Om det är ett fönster placerat som enligt ritningen så går det inte att vända köket.
 
  • Gilla
hakanhanna
  • Laddar…
Vad menar du egentligen? Är kyl/frys placerat som mellanvägg mellan vardagsrum och kök så att det inte är öppen planlösning?
 
Hej.

Frågan är hur stor skada ni lidit. Om det nu "bara" är rostfritt eller inte som det rör sig om.
Är det viktigt för er, så gå vidare med saken. Tror ni har ett case. Nyttja rättsskyddet ni har i hemförsäkringen och ta kontakt med en advokat så ni gör rätt saker i rätt ordning. Och välj en som kan boendeaffärer, fastighetsmäklarlagen och köplagen och ingen affärsjurist el dyl. Om jag inte minns fel så har man t ex max två månader på sig att påtala fel/reklamera från att man upptäckt felet (skälig tid) annars har man inget att hämta.

I mäklarens uppdrag ingår enligt god fastighetsmäklarsed tillhandahålla alla de upplysningar samt ge köparen de råd som dessa kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen, enligt 16 § Fastighetsmäklarlagen. Om fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt denna paragraf, så har köparen rätt till skadestånd för den skada som till följd av åsidosättandet drabbar köparen enligt 20 §.

Lycka till.
 
Redigerat:
Som jag förstår det borde kylen/frysen varit placerade mot den bortre väggen. Håller med om att det vart en försämring när sidan på kylen står rakt ut i rummet och förlänger väggen i onödan. Men förstår att byggaren ville dra vattenledningarna i väggen mot grannen ..
 
corre skrev:
Om det är ett fönster placerat som enligt ritningen så går det inte att vända köket.
Vad har köket med fönstret att göra?

Kyl/Frys kan väl placeras precis som utlovat på vägg mot "grannen" utan att komma i klammeri med fönstret??? :confused:

Håller helt med TS.

Bortsett från rostfritt vs vit på K/F så ser det inte så öppet ut om man placerar dessa bredvid hallen.

Det hade sett öppnare och trevligare ut om dessa "högskåp" placerats mot grannens vägg närmast fönstret.

Ja, det är väl "bara" att kliva av affären och hänvisa till att det inte stämmer med utlovade ritningar .... eller ett kraftigt prisavdrag. :wow:
 
Redigerat:
magnre skrev:
Som jag förstår det borde kylen/frysen varit placerade mot den bortre väggen. Håller med om att det vart en försämring när sidan på kylen står rakt ut i rummet och förlänger väggen i onödan. Men förstår att byggaren ville dra vattenledningarna i väggen mot grannen ..
Det borde han kunna göra ändå. Numera brukar det vara "installationsutrymme" bakom köksskåpen på ett antal cm.

Kanske knepigare med vaskavloppet, men har han klantat sig, så får han väl betala ....
 
Anna_H skrev:
Vad menar du egentligen? Är kyl/frys placerat som mellanvägg mellan vardagsrum och kök så att det inte är öppen planlösning?
Nej, jag tolkar det såhär;

När du kommer in i v-rum/kök från hallen så borde kökets arbetsyta komma omedelbart med under/överskåp. Detta ger ett luftigt intryck.

Nu har man satt kyl/frys där istället och då blir det ett kompakt uttryck att se dessa "högskåp" omedelbart när man kommer in istf arbetsytan. :confused:
 
Enligt mitt tycke så är placeringen av kyl + frys mer tilltalande på ritningen än på fotot. Arbetsbänken blev ett fack istället för att vara öppen mot rummet.

Jag skulle kräva att placeringen fixades enligt ritning - ingen omöjlighet, även om det kommer kosta några kronor. Om jag var lovad rostfria vitvaror och inte får det skulle jag inte heller vara helt nöjd - men där är frågan om hur viktigt det är för köparen. Om de skall bytas eller priset sänkas.
 
streetlab skrev:
Vi har skrivit på ett "Förhandsavtal" och med detta fick vi massa papper där det står på flertalet ställe så som "Preliminär byggnadsbeskrivning" och på en "Teknisk beskrivning" bara märke och energikassningen. Utan det är ju mäklaren som har sagt att köket är uttrustat med rostfria vitvaror. Kan hon verkligen säga så och sedan är det helt tvärtom ?

Sen såg jag nu när jag gick igenom pappren att dom har satt köket spegelvänt enligt ritningarna.
Det ser ut som den animerade bilden i verkligheten och ritningen borde väl vara så som det ska vara ?

Mvh Marcus
[bild]

[bild]
Bygglovsritningen bygger man inte efter, det gör man när man tagit fram Bygghandling (ibland även ett förfrågningsunderlag däremellan, för att ta in anbud från byggare). Det kan hända en del med planlösningen mellan dessa skeden, så länge det inte påverkar fasad eller tillgängligheten krävs ingen revidering mot byggnadsnämnden.

I detta fallet tror jag de fått backning på att vasken är för nära spisen (ska vara min 800 mm alt 600+200 vid vinkellösning). Så har de fått göra en rokad med köksmaskinerna. Men det ser inte helt illa ut tycker jag? Men klart blir man besviken om man varit inriktad på något annat. Dåligt av mäklaren att inte ha senaste ritningarna, lovar att förändringarna syns på bygghandlingen.
Be att få en kopia av den så att ni inte åker på fler överraskningar. Den är även måttsatt, kan vara bra att ha!

Kan ju tilläggas att det inte alltid är samma företag som gör bygglov och bygghandling, vid tex en totalentreprenad.
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
Det spelar väl ingen roll vilken ritning man bygger efter???

TS har blivit utlovat ett visst utförande och det bör han få.


Har inte ändringar kommunicerats och godkänts av köparen så har väl någon gjort fel eller .... ? Och jag kan inte se att det är TS som felat. :confused:
 
Men hur ser det egentligen ut i verkligheten ? Vi har ju bara fått se en bild ur ett prospekt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, som jag skrev. Dåligt av mäklaren att inte ha det senaste materialet.
Sedan kan man ju undra om det är skäl nog att häva köpet pga vitvarorna bytt plats? Funktionen är likvärdig.
 
Maltestorparen skrev:
Ja, som jag skrev. Dåligt av mäklaren att inte ha det senaste materialet.
Sedan kan man ju undra om det är skäl nog att häva köpet pga vitvarorna bytt plats? Funktionen är likvärdig.
Ja, om nu vitvarorna hamnat i sovrummet så är ju funktionen fortfarande likvärdig .... :wow:
 
Nu tramsar du bara. Jag försökte beskriva vad som kan ändras i en ritningsprocess samt under byggtiden, så att köparen får en bild av helheten.
Men vill du lägga tid på att spela idiot så gör det. Tackar för mig.
 
Maltestorparen skrev:
Jag försökte beskriva vad som kan ändras i en ritningsprocess samt under byggtiden, så att köparen får en bild av helheten.
.
Som jag läser TS inlägg så är det just det han inte fick. Ingen byggare skall avgöra vad som är viktigt eller oviktigt ur köparens synpunkt.

Ändringar skall kommuniceras, sedan får köparen ta ställning till om ändringarna är acceptabla för honom eller ej.
Det är ohederligt att smyga in sådant och ställa köparen inför fullbordat faktum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.