Bolaget rekommenderas att avhjälpa ett fel som kunden är ansvarig för.
Jag hade nog inte följt det beslutet.
 
Polos skrev:
Bolaget rekommenderas att avhjälpa ett fel som kunden är ansvarig för.
Jag hade nog inte följt det beslutet.
Tycker det är ett rimligt beslut, snickaren ska naturligtvis montera golvet rätt med rätt material.
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
Har kunden köpt in varorna och sagt att snickaren ska lägga in det så ligger väl det på kunden.
Sen beror det mycket vad som är sagt mellan kund och snickare och vad som står i beskrivning av golv.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
O
Eftersom det var själva underlaget som jag förstod så borde väl rimligtvis hantverkaren kunna se att det inte är rätt.
Om kunden då envisas med att det ska användas så är det en annan sak. Men Jag har svårt att se varför hantverkaren inte ska åtgärda det hela? Bara för att kunden köpt in materialet?
Om vi förutsätter att kunden inte envisas att hantverkaren ska använda den golvfoam han köpt så kan jag verkligen inte förstå varför hantverkaren skulle gå fri bara för att kunden har köpt det? Han är den som är proffs.Och borde naturligtvis veta vad som är rätt och hur man ska lägga golvet. Han kan vägra använda material om det inte är rätt.

Men helt lätt är det naturligtvis inte... Men jag tycker att ARN har fattat ett korrekt beslut.
 
  • Gilla
Brodern och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Eftersom det var själva underlaget som jag förstod så borde väl rimligtvis hantverkaren kunna se att det inte är rätt.
Om kunden då envisas med att det ska användas så är det en annan sak. Men Jag har svårt att se varför hantverkaren inte ska åtgärda det hela? Bara för att kunden köpt in materialet?
Om vi förutsätter att kunden inte envisas att hantverkaren ska använda den golvfoam han köpt så kan jag verkligen inte förstå varför hantverkaren skulle gå fri bara för att kunden har köpt det? Han är den som är proffs.Och borde naturligtvis veta vad som är rätt och hur man ska lägga golvet. Han kan vägra använda material om det inte är rätt.

Men helt lätt är det naturligtvis inte... Men jag tycker att ARN har fattat ett korrekt beslut.
Finns ett otroligt utbud på både golv och olika underlag, om nu kunden varit och köpt golvet på en bygghandel och underlag för det ändamålet så kan man väl lika väl gå till Arn mot bygghandeln.
Nu vet jag ej vad det är för golv men många av dom billigare golven kommer inte med mycket till anvisning hur golvet ska läggas.
Men står det i papperna från golvet som kunden köpt att vissa underlag inte får användas så ska snickaren läst detta om det nu var med i golvet.
 
O
Nått ansvar borde egentligen kunden ha i det hela. Om han köper golv, då ser man väl till att köpa rätt underlag? Om man inte kan nått så frågar man, eller läser på kartongen. Men å andra sidan slutansvaret är ändå golvläggarens...
 
Hmmmm, vore intressant att få se hur en domstol skulle resonera i detta.

Kunden borde ju ofrånkomligen ha ett ansvar om han har försett snickaren med material som kunden avser skall användas.

Sedan är frågan hur långt snickarens ansvar går i att kontrollera att det material som kunden anvisar, faktiskt är i enlighet med alla anvisningar. I detta fallet tycker jag nog att det bör vara kundens ansvar, så länge en foam som kunden anvisat är en golvunderlagsfoam. Dvs, om det är ett uppenbart fel bör snickaren vara skyldig att informera kunden om att det valda materialet inte är lämpligt. Men snickaren ska inte förväntas känna till alla tänkbara varianter eller kolla upp att varenda grej är i enlighet med samtliga materialleverantörers krav, det kan snabbt bli en mycket större del av all arbetstid än själva snickeriet.

Detta känns som en kund som tog en genväg (snålväg) och nu inte vill stå för den. Alternativt får kunden reklamera det hela hos den som sålde materialet till kunden, givet att det sålts i kombination eller med information att det skulle fungera.

Det vore tråkigt om vi hamnar i en situation där en snickare inte kan följa kundens önskemål om materialval.

Men om kunden sa till snickaren - "Tror du vi kan använda den här foamen som underlag?", och snickaren sa - "Javisst, det går säkert bra!", då är det en helt annan story. Inte helt enkelt det här.
 
Redigerat:
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Kan lika gärna vara butiken som sålt fel vara många butiker säljer olika fabrikat på golv men har bara en standard foam hemma och vilken tror ni dom säljer till en kund som inte vet skillnaden för hur ska man veta det.
 
Ställ er istället frågan: vilket ansvar har företaget, proffsen, för att se till att läsa bruksanvisningen för golvet de ska lägga?
 
  • Gilla
Brodern och 2 till
  • Laddar…
Som fackman bör man naturligtvis kontrollera att den produkt man får i handen är ändamålsenlig. De kan inte räkna med att kunden är en kompetent köpare, utan borde ha påpekat att det är fel foam för syftet, samt att det inte kan läggas under skåpstommarna.

Om kunden insisterar på att ändå använda det inköpta bör de be kunden skriva under en blankett där det står vad de sagt, och att arbetet därför inte kan reklameras. Så som tex IKEA gör när man själv mäter upp bänkskiva utan hjälp av dem.
 
  • Gilla
Brodern och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Ställ er istället frågan: vilket ansvar har företaget, proffsen, för att se till att läsa bruksanvisningen för golvet de ska lägga?
Ställ dig frågan - Läste snickaren i detta fallet bruksanvisningen och vad stod det egentligen i den? ;)
Eller varför inte frågan - Vilket ansvar har den som anskaffar materialet, att se till att det är rätt material som anskaffas ;)

De bruksanvisningar som följer med ett golv brukar vara extremt sparsamt utformade, typ en A4-sida med några bilder på.

För du menar väl inte att snickaren ska börja med att jaga reda på all tänkbar information av varje produkt som ingår, och hur ska snickaren sedan veta när han har tillgodogjort sig all nödvändig information? Nej jag kan nog tycka att överlämnar man som kund material till snickaren, då får man se till att man överlämnar rätt material och att nödvändig information finns med, och jag hade i alla fall förväntat mig att snickaren gör som jag ber om, så länge inte något är uppenbart fel. Så med den info vi får i artikeln, så hänger i alla fall jag, för en gångs skull, konsumenten ;)
 
Men hur ska hantverkaren kunna veta att kunden köpt fel foam vilket ofta köps på metervara och saknar märkning ? Tycker nog att kunden har ansvaret att köpa rätt produkter och hantverkaren ansvaret att montera om det inte klart framgår tydligt att kunden köpt fel produkt men så verkar inte vara fallet här. Att lägga golv under stommarna är väl inte helt fel även om många golvtillverkare avråder från det.
 
Anna_H skrev:
Som fackman bör man naturligtvis kontrollera att den produkt man får i handen är ändamålsenlig.
Nu är du väldigt otydlig när du skriver sådär.

Exakt vad menar du med "ändamålsenlig"?

I detta fallet är det ju i så fall inte ändamålsenligt att lägga en golvfoam som underlagsfoam till ett golv, vilket är precis det ändmål foamen är avsedd för. Om det står på foamen att den är avsedd som underlag till klick-golv, är den ändamålsenlig då?

Annars innebär det att du mer eller mindre förväntar dig att en snickare har full kännedom om samtliga på marknanden förekommande golvsystem och därtill hörande tillbehör såsom olika foamer, limmer, clips och allehanda kemikalier som kan förekomma, och på rak arm bara ska kunna säga att de där två kan inte kombineras? Alternativet att snickaren i efterhand skall ta reda på all denna information är knappast rimlig givet det arbete det kan komma att kräva.

Det är väldigt väldigt mycket mer än vad jag tror och tycker att man kan förvänta sig.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju inte uppenbar. Om vi antar att det är allmänt känt för proffs (jag visste det inte) att vissa golvtillverkare föreskriver vilken typ av foam som rekommenderas till golvet. Då ligger det ju inom ramen för fackmannamässighet att känna till det. Och i så fall att verifiera att den valda foamen är lämplig till detta golv.

Men man kan ju också tänka sig att det är extremt udda, att en viss foam inte är OK, till ett visst golv. Om detta ex. är det enda fabrikat på marknaden som har ett sådant krav, och dessutom ett fabrikat som är okänt i branschen. Och informationen inte finns i golvets läggningsanvisning. Då kan det inte anses höra till fackmannamässig allmänbildning att känna till problemet.

Rent spontant känns det kanske mer som att golvet ifråga är en usel produkt, det borde inte gå isär även om underlaget är lite mjukt. Ex. golv där underlaget inte är jämnt nog, så sviktar och knarrar golv, men de brukar inte gå isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.