända inne på om vi skulle skaffa en luft-luftvärmepump dit ner också, men det blev gjutjärnskamin istället.
 
Men istället för att mura upp ytterligare en (kall) vägg som ska värmas upp, komplettera med element den stunden ni har folk på besök. isolera sedan ytterväggar (dränera) eller sätt stålreglar och isolera från insidan genom att bygga upp nya väggar och eventuellt golvvärme i plattan eller nivellgolv.
Jag har aldrig dick hört talas om att en ny vägg av Leca ska göra det varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.