Hej, alla glada husbyggare!

Kan man sätta en vedpanna, t.ex. en Effectapanna, i en friggebod och dra en kulvert in i huset där en acktank (2000 liter) står? Vad finns det för problem med en sån lösning?

Blir det stora värmeförluster i kulverten när man skickar så varmt vatten genom den?
 
daniel_168 skrev:
Hej, alla glada husbyggare!

Kan man sätta en vedpanna, t.ex. en Effectapanna, i en friggebod och dra en kulvert in i huset där en acktank (2000 liter) står? Vad finns det för problem med en sån lösning?

Blir det stora värmeförluster i kulverten när man skickar så varmt vatten genom den?
Inga problem igentligen..
Det blir lite högre förluster vid 90-95 grader o du måste köra med 28 mm kulvert mot 22 om du körde shuntat genom kulverten då effektan är på mer än 27 kW..
En aquawarm 28 mm kopparflex har ca 11W/m i förlust vid 90-95 grader o en 22 mm har 5W/m vid 60 o 3W/m vid 40 grader..
Om det är mer än 6 meter lång kulvert kan du inte köra med vanlig laddomat.. Om nu de är någon nackdel vet ja inte då det blir billigare med termiskventil o en cirkulationspump.. ;)


 
tänk på skorstenen bara , den måste väl upp över husnocken.... kanske inte så snyggt
 
En Laddomat 21 är en cirkulationspump och en termisk ventil, monterade i en klump. Varför fungerar den bara med max 6 meter rör?
 
Apropå skorstenen. Nockhöjden på huset kommer att hamna strax under 6 meter och jag kommer att bygga pannhuset på en plats på tomten som är ca en meter högre än den plats där huset byggs. Om jag har 2.40 i vägghöjd på pannhuset och 30 graders taklutning så borde väl inte skorstenen behöva sticka upp alltför mycket?

Det blir alltså ingen friggebod, utan en liten byggnad på ca 14 m2, utvändigt mått, som jag ska ha pannan i.
 
apersson850 skrev:
En Laddomat 21 är en cirkulationspump och en termisk ventil, monterade i en klump. Varför fungerar den bara med max 6 meter rör?
Ingen aning.. ::)
Det va termoventiler som sa de då jag ringde o frågade om lösningen till kompisens 60 meterskulvert då de ska köras 90 grader el helst högre från pelletspannan..
 
Jaha, de borde ju veta.

Skorstenar ska sticka upp minst en meter över husets högsta punkt, har jag hört sägas i något vist forum, måhända detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.