Ett litet tips i förbifarten:
Linneskåp i tvättstugan sparar många steg. Enkelt att vika och lägga in efter tvätt medan potatisen kokar.
När man bär ner sina "använda" sängkläder kan det vara läge att bära upp nya till sovrummet :)
 
Linneskåp i tvättstugan avråder jag från, tvättstugan är fuktig. Direkt utanför däremot är ju bra. Eller i sovrummet....

Men som pollenallergiker ser jag inget problem med att ha tvättstugan uppe, ingen tvätt hängs ut. Även om så är, så har man ju centrifug i tvättmaskinen, så någon större risk för blöt trappa ser jag inte heller.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag hade tidigare tvättstuga i källaren men valde i samband med renovering 2012 att göra en tvättstuga på övervåningen alldeles bredvid en toalett som renoverades. Merparten av familjen sover på övervåningen och då smidigt med transport av smutstvätt till tvättstuga samt när den rena tvätten är vikt att gå till respektive garderob. Erfarenheter?
Betydligt bättre än att gå ner i källaren..
tvättmaskinen låter mycket vid centrifugering, mkt vibrationer!! Men oftast kör vi maskinen på timer så den tvättar när vi är borta. Funkar bra med sortering, avklädning samt sortering direkt. Torkar gör vi, på balkongen på samma våning. Sommartid hänger vi på torkvinda ute
och då är det jättejobbigt att gå ner för trappen och ut...men ofta så tänker vi till med logistiken och tar med tvätten när vi ändå ska ner så det blir lite spring i onödan..
sammantaget är mina reflektioner att man får titta på sina egna förutsättning med badrum och sovrum men att det för oss är optimalt. Det har aldrig hänt att det känts för långt att hänga tvätten ute!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag hade tvättmaskin i badrummet i en lägenhet i ett gammalt trähus från 1910, vägg i vägg med sovrummet. Körde tvättmaskinen på timer under natten och märkte aldrig av den. Men då stod den på ett litet fundament, rekommenderas starkt!
 
Anna_H skrev:
Linneskåp i tvättstugan avråder jag från, tvättstugan är fuktig...
Nix, inte det minsta fuktigt där.
Ventilationen (FTX) suger ut fuktig luft, och den ersätts med (alltför torr) inneluft från sov- och vardagsrum.
Funkar alltså utmärkt med skåp för handdukar och sängkläder i en "modern" tvättstuga.
 
KnockOnWood skrev:
Nix, inte det minsta fuktigt där.
Ventilationen (FTX) suger ut fuktig luft, och den ersätts med (alltför torr) inneluft från sov- och vardagsrum.
Funkar alltså utmärkt med skåp för handdukar och sängkläder i en "modern" tvättstuga.
Du har aldrig kört tre badkar och fyra torktumlare i samma badrum/tvättstuga samma ikväll va?
 
Anna_H skrev:
Du har aldrig kört tre badkar och fyra torktumlare i samma badrum/tvättstuga samma ikväll va?
Rätt gissat, har varken badkar eller tumlare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.