Hej allihopa
Jag hade tänkt att bygga ett Eksjö karisma hus nu efter årsskiftet och tänkte höra med er hur mycket kan man "spara" på att göra saker själv? Jag är som mitt användarnamn en golvläggare så ska göra våtutrymmena själv och där får jag in 108 tusen sa nissen som jag pratat med från Eksjö. Vad är era tips/erfarenheter? Tänkte lägga alla golv också, men glömde fråga vad man kunde spara på det... tacksam för alla tips

Mvh
 
  • Gilla
Lars123
  • Laddar…
Vi gjorde målningen invändigt, la golv (förutom våtutrymmen och hallen där klinker ligger), samt kapade och satte upp lister. Jag kommer inte ihåg exakt summan, men ca 75.000 tror jag det var. Varav 12.000 var för golvet.
Vi byggde ett Prio2 2014...
 
Lite off topic...
Börja bygga nu efter årskiftet skriver du, antar att du redan beställt hus osv? Om inte så räkna med att komma igång kanske nästa årskifte med Eksjöhus.
Vi skrev kontrakt 15dec förra året och hos oss är inte spaden i marken än, bygglov och avropat hus var klart i juni i år, vi har prel. husleverans V3.
Detta pga mycket stor orderingång hos Eksjöhus.

Men bästa svaren ang. hur mycket du sparar genom att göra olika moment själv alt. byta ut / ta bort utrustning får du från just säljaren i ditt område.
 
  • Gilla
tiwilliam
  • Laddar…
Jag har inte byggt med Eksjöhus, men jag antar att min erfarenhet är liknande. Tror att man inte får tillbaka så mycket på det som ligger som standard i kontrakten. Det jag skulle rikta in mig på är att skriva ett så heltäckande kontrakt som möjligt och sedan se till att göra alla extra delar som kommer upp under vägen själv.

Extra jobb är entreprenörerna duktiga på att krydda.

Alternativet kan ju vara att kräva ett mer detaljerat kontrakt så att det framgår vad varje del är värd.
 
Jag byggde ett s.k. stomfärdigt hus för många år sedan, typ när jorden hade svalnat, dvs på 1980-talet. I stomfärdigt ingick att ytterväggar och tak skulle byggas av leverantören och sedan var det upp till mig att fixa resten invändigt.
Behörig elektriker ingick också i leveransen, liksom allt (?) material som behövdes, typ vägg-gips och takgips och reglar för innerväggar.
Allt detta bidrog till att hålla nere kontantinsats och byggkostnader.
Nu, c:a 35 år senare, har jag börjat titta på möjligheten att sälja och bidra till flyttkarusellen, men ser då att allt mitt arbete var värdelöst, inte pga kvalitet utan pga skatteregler.
Pengarna som jag sparade på eget arbete får inte räknas med när jag försöker räkna fram reavinst på bygget.
Dvs det jag vann i början på eget arbete förlorar jag i slutet när huset ev. ska säljas.
Det minskar ju liksom lusten att flytta eller varför ska jag flytta från 150 kvm till 70 kvm och betal mer per månad för det?
 
  • Gilla
nenne2 och 3 till
  • Laddar…
stigsj skrev:
.....
Allt detta bidrog till att hålla nere kontantinsats och byggkostnader.
Nu, c:a 35 år senare, har jag börjat titta på möjligheten att sälja och bidra till flyttkarusellen, men ser då att allt mitt arbete var värdelöst, inte pga kvalitet utan pga skatteregler.
Pengarna som jag sparade på eget arbete får inte räknas med när jag försöker räkna fram reavinst på bygget.
Dvs det jag vann i början på eget arbete förlorar jag i slutet när huset ev. ska säljas.
Det minskar ju liksom lusten att flytta eller varför ska jag flytta från 150 kvm till 70 kvm och betal mer per månad för det?
Hur mycket var beloppet du sparade genom eget arbete?
 
L
stigsj skrev:
Jag byggde ett s.k. stomfärdigt hus för många år sedan, typ när jorden hade svalnat, dvs på 1980-talet. I stomfärdigt ingick att ytterväggar och tak skulle byggas av leverantören och sedan var det upp till mig att fixa resten invändigt.
Behörig elektriker ingick också i leveransen, liksom allt (?) material som behövdes, typ vägg-gips och takgips och reglar för innerväggar.
Allt detta bidrog till att hålla nere kontantinsats och byggkostnader.
Nu, c:a 35 år senare, har jag börjat titta på möjligheten att sälja och bidra till flyttkarusellen, men ser då att allt mitt arbete var värdelöst, inte pga kvalitet utan pga skatteregler.
Pengarna som jag sparade på eget arbete får inte räknas med när jag försöker räkna fram reavinst på bygget.
Dvs det jag vann i början på eget arbete förlorar jag i slutet när huset ev. ska säljas.
Det minskar ju liksom lusten att flytta eller varför ska jag flytta från 150 kvm till 70 kvm och betal mer per månad för det?
Förstår att en del av dina kostnader äts upp, men så att det inte lönade sig är det väl inte?
Glöm inte vad lånet på hantverkarnas arbete kostat under hela denna tiden.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Det är nog helt omöjligt att svara på vad jag sparade genom eget arbete efter 35 år.
Jag jobbade kvällar och helger med bygget och vad det skulle ha kostat med hantverkare har jag ingen aning om, eftersom jag gjorde jobbet själv.
Däremot blev jag helt nöjd med kvalitén på utfört arbete.
Men, så här i efterhand, så tror jag att det gick på ett ut att anlita hantverkare och få jobbet utfört på kortare tid och därigenom få tillgång till min nya bostad tidigare och därigenom slippa kostnad för dubbelt boende jämfört med eget arbete.
Dessutom sparade jag in på kostnaderna för diverse (onödiga med bygge) gym-pass.
 
L
stigsj skrev:
Det är nog helt omöjligt att svara på vad jag sparade genom eget arbete efter 35 år.
Jag jobbade kvällar och helger med bygget och vad det skulle ha kostat med hantverkare har jag ingen aning om, eftersom jag gjorde jobbet själv.
Däremot blev jag helt nöjd med kvalitén på utfört arbete.
Men, så här i efterhand, så tror jag att det gick på ett ut att anlita hantverkare och få jobbet utfört på kortare tid och därigenom få tillgång till min nya bostad tidigare och därigenom slippa kostnad för dubbelt boende jämfört med eget arbete.
Dessutom sparade jag in på kostnaderna för diverse (onödiga med bygge) gym-pass.
Förstår att du lagt mycket möda på detta. Men är övertygad om att rent ekonomiskt är det en vinning att göra delar själv även om man inte får göra avdrag för det. Det var min ända poäng ovan.
 
Sammanfattningsvis kan man säga att jag vann i början på att jag slapp lägga ut pengar på hantverkare och fick råd att bo i mitt nybyggda hus, med pågående arbeten, som jag planerade.
Nu, i slutändan, så får jag inte räkna med eget arbete som en kostnad, men grannar som anlitade hantverkare får räkna upp med sådana kostnader. Dessutom har prisutvecklingen väldigt hög här.
Totalt sett kan man säga att det gick nog jämt upp;
När jag hade ont om pengar så jobbade jag som 17 och nu skattar jag för det.
 
En hussäljare sade till mig då jag går i samma tankar att stomresa och göra mycket själv. Att så bra betalt som jag har under tiden jag bygger själv kommer jag aldrig ha, gentemot att ta in en hantverkare. I princip så får man väl betala en 5-600kr för en hantverkare idag, så det blir ju en egen timlön på samma belopp om jag då stannar hemma från jobb och slipper betala en hantverkare. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt =)
 
  • Gilla
Golvläggaren1990
  • Laddar…
Eksjöhus har i dom flesta fallen generalentreprenad.
Då har du en byggfirma som samordnar allt med underleverantörer. Alternativt har dom egna anställda för alla moment.
Bryter du ut för många moment från entreprenaden så blir samordningen besvärligare samt att byggfirman kanske får lägga lite extra tid (högre kostnad) på samordningen. Men du sparar givetvis mycket pengar på det hela.
När säljaren anger 108.000kr för våtrum så omfattar det allt material och arbete för badrum, kök, hall och tvättstuga där det är kakel/klinkers. Förmodligen även våtrumsskiktet antar jag.
Golv plus målning är en viss skillnad. Golvet kan man köpa genom Eksjöhus medans färg och tapeter går på målaren.
Om du fortfarande inte har beställt ett hus så är nog leverans om 1-1,5 år. Men någon slutbeställning får man inte göra förrän man har ett godkänt bygglov om det inte är ett prio hus.
Eksjöhus bygger för närvarande en till husfabrik så förhoppningsvis sjunker leveranstiden något men just nu är den väldigt lång.
 
Prio husen går alltså snabbare att få fram säger du?
 
Ja, men då kan du inte förändra planlösningen via Eksjöhus.
Jag bygger ett prio 2 men har valt att rita om lite invändigt, då får snickaren följa mina ritningar istället för eksjöhus ritningar. VVS, el och vent måste göras om plus planlösningen till bygglov.
Det är dock samma standard på husen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.