K
Hej,

Har varit och kollat på ett hus från 60 talet med källare. Källaren är murad med lättbetong/blåbetong och har under en längre period varit utsatt för fuktpåverkan, ganska allvarlig sådan. Murblocken har blivit porösa och börjat vittra/pulveriseras (mer än vad lättbetong vanligtvis gör).

Är det någon här som har bytt hjärtvägg eller källargrundmur? Försökt söka men inte hittat något vettigt.
Jag är medveten om att det inte är det lilla jobbet direkt men ser det inte som ett omöjligt eller helt idiotiskt jobb heller? Huset måste uppenbarligen ändå dräneras, så hela uppgrävningen åker man på ändå.
Endast långsidorna + hjärtvägg är bärande, gavlarna är ej bärande

Min teori:
- Stämpa från insidan (hur nära fasadlivet och vilket CC bör/kan man ha på stämp?)
- Riva 1 långsida
- Mura upp med LECA 250-300mm, tänkte göra själv och eftersom det tar 1h/m² för van murare borde jag kunna göra det på 2-3h/m², dvs runt en vecka..
- Sista biten murar jag inte, armerar och monterar formplyfa på varsin sida om väggen och borrar hål genom bjälklaget CC 2m och fyller igen med betong.

Alternativet är att jag formar och gjuter hela väggen, genom hålen i bjälklaget, eller gjuter i två steg och inte allt i ett stycke..Att gjuta borde gå fortare, fast det gäller ju att armera rätt. Man får nog be en konstruktör göra handlingar åt en.

Vad tror panelen? Go or no go?
 
Utan att ha sakkunskap så måste jag säga att det låter rejält jobbigt och besvärligt. Jag undrar om det inte går att förstärka konstruktionen på annat sätt? Kanske skulle man kunna bygga upp en form med formplyfa utanför den befintliga väggen och gjuta en ny betongvägg utanför? Väggarna kanske man kan koppla ihop med armeringsjärn som borras ut genom den befintliga grundmuren. Om man slipar, primar och sätter ordentligt med armering så borde betongplattorna fästa ihop sig bra. Det låter mycket enklare i alla fall. Men kolla med en konstruktör innan, men måste ju få ner lasten från huset på väggen på ett bra sätt.
 
K
Ett alternativ kanske kan vara att man breddar sulorna invändigt och gjuter upp en ny betongvägg invändigt och använder sig av självkompakterande betong eller likvärdigt. Sedan kan man vid dräneringen helt sonika riva ner de murade väggarna och antingen ersätta med cellplast som isolering, eller så murar man nytt.

Gäller som sagt att få ner lasten, och givetvis blir det till att kontraktera en konstruktör innan det bär av..
Får se på visningen hur illa det är, men Densia som värderat/besiktigat har påtalat att det måste förstärkas/utbytas samt förekomsten av radon.,.
 
Det flyttas ju hus Hej vilt nu för tiden så att hissa upp pch mura nya källarväggar borde ju inte vara omöjligt...
Sen om det är värt det eller ej beror ju på vad huset kostar kontra värdet efteråt.
 
Hej Kjell,
Genomförde du detta, bytet av väggar? Jag har också risiga betonghålstenar i källarväggarna.
 
K
Halloj, nej.. Jag budade på huset men det stack iväg för mycket mot den budget jag hade för renoveringen.
Det blev ett annat hus istället :D
 
Okejdå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.