M
Tycker det är ett jätteproblem att så många har problem med det som dom flesta inte anser är ett problem. Hur ska vi komma till rätta med detta problem? Åter igen, tillhör man den 1%-en som upplever julens alla ljus som ett problem så finns gula sidorna. Själv tycker jag det är fantastiskt underbart med alla lampor som lyser upp mörkret denna årstiden.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Detta jätteproblem tillhör kategorin problem vi inte ska slösa resurser på att lösa. Det är ungefär som att störa sig på att solen går upp på morgonen.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Detta jätteproblem tillhör kategorin problem vi inte ska slösa resurser på att lösa. Det är ungefär som att störa sig på att solen går upp på morgonen.
Ursäkta, men hur tänkte du där?
Soluppgången är en lugn och vacker företeelse som väcker världen till liv.
Vad har detta oundvikliga och livsviktiga naturfenomen med hysteriska ljuskaskader att göra? De är inte ens konstnärliga, utan endast smaklösa försök att bräcka grannen. Den som slösar mest med energi och har högst elräkning vinner!

Jag är inte alls emot vackra utsmyckningar. Vackra, alltså.
Ett par buskar skimrar i vitt i en svag nyansbrytning mellan blekgult och blekblått. Glittrande istappar hänger runt takfoten och i hörnen sitter större istappar med ljus som rör sig nedåt, likt smältvatten.
I markplanet finns dolda lampor, gärna djupt blå, som belyser trappsteg och vissa vinterprydnader.
Under ett stenutsprång ser man en grå liten tomte med en lykta.
Uppe på takåsen sitter en mekanisk tomte, lätt belyst, och svingar sitt spö över renarna. Eller, om man vill varar lite roligare, en ensam tomte klamrar sig fast för att inte ramla ner, sprattlande med benen.
Över grinden och vid ytterdörren glimrande ljusbågar av granris.
 
Vad är det med andra människors frågor om upplevda problem som får så många att fullständigt förlora kontakt med allt vad respekt, hänsyn och empati heter? Istället för att fråga efter och invänta mer information om problemet och kanske under tiden ge tips om själva frågan så väljer många att ifrågasätta huruvida det TS säger sig uppleva som ett problem över huvud taget är ett problem. Varför? Några spekulerar i hur mycket en viss ljusslingeprodukt kan störa och länkar till och med till denna produkt. Vet någon att det är denna produkt som TS granne har upphissad i flaggstången? Inte vad jag sett... Naturligtvis dyker de vanliga "flytta-om-du-inte-tål-folk-trollen" upp och sprider sin dynga som ett brev på posten. Inser ni att det ni predikar bara innebär att vem som helst ska kunna gör vad som helst utan någon som helst hänsyn till andra? Spelar ingen roll om det handlar om julbelysning, fasadbelysning, trädgårdsbelysning, studsmattor, hög musik, skränande barn, bilvrak eller vad det än månde vara. Ert svar är ALLTID: "Tål ni inte grannar så flytta ut i skogen." Allvarligt talat, har ni blivit uppfostrade av vilda djur? En normalt funtad människa inser att om man bor tätt måste man ta hänsyn till sina grannar, och den hänsynen MÅSTE funka åt alla håll. Viss "störning" är oundviklig, och heller inte önskvärd att undvika, det är helt enkelt så vårt moderna samhälle är uppbyggt. Ljud uppstår när vi klipper gräs, använder bilen, har kräftskivor, leker. Ljus uppstår när vi pyntar vid jul, använder bilen, bygger om, dekorerar tomten. Sånt får vi tåla, och det är jag övertygad om att de flesta gör. Däremot kanske man inte ska behöva tåla att grannarnas ungar skriker sig hesa på studsmattan varje sommareftermiddag/kväll, på en studsmatta som strategiskt placerats i det för grannen mest avlägsna hörnet, naturligtvis så nära din altan det bara går. Man kanske inte ska behöva tåla att grannen riktar en 500watts halogenstrålkastare rätt mot ens fasad bara för att grannen vill ha lite ledljus när han kommer hem på kvällen. Man kanske inte ska behöva tåla att grannen har rockfestival på altanen VARJE lördag till klockan 5 på morgonen hela sommaren. Man kanske inte ska behöva tåla att ett herrejösseskraftigt julspektakel är tänt från tidig morgon till sen kväll under två månaders tid. Man kanske kan visa liiite hänsyn? Åt båda håll? Den som inte vill eller kan visa denna fullt normala hänsyn, det är den som ska flytta ut i skogen, inte den som förtvivlat försöker få till en normal tillvaro bland normala människor.
Vilken kategori TS hör till vet vi inte och med tanke på responsen här lär vi knappast få reda på det heller. Är det kanske det som är "flytta-trollens" intention...?

Ingen av oss vet väl vad det är för belysning TS granne har hängt upp? Ändå förutsätter flera av oss att det inte kan vara ett problem. Har någon svarat på TS fråga? En har försökt, vad jag minns.... Tyvärr vet jag inte själv vad TS ska göra, men att höra med kommunen är väl en bra början.

Edit....
PS. Kan man inte göra uppmaningen att flytta ut i skogen om du inte tål folk till en anledning till avstängning? Den uppmaningen är så JÄVLA onödig, så JÄVLA respektslös, och har ALDRIG lett till något positivt. DS.

PSII. Heimlaga, jag inser att din uppmaning till TS att flytta till Långträsk inte faller in i den vanliga "flytta till skogen" kategorin. Kändes som att en helt annan ton genomsyrade ditt inlägg... (y) DSII.
 
Redigerat:
  • Gilla
ilafudi och 4 till
  • Laddar…
A
Squall Leonhart skrev:
Men om du bor inom "stadsplanerat område" så har du säkert 250-400 watts natriumlampor längs hela vägen som lyser upp halva din tomt. Bor du sen tillräckligt nära olika former av verksamheter så har de förmodligen kraftigt belysta skyltfönster och skyltar. Tättrafikerade områden så har du många fordon med minst 55 watt halogen/xenon som också lyser upp ditt liv.

Givetvis får man respektera andra och inte göra sitt värsta.
Nej det har jag faktiskt inte. Jag bor i lägenhet flera våningar upp men har bara ca 10 m till nästa huskropp. Jag har bara fönster åt ett håll och grannarna vräker på lampor som bara lyser utåt in mot oss i grannhuset, inte in i sina egna lägenheter. Jag pratar inte om julbelysning utan jag pratar om starka lampor som är tända året om.

Om jag hade bott i marknivå så hade antagligen inte gatubelysningen stört mig alls lika mycket som egoistiska grannarna. Gatubelysning är väldigt specialdesignat för att inte blända. Den är specialbyggd för att mest lysa ner mot marken inte uppåt eller utåt. Reklamskyltar får inte heller blända in i lägenheter och villor hur som helst.

I alla städer i Sverige som jag känner till så försöker man leda biltrafiken bort från stadskärnorna. Man försöker leda genomfartsleder mm runt städer istället för igenom. Tättrafikerade områden är inte heller det samma som stadsplanerade områden.

Jag har en sommarstuga också. Även där vräker grannar på med ljus men där har jag åtminstone fönster åt 4 olika väderstreck.
 
Redigerat av moderator:
J-stedt skrev:
Ursäkta, men hur tänkte du där?
Soluppgången är en lugn och vacker företeelse som väcker världen till liv.
Vad har detta oundvikliga och livsviktiga naturfenomen med hysteriska ljuskaskader att göra? De är inte ens konstnärliga, utan endast smaklösa försök att bräcka grannen. Den som slösar mest med energi och har högst elräkning vinner!

Jag är inte alls emot vackra utsmyckningar. Vackra, alltså.
Ett par buskar skimrar i vitt i en svag nyansbrytning mellan blekgult och blekblått. Glittrande istappar hänger runt takfoten och i hörnen sitter större istappar med ljus som rör sig nedåt, likt smältvatten.
I markplanet finns dolda lampor, gärna djupt blå, som belyser trappsteg och vissa vinterprydnader.
Under ett stenutsprång ser man en grå liten tomte med en lykta.
Uppe på takåsen sitter en mekanisk tomte, lätt belyst, och svingar sitt spö över renarna. Eller, om man vill varar lite roligare, en ensam tomte klamrar sig fast för att inte ramla ner, sprattlande med benen.
Över grinden och vid ytterdörren glimrande ljusbågar av granris.
Denna tråd handlar om ljusslingor i trädgården, inte om "hysteriska ljuskaskader".
 
Fast om man läser trådens titel kan man tro att det handlar om förtätning av bostadsområden, och inte om störande julbelysning. Sånt får mig att undra vad TS egentligen vill diskutera...
 
MathiasS skrev:
Denna tråd handlar om ljusslingor i trädgården, inte om "hysteriska ljuskaskader".
Läser man den inledande kommentaren, så handlar det inte bara om någon ljusslinga i trädgården. Förutom flaggstänger med hundratals lampor berörs även andra störningar.
Rubriken väcker frågan om hur tätt inpå oss vi måste tolerera diverse effekter.
Att innehållet i tråden huvudsakligen fokuserar på julbelysningar, torde vara fullt klart för alla.

Även somliga ljusslingor blinkar i alla möjliga färger med varierande frekvens.
Några kanske uppfattar det som glatt och festligt. Det finns de som tycker att det är ok med fyrverkerier och till och med smällare (fast de är totalförbjudna sen flera år) långt före nyårsafton. Man ska alltid akta sig för att göra sig till tals för "den tysta majoriteten", men jag har svårt att tänka mig att någon majoritet njuter av eländet.
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
ToRy skrev:
Ingen av oss vet väl vad det är för belysning TS granne har hängt upp?
Det är väl egentligen ett återkommande problem i juridikdelen. Folk frågar om sina rättigheter inom ett problemområde men visar sällan upp konkreta exempel på vad problemet är utan väljer att beskriva det med egna ord kryddade med känsla.
Är man så generell så kan man lika gärna svara på alla likvärdiga problem med en länk till jordabalken. Men trådskapare vill ofta att det svaras med juridiska fördelar gentemot denne så när till och med svensk lag säger "gilla läget" så blir det fel svar för trådskaparen.

Eftersom att ingen här fått se bild på problemet som så, utan bara kan utgå från att grannen har julbelysning i flaggstången och att trådskaparen hatar rullgardiner så kan alla svaren bara utgå från den information som finns att tillgå. T.ex att dessa belysningar är på ~30 watt och flaggstången står 35 meter bort. Det kan ju vara så att TS har ett panoramafönster mot grannens tomt och att flaggstångsbelysningen är 100 watts byggstrålkastare med strobefunktion uppdragna längs flaggstången. Problemet blir av en helt annan dignitet då.

När sen TS lägger ner efter ett fåtal inlägg så fortsätter ju diskussionerna mellan icke-inblandade och då leder det ju hela vägen ut i periferin och diskussionen fortsätter för diskussionens skull bara. Vilket bara kan fortsätta med spekulationer.
Detta kanske man får räkna med på ett internetforum med tusentals okända användare som har rätt att vädra sina åsikter. I annat fall skulle juridikdelen reserveras till enbart frågeställning där jurister och advokater svarar, vilket BH redan har en funktion för genom Kriström Advokatbyrå.
Däremot behöver man kanske inte svara så hårt som att be TS flytta till urskogen eller liknande, men man kan ändå få ifrågasätta problemet när det framställs som ett ensidigt stort problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.