Har en pelletspanna. Varje gång jag stannar den för att sota den så är det svårt att få den att fungera igen. Den startar, fungerar kanske i några timmar till ett halvt dygn. Sedan larmar den för fel i uppstarten.
Har haft VVS-kille här som bytt 2 ting som hade med uppstarten att göra - några tändstift och ett galler.

Ändå krånglrar den efter sotning.

Vad kan jag göra för att få den att fungera?
 
Nu vet jag inte vilken modell du har men kontrollera att det rostret är rent och fritt från aska och utbrända pelletar. Rengöra med stålborste fungerar bra.
Kontrollera även inställningarna så den matar fram rätt mängd pellets vid uppstart. Är det för mycket kan det bli många misslyckade starter.
Kan även bero på för lite pelletar eller att lambdasonden inte känner av lågan.
Men med nytt roster och nytt tändrör skulle jag se mer på inställningar gällande matning och tändbeteende. Kretskort?
Har du bytt från 8 till 6 mm eller omvänt?

För mer info, se www.pellets.info

Hoppas det löser sig?
 
Jag har precis köpt huset med den. VVS-killen är den som kopplade in den en gång i tiden - han sa inte att något annat var fel förutom det han bytte
 
Bild nu 2 i länken sitter på pannan. Det är en "Viking bio" eller det är åtminstone vad som står på den.
 
Ahh, en värmebaronen. Som jag misstänkte. Jag har samma som dig.
Den krånglar i intervall liksom, några månader felfritt och sedan är det någon månad med bekymmer.
När en stannat utan förlaring och jag prova det mesta, då brukar jag dammsuga under läppen för att få bort eventuella rester där. Faktiskt så startar den varje gång efter dammsugning.

Se dock till att det inte finns varma eller glödande rester när du dammsuger.
Jag har en pdf manual ifall du skulle vilja ha, skicka ett pm så har du en kopia inom kort.
 
  • Gilla
Bramha
  • Laddar…
Den brännaren är svårstartad när draget är för högt. Finns det dragbetgränsare och vad är det för sorts panna?
Ladda ned handboken till brännaren om den inte redan finns och titta efter inställningen "högt drag", Ställ om till högt drag och se om det blir bättre. Hur stor startdos har du?
Rostren tillverkas numera av tjockare material och detta kan medföra att brännaren blr mer svårstartad. Antar att reparatören bytte rostret till ett nytt
Rätt många har fått den här brännaren att fungera skapligt men det är ett mödosamt jobb.
 
Jag tar gärna manualen av dig. Har sökt men inte hittat den. Tyvärr vet jag inte hur jag skickar pm .... eller hur jag ser dem.
 
Jag har skickat pm till dig, Bramha
 
Sorry att jag inte skrivit (privata ting kom i mellan) men jag fick ett tips om att köra skruven "själv" när pannan är avstängd. Alltså koppla skruven i väggen och ha en hink under, låta den köra i 30 minuter så där. Tydligen kan det bli "fickor" av tomrum i skruven och då blir det fel i bränn-delen.
Provade detta och efter det har den gått helt felfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.