Tjena

Gick igenom mitt virkesförråd och insåg att en 40% av 145x45 reglarna är furu. Några är ruggigt tunga och är av kärnved, inte allt för mycket kvist i dem. Några var splintved, de har jag sorterat ut för användning som stående reglar.

Borde jag spara furu-reglarna till t.ex finsnickeri eller någon altan, dörrkarm edyl, eller är det lika bra att bröta in furut i den regelväg jag bygger? Känns som att det är virke av hög kvalitet, väldigt täta årsringar sommar som vinter, och att det inte helt kommer till sin rätta som regelvägg. Kan ju lika gärna köpa några granreglar.

Tänkte iallafall ta några långa och lägga i botten som syll, i och med att det är kärnvirke. De andra kan jag låta ligga, har ett rätt tryggt och stort virkesförråd. Furut har legat säker 10-20 år o torkat inne.

Vad tycker ni?
 
Har det legat 20 år lär det inte användas i framtiden heller så jag tycker du kan använda det till väggen
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det framgick inte, men jag har fått virket. Så mycket det gick in i ett stort lastväxlarflak :D
Jag själv använder virke, och jag har tänkt laga lite fönsterbågar, kanske snickra några nya (i framtiden...)
 
Jag har blivit lite alergisk mot "bra att ha" från vad jag sett från mina äldre släktingar. Det hela brukar sluta med att inget görs. Så är det inte så att det ligger i "pipline" när du ska bygga fönster så använd materialet när du får chansen. Du kanske får mer material i framtiden eller får för dig att bygga i ek :p
 
Bra virke är inte lätt att få tag på idag så jag skulle absolut lägga undan de finaste bitarna. Givet att du har plats och kommer ha nytta av det någon gång.

Jag har själv gjort så att när jag hittar några guldklimpar på brädgården med t ex tätvuxen kärnved lägger jag på en del extra för att ha till framtida projekt. Precis som du säger finns det ställen där det knappast är så noga med virkeskvaliteten, medan det är A och O för annat. Har varit bra att ha för fönster, möbelbyggen och detaljer på vår farstukvist bl a.

Tyvärr är det ju så att virlesindustrin idag nästan inte alls bryr sig om virkeskvalitet så för den utan kontakter kan det vara knepigt att få tag i riktigt bra virke precis när man behöver det. Åtminstone om det inte ska kosta skjortan. Bor i gammalt hus och upphör inte att fascineras över hur bra virke det är i nästan allt. Tex återanvänt mycket gammal nästan tumstjock pärlspont med ytterst täta årsringar (ofta ståendes dessutom) för möbler mm. Det blir oerhört stabilt och slår sig inte. Går inte att jämföra med den nya jag köpt där man får leta efter 15 mm (oftast är den bara 12) men då är det ändå nästan centimeterbreda årsringar. Så mycket vekare och rör sig mycket mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.