Jo det är ju tämligen lätt att skruva upp lite paneler (enklare än att bygga altan typ) Har oxå byggt själv med en kort återbetalningstid runt 6 år lite beroende på vad jag får betalt för överskottselen de närmsta åren.

Men för alla som inte kan/vill/har möjlighet att montera själv så kan ju Ikea alternativet vara mycket bra å förhoppningsvis får man även en duktig/certifierad installatör som utför en proffsig och korrekt installation.
Sen spelar det kanske inte så stor roll om det tar 15 år innan den är återbetald...

Varför skall just solceller återbetala sig föresten?
Är ju inget resonemang som man tillämpar då man gör andra förbättringar på sitt hus såsom nytt Marbodalkök eller helkaklat badrum (istället för ex. ikea kök och våtrumsmatta)

Lånar man istället pengar till sina solceller och endast väljer att betala räntan på lånet så kommer man ju gå plus redan från dag ett!
(Är ju en del som väljer detta förfarande med sina bolån och är tillfreds med detta)
 
magnetens skrev:
Jo det är ju tämligen lätt att skruva upp lite paneler (enklare än att bygga altan typ) Har oxå byggt själv med en kort återbetalningstid runt 6 år lite beroende på vad jag får betalt för överskottselen de närmsta åren.

Men för alla som inte kan/vill/har möjlighet att montera själv så kan ju Ikea alternativet vara mycket bra å förhoppningsvis får man även en duktig/certifierad installatör som utför en proffsig och korrekt installation.
Sen spelar det kanske inte så stor roll om det tar 15 år innan den är återbetald...

Varför skall just solceller återbetala sig föresten?
Är ju inget resonemang som man tillämpar då man gör andra förbättringar på sitt hus såsom nytt Marbodalkök eller helkaklat badrum (istället för ex. ikea kök och våtrumsmatta)

Lånar man istället pengar till sina solceller och endast väljer att betala räntan på lånet så kommer man ju gå plus redan från dag ett!
(Är ju en del som väljer detta förfarande med sina bolån och är tillfreds med detta)
Inte för att vara den, men det finns ännu Inga certifierade solelsinstallatörer. Första kursen har hållits men inga certifikat är ännu utfärdande.
 
Robert_San, Men då lär det ju troligen med stor sannolikhet finnas en del certifierade installatörer snart/inom några år om/när försäljningen ökar.

Ville bara lyfta fram den trygghet ett köp/installation av en större firma borde innebära, med installatörer som just endast sysslar med solceller.!
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
magnetens skrev:
Robert_San, Men då lär det ju troligen med stor sannolikhet finnas certifierade installatörer inom några år om försäljningen om/när försäljningen ökar.

Ville bara lyfta fram den trygghet ett köp/installation av en större firma borde innebära, med installatörer som just endast sysslar med solceller.!
Det kommer garanterat att bli fler verifierade. Vi var 9 som gick kursen och det är planerat 2 kurser till i vår. Certifieringen är framtagen efter krav från EU via energimyndigheten.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
N
Är det kinesiska solpaneler så ger de väldigt stora utsläpp av växthusgaser under tillverkning och är direkt miljöovänliga i Sverige då svensk elproduktion är väldigt miljövänlig. Solel kostar minst 100 öre kwh att producera jämfört med de 22 öre som elen kostade i snitt 2015. Blir väldigt dyrt för skattebetalare och elkonsumenter som betalar solelen genom subventioner. Kärnkraften fick 14 öre/kwh i snitt under 2015 efter att ha betalat 8 öre i skatt.
 
b8q skrev:
Som bekant så dödar solenergi fler än kärnkraften:
[länk]
;)
Jo och dessa dödsfallen beror nästan enbart på att folk trillar ner från taken när de monterar panelerna, så det är ju egentligen inte solenegins fel utan beror ju förmodligen till största delen på att de som monterar inte använder erforderlig säkerhetsutrustning såsom fallskydd mm.

Hade montörerna haft samma säkerhetstänk som på ett kärnkraftverk så hade dessa olyckor lätt kunna undvikas.
 
Det är ganska intressant det här med solel tycker jag.
För egen investering så blir jag lite sugen.
Men jag undrar lite om olika kostnadsalternativ. Skall man köpa lite dyrare och få garantier eller ska man köpa billigt och hoppas på det bästa. Billiga fabriker i kina har jag hört använder sig av gripklor i stål då de flyttar cellerna vilket leder till mikrosprickor. När materialet utsätts för termisk utvidgning och sammandragning beroende på vårat svenska klimat så propagerar mikrosprickorna och leder till att cellen börjar producera mindre energi.
Jag tycker 6 år för ikeas celler är ganska futtigt då man knappast räknat hem investeringen på den tiden. Jag vet att Viessmann ger 25 års effektgaranti på sina celler. Dvs du har minst den effekten som står på panelen i 25 år annars får du en ny. Om man sen kan räkna hem investeringen på 25 år borde det vara en god investering.


Så när Ikea börjar ge garantier på sina celler så man kan räkna hem investeringen så är jag intresserad annars är jag lite undrande att de inte ger mer än 6 år då Viessmann kan ge 25 på sina.
 
Tror säkert det är 25års effektgaranti på IKEA panelerna också. Är det inte vanliga garantin som är 6år?
 
Fördelen med en garanti från Ikea är att vi kan räkna med att de finns kvar om 25 år.
Min leverantör som varit i marknaden i 3-4 år (och bara i den marknaden) är jag mer tveksam till.
Och att rikta krav direkt till en solcellsfabrik i Kina? Nä...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.