Hej,
Har en CTC 171B oljepanna från 1973, gammal och ska bytas i vår. Då är det typiskt att det ska krångla nu. Det sitter en brännarkontroll, Danfoss BHO 11.1 på brännaren.
Igår så stannade den och den röda lampan på kontrollen tändes, tryckte på den och pannan gick igång. Nu har den stannat igen men denna gång går den inte igång när jag trycker på knappen, den surrar men tänder inte. Jag kollade på munstycket och rensade bort lite "gegga" som satt där men det hjälpte inte. Kollade på munstycket och elektroderna igen och tyckte det var väl torrt på munstycket. Lite olja borde det väl komma även om den inte tänder. Planen var att lossa på slangen och hälla i lite olja direkt, har funkat dom gånger jag kört tomt på olja.
Största problemet nu är att den röda lampan på kontrollen inte vill tändas alls, så nu kan jag ju inte testa som tänkt. Kanske finns den nån säkring i kontrollen BHO 11.1.
Nån som har nåt tips?

Mer felsökning, tittade i brännarkontrollen men där finns ingen säkring vad jag kan se. Det finns spänning till pannan för cirkulationspumpen går.

Med vänlig hälsning
Roger
 
Redigerat:
Prova vrida på termostaten då det är den som bestämmer när Brännaren ska starta
 
Hej,
Termostaten hjälper inte i detta läge då pannan har stannat och är iskall och brännaren går igång men tänder inte så då stannar den med röd lampa.
 
Om fläkten går igång och reläet löser ut innan den tänt eller under tändning, så är det troligen något med oljetillförseln. Byt munstycke och filter. Gör rent alla sotiga detaljer. Glöm ej elektroder och fotocellen. Det sitter i regel ett filter i oljepumpen också.

Om fläkten inte går igång, utan det bara morrar lite så ligger troligen felet i kondensatorn till motorn.
 
Redigerat:
Sitter ett litet filter i pumpen som öppnas med en insexnyckel, lätt att missa om man inte vet om det.
Sedan görs rent eller byta filtret från tanken.
När Du gjort det lufta av genom att försöka starta och då lätta lite på tryckröret från pumpen till spridare.
 
Hej,
Tackar för tipsen. Det som gjorde susen tror jag är rengörande av elektroderna. Nu fungerar det igen, bara hoppas det håller i sig till i vår då det är planerat att byta panna.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.