Vi har köpt en tomt i ett ypperligt läge. På tomten står ett fritidshus på 40 m2 som är i dåligt skick (det har varit obebott i 20 år) och jag hade tänkt riva det och bygga nytt. Efter en del planerande och ritande så har vi kommit fram till att det hus vi tänker bygga i princip blir likadant (samma dimensioner, placering och takhöjd).

Innan vi går vidare och river tänkte jag utesluta ett annat alternativ - renovering. I så fall skulle jag vilja kolla här om någon vet hur långt man kan dra det utan bygglov (givetvis bygganmälan). Kan jag tex riva ner till grund och låta murstocken stå kvar utan nytt byglov - under förutsättning att det jag reser har samma konstruktion, fasad och utvändigt utseende? Vilka regler styr hur mycket jag kan göra?
 
En paragrafryttare hade nog hävdat att du rivit och sedan bygger nytt.

Varför vill du undvika bygglov? Slippa rita upp? Vill börja på en gång och inte vänta på ett bygglov? Vill inte ha kostnaden av ett bygglov?

Ska du bygga/renovera själv eller leja bort?
 
Nej.
Men du kan utan problem byta en vägg i taget. Exakt var gränsen går för hur mycket du kan riva innan det räknas som rivning är givetvis lite luddigt, och hänger rätt mycket på om någon ser dig och gör en anmälan.
 
Har inte bestämt mig för nåt än men vill kolla över olika möjligheter innan jag lägger 100 000 på bygglov. Är lite orolig att en bygglovs ansökan skulle betyda krav på tex nya anslutningar för dagvatten för inte bara mig utan även grannar.
 
Det är ju egentligen bara fördelar att slippa söka bygglov så om du kan komma undan med en renovering så är det ju bäst. Dock så kan det säkert vara både snabbare att riva allt och sedan bygga nytt men då kommer du på en gång att tvingas följa nybyggnadsregler med avseende på konstruktion, energieffektivitet, handikappanpassning osv.

Gör som Anna H föreslår och riv ner en yttervägg i taget och när alla är utbytta så byter du till nya takstolar och slår bort alla invändiga väggar. Fäst gärna en stor presenning i taket som ett "väderskydd" när du tar ner en yttervägg så blir det svårt för utomstående att avgöra om du bara river fasaden eller om du tar ner varenda regel. Och vem vet. när du börjar pilla riva lite så kanske själva stommen är frisk nog att behålla.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det verkar vara så att du tänker göra en anmälan om ingrepp i bärande konstruktion så måste du hur som helst diskutera med kommunen om hur mycket som kan rivas och hur du ska gå till väga. Alltså är det nog enklast och smidigast om du ringer eller besöker bygglovsavdelningen innan du börjar planera alltför mycket. Men om du nu tänker göra om den bärande konstruktionen för hela huset är nog risken stor att kommunen gör bedömningen att det du faktiskt kommer att göra är att riva och bygga nytt vilket kräver bygglov.
 
harry73
Det fanns en tidigare tråd här på forumet, där någon hade rivit en tillbyggnad och byggd likadant.
Han hade (efter grannen klagade) problem med kommunen eftersom de tyckte att han behövde både rivningslov och bygglov.
Allt löste sig för honom till slut (kommunen beviljade bygglov) men det kan vara bra att diskutera dina planer med kommunen och dokumentera bygget med bilder, så att du hela tiden har bevis hur mycket som fanns kvar.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Fundera på om det inte kan bli dyrt att spara bygglovspengarna - alltså att renovera i stället för att bygga nytt.
Att totalrenovera tar inte sällan mer tid i anspråk, blir inte alltid så prisvärt och man tvingas inte sällan till kompromisser.
Har själv hållit på med 200 kvm villan i ett par år nu. Lätt trött på det emellanåt.
Utifall du inte har erfarenhet av totalrenovering så rekommenderar jag bloggen gladasnickaren - grymt imponerad av den mannens ihärdighet. Tycker den ofta lyfter fram 'tjusningen' med att ha ett renoveringsobjekt..
 
...sedan förstår jag såklart att anslutningskrav för dagvatten etc kan vara en dealbreaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.